Zmiany te to przede wszystkim ogromna szansa dla krajów naszego regionu na dorównanie bardziej rozwiniętym krajom Europy Zachodniej. Technologia pozwala bowiem na odejście od inwestowania w kosztowną infrastrukturę, na rzecz bardziej efektywnych i tańszych rozwiązań telemedycznych.
Wartość rynku prywatnych usług medycznych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej szacowana jest na 13,9 mld euro rocznie. Największy, polski rynek to ok. 5 mld euro
Jak wynika z naszych analiz już blisko 60% pacjentów w Europie Środkowo-Wschodniej jest gotowych korzystać z rozwiązań telemedycznych, przede wszystkim: telekonsultacji, telemonitoringu, telediagnostyki, telerehabilitacji.
Pacjenci są coraz bardziej świadomi chorób i schorzeń, które ich dotykają. Internet i nowe technologie umożliwiają im dostęp do wiedzy wcześniej dostępnej wyłącznie lekarzom specjalistom z danej dziedziny.
W ramach abonamentów medycznych pacjenci zgłaszają się po poradę średnio 3,6 raza w ciągu roku, to jest ok. 20% więcej niż jeszcze 2-3 lata temu. Fakt ten ma istotny wpływ na rentowność całego segmentu abonamentów i ubezpieczeń medycznych.
Pacjenci chcą odwiedzać wybranego przez siebie specjalistę z danego obszaru, znanego i cenionego przez innych pacjentów. Małe praktyki lekarskie, które są w stanie zaoferować pacjentowi zindywidualizowane podejście i ciągłość opieki sprawowanej przez tego samego lekarza, w całym okresie leczenia są atrakcyjną alternatywą
30% posiadaczy abonamentów medycznych lub ubezpieczeń dokupuje dodatkowe usługi medyczne, ale tylko 35% z nich decyduje się skorzystać ze świadczeniodawcy, u którego ma wykupiony abonament lub ubezpieczenie. W przypadku 65% pacjent wybiera zupełnie inną klinikę lub lekarza indywidualnego.
Istotnym elementem jest już nie tylko koszt usługi, ale także zakres oferowanych usług, czas w jakim pacjent może dostać się do lekarza, a także wygoda i bliskość placówek ochrony zdrowia. Coraz częściej pacjenci rezerwują wizyty lekarskie przez telefon oraz internet, zamiast osobiście udawać się do kliniki, jak jeszcze parę lat temu.
Służba zdrowia nowej generacji będzie wykorzystywać coraz więcej nowinek technologicznych, takich jak urządzenia mobilne, dedykowane aplikacje, telekonsultacje, a nawet sztuczna inteligencja czy narzędzia typu data mining. Coraz więcej usług będzie świadczona zdalnie w domu pacjenta lub w dedykowanych punktach usługowych, nawet w ramach rozwiniętych już dzisiaj powierzchni usługowych (apteka, drogeria czy nawet punkty handlu nowoczesnego).
Mariusz Ignatowicz
partner, lider zespołu ds. rynku ochrony zdrowia w Europie Środkowo-Wschodniej
Szymon Piątkowski
dyrektor, lider doradztwa biznesowego dla sektora ochrony zdrowia w Europie Środkowo-Wschodniej