W związku z rosnąca presją regulacyjną działy prawne stoją przed koniecznością dostosowywania swojej działalności do zmieniającego się otoczenia regulacyjno-prawnego, co powoduje, że znacznemu zwiększeniu ulega zakres zdań realizowanych przez funkcję prawną. Jednocześnie szefowie działów prawnych zmagają się z malejącymi budżetami i zasobami. Tylko znikoma liczba podmiotów dysponuje odrębnym i zazwyczaj nieznacznym budżetem na inwestycje technologiczne. Duża część z nich decyduje się natomiast na outsourcing niektórych procesów do zewnętrznych prawników.
W takich okolicznościach niemożliwe staje się zwiększenie efektywności działów prawnych bez inwestycji w nowe technologie.
Nasi respondenci dość powszechnie wskazywali na potrzebę inwestycji w technologie prawne, które mają za zadanie usprawnić sposób pracy prawników. Mając powyższe na uwadze, aktualne jest pytanie, czy outsourcing części procesów prawnych do zewnętrznych kancelarii pozostanie konieczny, czy też czynności te wykonywane będą przez wewnętrzne działy prawne przy użyciu zaawansowanych rozwiązań technologicznych?