PwC inwestuje w innowacje

08/04/19

W Rankingu Innowacyjności Komisji Europejskiej za 2018, Polska zajęła odległe 4. miejsce od końca. Firmy, szukając unikalnych rozwiązań, powinny pomyśleć o efektywnych programach innowacji pracowniczych.

Pomimo dynamicznego postępu europejskich krajów w obszarze innowacyjności, nadal cała Unia Europejska nie osiągnęła poziomu Stanów Zjednoczonych, Kanady czy Japonii, a dystans pomiędzy Chinami a UE również zmniejsza się w szybkim tempie. Z danych podanych przez Komisję Europejską wynika, że unijne firmy wydają na innowacje mniej niż konkurenci – średnia takich wydatków dla Europy to 1,3% PKB, w Chinach 1,6%, w USA 2%, a w Japonii 2,6%.

To, co sprzyja rozwojowi innowacji, nie ogranicza się jednak tylko do pieniędzy. W ślad za inwestycjami, powinna iść także współpraca pomiędzy rządem, środowiskiem naukowym i biznesowym, a także budowanie coraz silniejszego zaplecza kadry ekspertów z tzw. kompetencjami cyfrowymi. Innowacje oznaczają dla firm nie tylko zwiększenie przychodów, czy utrzymanie konkurencyjnej pozycji na rynku, ale też często umożliwiają automatyzację części pracy. Biorąc pod uwagę rosnącą lukę na rynku pracy w Polsce, wszystkie te motywacje dla naszych przedsiębiorstw są równie silne.

Kreatywność pracowników

Firmy coraz częściej zamiast poszukiwania innowacji na zewnątrz organizacji, dostrzegają potencjał w swoich pracownikach. I słusznie, bo może to być dodatkowe narzędzie na ścieżce ich rozwoju i budowania lojalności. Rodzaje systemów innowacji pracowniczej można podzielić pod kątem stopnia ich zaawansowania, jak również ze względu na poziom rozwoju kultury innowacyjnej w przedsiębiorstwie.  Mogą to być konkursy i platformy, np. crowdsourcingowe, często oparte o zasady grywalizacji. Popularne są również akceleratory wewnętrzne, które oprócz etapu zbierania pomysłów, przewidują także ich dalszy rozwój. Najbardziej dojrzałą formą jest system wewnętrznej przedsiębiorczości. Przypomina on w swoim działaniu wewnętrzne startupy, a pomysłodawcy są zaangażowani aż do samego końca, czyli wdrożenia innowacji i prowadzenia części biznesu w oparciu o jej wyniki.

W PwC od wielu lat prowadzimy program Innovation@Poland, którego celem jest wybieranie najbardziej kreatywnych pomysłów naszych pracowników, odpowiadających na realne potrzeby klientów. Co roku jest więcej zgłoszeń, teraz nie musimy już nikogo zachęcać. Wybieramy kilkanaście interesujących rozwiązań, a część z nich po fazie akceleracji trafia do naszej oferty usług i produktów.

Piotr Nogajczyk, partner w PwC, odpowiedzialny za program Innovation@Poland

Pracownicy PwC, którzy zgłaszają swoje pomysły do programu, mogą liczyć na opiekę mentorów i wspólnie z nimi dopracować szczegóły projektu, zarówno jego funkcjonowanie, jak też cenę czy etapy implementacji u klienta. Najlepsi otrzymują dodatkowy bonus finansowy, powiązany z potencjalnymi zyskami z wdrożenia danej innowacji, nawet do 2,5 mln zł.

PwC Polska pozostałym spółkom naszej sieci kojarzy się przede wszystkim właśnie z inkubatorem innowacyjności. Dwukrotnie zwyciężyliśmy w organizowanym co roku konkursie dla pracowników z całego świata PwC Global Innovation Challenge. W 2016 r. pokonaliśmy inne kraje prezentując, w jaki sposób drony mogą wspierać biznes w różnych branżach. Z kolei w 2018 r. wygraną przyniosło nam narzędzie Tax Fraud Prevention Platform, które pomaga przedsiębiorcom uchronić się przed ryzykiem wciągnięcia w proceder wyłudzania VAT.

Agnieszka Babicz, starszy menedżer w PwC, koordynator programu Innovation@Poland

Sztuczna inteligencja już działa

W ciągu kilku lat funkcjonowania programu Innovation@Poland, PwC wprowadziło do swoich usług jeszcze kilka innych rozwiązań opracowanych przez pracowników. Co ciekawe, oferuje je nie tylko klientom, ale także sama z nich korzysta. Przykładem jest M.A.I.A., czyli platforma People Analytics, wykorzystująca sztuczną inteligencję do zarządzania kulturą organizacyjną i kapitałem ludzkim, szczególnie w firmach przechodzących proces zmiany, spowodowanej chociażby fuzją czy dynamicznym rozwojem. Innym rozwiązaniem, również korzystającym z AI, jest Anti-Crime Expert – narzędzie to automatycznie zbiera informacje o klientach banków z różnych źródeł, w tym doniesienia prasowe z sieci i wypisy z oficjalnych baz danych, oceniając tysiące artykułów i przedstawiając analitykowi jedynie informacje istotne w kontekście przestępstw finansowych czy finansowania terroryzmu.

Obecnie PwC rozwija jeszcze jedno narzędzie z obszaru Cognitive Analytics, a dokładnie wideo-analitykę, którą mogłyby wykorzystywać m.in. banki, by lepiej zarządzać siecią swoich oddziałów. Chodzi o wykorzystanie danych zbieranych przez kamery zamieszczone w bankach i łączenie ich z danymi z innych źródeł. Wnioski z tego typu analizy mogłoby istotnie poprawić doświadczenie klienta i wpłynąć na efektywność pracy oddziałów.  

PwC od kilku lat prowadzi także program akceleracji startupów PwC Startup Collider (obecnie trwa jego III edycja). Firma zaprasza w nim do udziału najciekawsze startupy z regionu Europy Środkowo-Wschodniej, pomagając im rozwijać produkty i model biznesowy, jednocześnie łącząc je z potencjalnymi klientami.

Inkubacja innowacyjności w PwC łączona jest także z praktycznym wdrożeniem rozwiązań. To, co wzmacnia technologiczne ramię firmy, to przede wszystkim ponad 600-osobowy zespół ekspertów od wdrażania technologii, w tym także tych tworzonych przez globalne koncerny – od systemów SAP po Salesforce czy Microsoft Dynamics (m.in. CRM, Customer Experience, Marketing Automation czy e-Commerce).

Mike Wilder

Mike Wilder, partner zarządzający działem doradztwa biznesowego PwC Polska

 

2/3 prezesów firm na świecie, którzy wzięli udział w naszym badaniu „PwC’s 22nd CEO Survey” jest zdania, że sztuczna inteligencja będzie miała większy wpływ na gospodarkę niż wynalezienie Internetu. Czy tak się stanie, przekonamy się w ciągu kolejnych lat, jednak już teraz widać wyraźnie, że zastosowanie rozwiązań AI jest niemal nieograniczone i zależy w głównej mierze od ludzkiej wyobraźni, która też przekracza ciągle nowe granice.

Pewne jest, że żadna z firm, bez względu na to czy konkuruje tylko na wewnętrznym krajowym rynku, czy jest graczem międzynarodowym, nie może pozwolić sobie na brak innowacyjności. I nie zawsze chodzi tu przecież o nowy produkt czy usługę, której nikt wcześniej nie stworzył. Usprawnienie procesów, ich optymalizacja, dodanie nowej funkcjonalności – to też innowacje. Liderzy biznesowi muszą pamiętać, że samo zwiększenie inwestycji w prace badawczo-rozwojowe nie zapewni sukcesu. Kluczowe jest zbudowanie takiego ekosystemu innowacji, który będzie wspierał kreatywność pracowników i odpowiednio ją nagradzał.

Artykuł ukazał się w tygodniku "Newsweek Polska" 8 kwietnia 2019 r.

Skontaktuj się z nami

Jakub Kurasz

Jakub Kurasz

Dyrektor, Lider ds. Komunikacji, PwC Polska

Tel.: +48 601 289 381

Piotr Kołomycki

Piotr Kołomycki

Ekspert ds. PR, PwC Polska

Tel.: +48 519 506 606

Obserwuj nas