Ekosystemy

Dlaczego otwarte technologie bez budowy relacji nie zmieniają biznesu

Ekosystem w dużym stopniu opiera się na technologiach platformowych – dostawcy jednolitej stabilnej platformy, firmach oraz ludziach - dostawcach produktów, usług opartych na platformie oraz konsumentach końcowych. W niektórych wypadkach klientem końcowym mogą być także firmy a nie ludzie.

Google od wielu lat, konsekwentnie buduje portfolio własnych oraz zakupionych platform dostarczając szeroką ofertę rozwiązań dla rynku reklamowego. Jednak dopiero ekosystem dostawców usług - firm pracujących dla niezależnych marek, sklepów, producentów w ramach ekosystemu Google na dostarczanych przez Alfabet rozwiązaniach w istotny sposób wzbogaca ofertę koncernu. Każde z narzędzi dało pracę setkom firm i tysiącom ludzi:

  • AdWords –  usługi Search Engine Optimization, Search Engine Marketing,
  • Google Analytics - analityka danych, optymalizacja konwersji, zwiększenie sprzedaży, 
  • DoubleClick, Google Display Network – planowanie i emisja kampanii reklamowych, 
  • YouTube – influencerzy oraz Multi Channel Networks ich reprezentujący wobec reklamodawców
  • Merchant Center, Google Express, Android Pay – dostawcy reklam oraz rozwiązań dla handlu
  • G Suite – firmy realizujące wdrożenia pakietu biurowego, pracy grupowej w przedsiębiorstwach
  • Google Cloud – twórcy platform online, firmy przetwarzające olbrzymie zbiory danych
  • Google Play – producenci aplikacji, muzyki, filmów, książek

Model biznesowy tego typu pozwala na budowę wartości wraz ze wzrostem skali, pobieranie opłat za produkty i usługi działające w ramach ekosystemu przez jego uczestników oraz twórców podstawowej platformy bądź wielu kluczowych platform na których całość jest oparta.  

Modele obecności na rynku produktów i usług oparte będą na skutecznym łączeniu danych w czasie rzeczywistym a nawet prognozowaniu, które z nich będą się prawdopodobnie łączyły. Pozwoli to lepiej adresować faktyczne potrzeby odbiorców produktów i usług. Małe firmy będą miały takie same szanse dotrzeć do klientów jak duże koncerny. Bedziemy świadkiem dalszej optymalizacji i postępującego wzrostu efektywności.

Magdalena Dziewguć, Head of Google Cloud CEE

Kilka lat temu zdecydowalismy, że centralnym elementem naszego ekosystemu będzie Netsprint Audience hurtownia danych agregująca dane z tysięcy serwisów i portali, gdzie znamy demografie, intencje zakupowe czy zainteresowania niemal każdego polskiego intenrauty. Dane zintegrowaliśmy z praktycznie wszystkimi kanałami online marketingu - od content marketingu poprzez display/programmatic, mobile, video, na e-mail marketingu kończąc. Dzięki temu i rozbudowanej algorytmice jesteśmy w stanie każdemu reklamodawcy wskazać grupę użytkowników z największym prawdopodobieństwem konwersji i skutecznie dotrzeć do niej w chwili, gdy mają silną intencje zakupową.

Artur Banach – Prezes Zarządu Netsprint

Rodzaje ekosystemów

Często cyfrowy ekosystem może być skalowalnym, w pewnym stopniu samoorganizującym się rynkiem (np. Open Source, ekosystem rozwiązań programmatic), czasami jest organizowany bądź stymulowany przez dostawców rozwiązań – Apple Appstore, Microsoft Windows, ekosystem reklamowy Google.

Ekosystem wymaga by niezależni gracze (firmy, ludzie, urządzenia, produkty, usługi itd.) współdzielili standardowe cyfrowe platformy w celu osiągnięcia wzajemnych korzyści. Większość ekosystemów opiera się na współpracy, otwartej wymianie danych pomiędzy uczestnikami (np. via API) oraz wspieraniu globalnych rozwiązań pozwalających całemu ekosystemowi osiągnąć efekt skali. Istnieją ekosystemy regionalne np. chińskie Alibaba, WeChat stworzony przez Tencent które dostarczają endemiczne produkty i usługi, dopasowane do specyficznych, lokalnych potrzeb oparte na powszechnie wykorzystywanej oraz dostępnej na danym rynku technologii w przypadku azjatyckich przykładów - mobile only.

Ekosystemy budowane przez duże organizacje adresują istotne potrzeby klientów poprzez wielopoziomowe partnerstwa z dostawcami usług, produktów wzbogacając ich doświadczenia. Apple poprostu tworzy lepsze życie poprzez technologie (ang. making life better through technology), Google zapewnia wszystkim łatwiejszy dostęp do informacji, Nike obiecuje że wchodząc do ekosystemu podłączonych do internetu urządzeń, ubrań, aplikacji, szkoleń, klubów oraz wydarzeń staniemy się lepszymi sportowcami etc.

Rola ekosystemów

Korzystanie z cyfrowego ekosystemu w znacznym stopniu zwiększa zasięg działania organizacji

Ekosystem może także zacierać dotychczasowe granice np. pomiędzy tradycyjnym przemysłem a technologiami cyfrowymi (ekosystem industrial IoT dostarczany przez GE) umożliwia powstanie nieistniejących poprzednio firm, produktów oraz usług zapewniając stabilną podstawę do budowy produktów, ich promocji, sprzedaży, serwisowania, obsługi itd. 

Wiodące firmy jak GE, czy Siemens już dziś pozycjonują się jako dostawcy platform w szerokim spektrum sektorów. Firmy te tworzą oparte na chmurze ekosystemy umożliwiające połączenie maszyn i urządzeń różnych producentów, zapewniając przepływ transakcji, procesów operacyjnych i logistycznych, gromadząc i analizując dane.

Przemysłowy system operacyjny Predix, należący do GE adresuje w swojej ofercie 10 różnych sektorów gospodarki. 

W modelu ekosystemowym każdy nowy klient produktu czy usługi rozpoczynając korzystanie z podłączonej do ekosystemu „końcówki” automatycznie staje się konsumentem posiadającym dostęp do całego obszernego katalogu „usług dodanych” wynikających z niezauważalnych na pierwszy rzut oka naturalnych połączeń i funkcjonalności. W odpowiedni sposób budowany oraz wspierany model ekosystemu pozwala dzięki efektowi skali zwiększać udziały w rynku zarówno uczestnikom ekosystemu jak i jego twórcom. Zwiększenie interakcji między uczestnikami ekosystemu, generowanie większej liczby danych pozwalających na coraz bardziej wyszukane analizy umożliwia zwiększanie wartości dla wszystkich uczestników: dostawców platform, partnerów, klientów, itd. 

Skontaktuj się z nami

Piotr Łuba

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 679

Michał Kreczmar

Dyrektor, Transformacja cyfrowa, PwC Polska

Tel.: +48 883 365 805

Obserwuj nas