10/01/24
Maciej Stefaniak, od 1 stycznia został partnerem PwC - w kancelarii PwC Legal Polska. Będzie odpowiadał za nowe Centrum Kompetencji CLM (Contract Lifecycle Management, czyli systemy kompleksowego zarządzania umowami), które będzie świadczyć usługi dla klientów sieci w całym regionie EMEA. Te nowe usługi technologiczne, które wzmocnią istniejące kompetencje PwC Legal, są konsekwencją dużych oczekiwań klientów związanych z rosnącym znaczeniem transformacji cyfrowej. Poszerzą one zakres usług praktyki New Law, która w najbliższych miesiącach zostanie wzmocniona o kolejnych kilkudziesięciu ekspertów.
Maciej Stefaniak jest jednym z najbardziej doświadczonych ekspertów technologicznych usług związanych z Contract Lifecycle Management (CLM) w regionie Europy, Afryki i Bliskiego Wschodu. Od 16 lat pracuje z największymi organizacjami na świecie, którym doradza w obszarze transformacji cyfrowych i CLM. W najbliższych miesiącach praktyka PwC New Law zostanie wzmocniona o ekspertów z zakresu: definicji i wdrażania strategii CLM, nowych usług prawnych takich jak standaryzacja umów i harmonizacja klauzul, wdrażanie rozwiązań technologicznych włączając wykorzystanie GenAI, prowadzenie transformacji i zarządzania zmianą, analityki umów i usług powdrożeniowych.
W samym tylko 2024 roku, zgodnie z danymi firmy Gartner, dojdzie do kontynuacji wzrostu światowego rynku usług związanych z Contract Lifecycle Management o ponad 40%.
“Praktyka New Law w światowej sieci kancelarii PwC Legal ulegnie kolejnemu wzmocnieniu, dzięki dołączeniu do nas Macieja Stefaniaka. Technologie, narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję, definiują na nowo rolę prawników w przedsiębiorstwach, w transakcjach i licznych wewnętrznych transformacjach. Maciej dołoży swoje doświadczenie, energię i rozumienie potrzeb naszych klientów w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki i poszerzy szanse na rozwój dla specjalistów z naszego regionu z Polski poprzez udział w kolejnych projektach międzynarodowych”
Przedsiębiorstwa mimo spowolnienia gospodarczego, wysoko priorytetyzują działania związane z transformacją cyfrową. Ten proces przyspiesza i dotyka także funkcjonowania działów i departamentów prawnych. Aby miały one wciąż ważne miejsce przy stole zarządu muszą po pierwsze stać się prawdziwym partnerem dla biznesu i dostarczać informacji zarządczej opartej o dane i ich analizę oraz pomóc biznesowi generować więcej wartości w krótszym czasie.
“Umowy regulują cały biznes przedsiębiorstw (od sprzedaży po zakupy), a firmy nie są w stanie nimi efektywnie zarządzać np. realizować zobowiązań wobec swoich klientów i partnerów lub dostosowywać się do zmieniających się regulacji prawnych w adekwatnym tempie do sytuacji rynkowych. W wielu przypadkach firmy nie posiadają jednego repozytorium, a wyszukanie informacji lub aktualizacja dokumentów jest niemożliwa lub zbyt czasochłonna. Organizacje zauważają, że brak umiejętności efektywnego zarządzania umowami obniża ich konkurencyjność na rynku. My wiemy jak im pomóc i jak efektywnie wykorzystać narzędzia technologiczne”
Wysoko na agendzie inwestycji IT i elementów związanych z transformacją biznesu pojawiają się inicjatywy związane z CLM.
“Znajdujemy się w wyjątkowym momencie. Działy prawne dość późno w porównaniu z pozostałymi działami w firmach zaczęły transformacje i wciąż są jednymi z najmniej zdigitalizowanych, podczas gdy obserwujemy eksponencjalny przyrost nowych technologii, która może radykalnie zmienić ich funkcjonowanie. Widzę ogromną szansę i wyzwanie dla firm, żeby przygotować je do funkcjonowania w nowej rzeczywistości”
W niedalekiej przyszłości cała organizacja będzie polegać na systemie CLM jako jedynym wiarygodnym źródle wiedzy o umowach i będzie to główne narzędzie pracy działu prawnego. Wpisuje się to w procesy centralizacji systemów w innych działach w firmie: ERP, CRM, HCM, eProcurement. Wszystkie kroki procesowe związane z tworzeniem, negocjowaniem, podpisywaniem i zarządzaniem umową będą odbywać się w systemie CLM. Centralne zarządzanie umowami pozwoli na: redukcję kosztów operacji, lepsze zarządzanie ryzykiem oraz tworzenie większej, ale i długotrwałej wartości.
Polskie spółki PwC zatrudniają już ponad 2000 specjalistów, tylko w teamach technologicznych. Oferta usług IT poszerza się rokrocznie. PwC dzięki doświadczonym ekspertom nie tylko od narzędzi IT, CRM, GenAI, ERP, chmury czy cyberbezpieczeństwa oraz strategicznym aliansom z największymi światowymi firmami technologicznymi, ale także za sprawą wiedzy jak regulacje prawno-podatkowe wpływają na działanie firm, oferuje unikalną wartość dla klientów.