14/10/22
94% z przebadanych przedstawicieli instytucji publicznych w swojej codziennej pracy wykorzystuje bazy danych statystycznych, bazy wiedzy i raporty. 73% respondentów wskazało wsparcie przedsiębiorców w ekspansji zagranicznej jako jeden z głównych powodów korzystania z danych zewnętrznych. 84% uczestników wstępnego badania na potrzeby wdrożenia systemu uważa bariery w handlu za najbardziej przydatne informacje jakościowe w odniesieniu do analizy potencjału eksportowego danego kraju – wynika z badań przeprowadzonych na potrzeby wdrożenia systemu Export Intelligence (El).
El to system automatycznie agregujący dane handlowe rozproszone po wielu instytucjach i tworzący z nich przejrzyste raporty na indywidualne potrzeby użytkowników. Ujednolici wiedzę i wspomoże podejmowanie decyzji eksportowych. System bazuje na 14 szablonach, dzięki którym można wygenerować wiele typów raportów, np. na temat stosunków handlowych Polski z wybranym krajem lub grupą krajów, obrotów handlowych między dowolnie wybranymi krajami, czy eksportu danej branży do wybranego obszaru geograficznego.
W zależności od szablonu możemy wybierać w czterech zmiennych: branże, kody towarowe i usługowe (HS lub EBOPS), kraje oraz obszary geograficzne (np. Unia Europejska, Azja Centralna etc.). Jeśli na przykład wybierzemy stosunki handlowe Polski z Hiszpanią, system od kilku do kilkunastu minut (w zależności od poziomu skomplikowania raportu) w oparciu o dane z ok. 40 instytucji krajowych i zagranicznych wygeneruje nam kilkudziesięciostronicowy dokument. Znajdą się w nim zagregowane dane liczbowe m.in. z baz UN Comtrade, Eurostat, OECD, czy GUS, porównane na wykresach lub przejrzyście przedstawione w tabeli.
84% uczestników wstępnego badania na potrzeby wdrożenia systemu uważa bariery w handlu za najbardziej przydatne informacje jakościowe w odniesieniu do analizy potencjału eksportowego danego kraju. Dostrzegając tę potrzebę, system oprócz danych liczbowych w raportach udostępnia też informacje dot. barier handlowych, kultury biznesowej, warunków gospodarczo-politycznych, czy wydarzeń branżowych.
Bezpośrednimi użytkownikami systemu będą instytucje wspierające eksporterów i kreujące politykę eksportową takie jak Ministerstwo Rozwoju i Technologii (głównie Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej, Departament Analiz Gospodarczych, Departament Spraw Europejskich), Ministerstwo Spraw Zagranicznych (Departament Współpracy Ekonomicznej, placówki dyplomatyczne), Polska Agencja Inwestycji i Handlu (centrala i zagraniczne biura handlowe), Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Polski Instytut Ekonomiczny, oraz pracownicy zajmujący się wsparciem lokalnych eksporterów w urzędach marszałkowskich.
Przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z systemu poprzez portal www.trade.gov.pl, gdzie raz na kwartał publikowane będą aktualne raporty o popularnych branżach generowane w EI.
Export Intelligence wpisuje się w światowe trendy obserwowane w obszarze administracji publicznej i jest częścią kompleksowego podejścia MRiT do wspierania polskich eksporterów. Według Organizacji Narodów Zjednoczonych 90% obecnie dostępnych danych powstało w ciągu ostatnich 2 lat. Wykorzystanie dostępnej wiedzy może pozwolić małym i średnim przedsiębiorcom zyskać przewagę konkurencyjną na rynku globalnym. Cyfryzacja sektora publicznego i prywatnego jest obecnie ważnym czynnikiem napędzającym rozwój - wspieranie tych procesów jest jednym z głównych założeń nowej perspektywy finansowej UE.
Wdrożenie systemu Export Intelligence zostało sfinansowane z funduszy UE, z programu Polska Cyfrowa. Zostało przeprowadzone przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii, we współpracy z firmą doradczą PwC Polska jako wykonawcą.