E-commerce polska: 5 fakt├│w o polskim e-eksporcie

Coraz szerszy i ┼éatwiejszy dost─Öp do Internetu, oraz b┼éyskawicznie rozwijaj─ůce si─Ö nowoczesne rozwi─ůzania informatyczne, nap─Ödzaj─ů cyfryzacj─Ö gospodarek. Naturalnym nast─Öpstwem tego jest wzrost znaczenia zjawiska nazywanego e-eksportem (ang. cross-border e-commerce). Jak wygl─ůda dzi┼Ť polska e-sprzeda┼╝ i e-eksport? Jak prezentuje si─Ö na tle innych kraj├│w Unii Europejskiej?


Liczba e-konsument├│w w Polsce dynamicznie ro┼Ťnie

Chocia┼╝ polski rynek e-commerce, dynamicznie si─Ö rozwija, wci─ů┼╝ jeszcze nie osi─ůgn─Öli┼Ťmy poziomu notowanego w wielu krajach Unii Europejskiej. Popularno┼Ť─ç zakup├│w przez Internet w Polsce pozostaje istotnie poni┼╝ej ┼Ťredniej UE, kt├│ra w 2018 roku wynios┼éa 60%. 

Mimo to warto podkre┼Ťli─ç, ┼╝e wzrost w ostatnich dziesi─Öciu latach by┼é imponuj─ůcy -  liczba kupuj─ůcych przez Internet zwi─Ökszy┼éa si─Ö dwukrotnie. W 2018 roku ju┼╝ praktycznie co druga osoba w wieku od 16 do 74 lat dokona┼éa co najmniej raz zakupu on-line w ci─ůgu ostatniego roku. To blisko 14 mln os├│b. Dodatkowo, liczba e-konsument├│w ro┼Ťnie szybciej ni┼╝ grono u┼╝ytkownik├│w Internetu.
 


Zwi─Öksza si─Ö grupa polskich przedsi─Öbiorstw prowadz─ůcych e-sprzeda┼╝,  podobnie jak warto┼Ť─ç transakcji zawieranych w sieci.

Sprzeda┼╝ elektroniczn─ů w Polsce, prowadzona za po┼Ťrednictwem stron internetowych oraz wiadomo┼Ťci typu EDI (Electronic Data Interchange) prowadzi┼éo w 2017 roku blisko 14,5 tys. przedsi─Öbiorstw zatrudniaj─ůcych 10 lub wi─Öcej os├│b. 

To oznacza wzrost o ponad 5 tys. firm w stosunku do 2010 roku. Najwi─Öksza zmiana a┼╝ o 2,3 tys. podmiot├│w nast─ůpi┼éa w ostatnim z badanych lat.  Symultanicznie ros┼éa warto┼Ť─ç przychod├│w netto ze sprzeda┼╝y elektronicznej prowadzonej przez wspomniane kana┼éy. W 2017 roku jej ┼é─ůczna warto┼Ť─ç osi─ůgn─Ö┼éa niemal 600 mld z┼é. Wyra┼║ne przyspieszenie dostrzegalne by┼éo w 2014 roku, do 2017 roku ┼Ťrednioroczny przyrost warto┼Ťci e-sprzeda┼╝y wynosi┼é oko┼éo 60 mld z┼é.


E-eksport to mniej ni┼╝ 20% sprzeda┼╝y polskich przedsi─Öbiorstw przez strony internetowe lub aplikacje mobilne

Zgodnie z danymi GUS w 2016 roku polskie firmy zawieraj─ůc transakcje poprzez strony internetowe lub aplikacje mobilne sprzeda┼éy za granic─Ö towary i us┼éugi, kt├│rych ┼é─ůczna warto┼Ť─ç opiewa┼éa na przesz┼éo 27,5 mld z┼é. Suma ta stanowi┼éa 16% warto┼Ťci sprzeda┼╝y poprzez strony internetowe og├│┼éem. 

Warto podkre┼Ťli─ç, ┼╝e w tych szacunkach nie s─ů uwzgl─Ödnione wyniki mikroprzedsi─Öbiorstw (zatrudniaj─ůcych do 9 os├│b). Ich udzia┼é w e-eksporcie mo┼╝e by─ç bardziej istotny ani┼╝eli w eksporcie tradycyjnym i przez to w wi─Ökszym stopniu wp┼éywa─ç na ca┼ékowit─ů warto┼Ť─ç zagranicznej sprzeda┼╝y elektronicznej. To nie umo┼╝liwia ca┼ékowitej oceny polskiego e-eksportu.


Własna strona internetowa lub aplikacja mobilna - najbardziej popularny model e-commerce w polsce

Najliczniejszy odsetek firm (60%) stosuj─ůcych wy┼é─ůcznie ten model jest w grupie dzia┼éaj─ůcych wy┼é─ůcznie na rynku krajowym. Najmniej takich firm jest w┼Ťr├│d e-eksporter├│w sprzedaj─ůcych tylko do kraj├│w trzecich (31%). W pozosta┼éych grupach e-eksporter├│w wykorzystanie tego modelu jest bardzo podobne. Sprzeda┼╝ wy┼é─ůcznie poprzez platformy typu marketplace prowadzi zaledwie kilkana┼Ťcie procent firm w ka┼╝dej z grup, za wyj─ůtkiem firm e-eksportuj─ůcych wy┼é─ůcznie do kraj├│w trzecich. 

W tej ostatniej grupie tylko poprzez platformy sprzedaje 28% firm. E-eksporterzy oko┼éo dwa razy cz─Ö┼Ťciej ni┼╝ firmy sprzedaj─ůce tylko na rynek krajowy wykorzystuj─ů jednocze┼Ťnie oba modele e-sprzeda┼╝y.

Wyra┼║nie widoczne jest jednak, ┼╝e stosunkowo du┼╝e wykorzystanie platform marketplace w e-eksporcie nie przek┼éada si─Ö na proporcjonalny udzia┼é przychod├│w uzyskiwanych ze sprzeda┼╝y t─ů drog─ů. Mo┼╝e to ┼Ťwiadczy─ç o tym, ┼╝e platformy s─ů traktowane przez firmy  bardziej jako narz─Ödzie s┼éu┼╝─ůce do marketingu, a nie kana┼é sprzeda┼╝y. Wyj─ůtkiem stanowi─ů firmy specjalizuj─ůce si─Ö w e-eksporcie tylko do kraj├│w trzecich, kt├│re dwie trzecie swoich przychod├│w ze sprzeda┼╝y internetowej uzyskuj─ů poprzez platformy. Pozostali e-eksporterzy ze sprzeda┼╝y na platformach osi─ůgaj─ů mi─Ödzy 10% a 18% przychod├│w.


Polski e-eksport trafia głównie do krajów UE

Zgodnie z badaniem przeprowadzonym na zlecenie Komisji Europejskiej przez TNS na pocz─ůtku 2015 roku, w grupie przedsi─Öbiorstw prowadz─ůcych sprzeda┼╝ elektroniczn─ů (przez strony internetowe lub EDI) zasadniczym kierunkiem e-eksportu polskich przedsi─Öbiorstw s─ů pa┼ästwa cz┼éonkowskie UE. Dominuj─ůc─ů pozycj─Ö zajmuj─ů Niemcy, do kt├│rych sprzeda┼╝ prowadzi 78% ankietowanych firm. Jest to zdecydowanie najwa┼╝niejszy rynek dla polskich przedsi─Öbiorstw w ekspansji zagranicznej on-line. Blisko 40% firm deklaruje e-sprzeda┼╝ do Wielkiej Brytanii za┼Ť prawie 30% do Francji. Wszystkie wymienione wy┼╝ej kraje to zarazem najwi─Öksze i najbli┼╝sze nam rynki. W dalszej kolejno┼Ťci wskazywani s─ů po┼éudniowi s─ůsiedzi Polski ÔÇô S┼éowacja i Czechy. W dalszej kolejno┼Ťci popularno┼Ťci─ů w e-eksporcie ciesz─ů si─Ö: Holandia, Irlandia i Litwa. 

Z rynk├│w kraj├│w trzecich najwi─Öcej wskaza┼ä (15%) maj─ů USA. Chiny wybra┼éo 12% firm prowadz─ůcych e-eksport, a tylko 8% Rosj─Ö.

Skontaktuj si─Ö z nami

Agnieszka Gajewska

Agnieszka Gajewska

Partnerka, PwC Polska

Tel.: +48 517 140 537

Dionizy Smoleń

Dionizy Smoleń

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 519 504 395

Paweł Oleszczuk

Paweł Oleszczuk

Mened┼╝er, Sektor publiczny, PwC Polska

Tel.: +48 519 507 794

Obserwuj nas