Chociaż polski rynek e-commerce, dynamicznie się rozwija, wciąż jeszcze nie osiągnęliśmy poziomu notowanego w wielu krajach Unii Europejskiej. Popularność zakupów przez Internet w Polsce pozostaje istotnie poniżej średniej UE, która w 2018 roku wyniosła 60%.
Mimo to warto podkreślić, że wzrost w ostatnich dziesięciu latach był imponujący - liczba kupujących przez Internet zwiększyła się dwukrotnie. W 2018 roku już praktycznie co druga osoba w wieku od 16 do 74 lat dokonała co najmniej raz zakupu on-line w ciągu ostatniego roku. To blisko 14 mln osób. Dodatkowo, liczba e-konsumentów rośnie szybciej niż grono użytkowników Internetu.
Sprzedaż elektroniczną w Polsce, prowadzona za pośrednictwem stron internetowych oraz wiadomości typu EDI (Electronic Data Interchange) prowadziło w 2017 roku blisko 14,5 tys. przedsiębiorstw zatrudniających 10 lub więcej osób.
To oznacza wzrost o ponad 5 tys. firm w stosunku do 2010 roku. Największa zmiana aż o 2,3 tys. podmiotów nastąpiła w ostatnim z badanych lat. Symultanicznie rosła wartość przychodów netto ze sprzedaży elektronicznej prowadzonej przez wspomniane kanały. W 2017 roku jej łączna wartość osiągnęła niemal 600 mld zł. Wyraźne przyspieszenie dostrzegalne było w 2014 roku, do 2017 roku średnioroczny przyrost wartości e-sprzedaży wynosił około 60 mld zł.
Zgodnie z danymi GUS w 2016 roku polskie firmy zawierając transakcje poprzez strony internetowe lub aplikacje mobilne sprzedały za granicę towary i usługi, których łączna wartość opiewała na przeszło 27,5 mld zł. Suma ta stanowiła 16% wartości sprzedaży poprzez strony internetowe ogółem.
Warto podkreślić, że w tych szacunkach nie są uwzględnione wyniki mikroprzedsiębiorstw (zatrudniających do 9 osób). Ich udział w e-eksporcie może być bardziej istotny aniżeli w eksporcie tradycyjnym i przez to w większym stopniu wpływać na całkowitą wartość zagranicznej sprzedaży elektronicznej. To nie umożliwia całkowitej oceny polskiego e-eksportu.
Najliczniejszy odsetek firm (60%) stosujących wyłącznie ten model jest w grupie działających wyłącznie na rynku krajowym. Najmniej takich firm jest wśród e-eksporterów sprzedających tylko do krajów trzecich (31%). W pozostałych grupach e-eksporterów wykorzystanie tego modelu jest bardzo podobne. Sprzedaż wyłącznie poprzez platformy typu marketplace prowadzi zaledwie kilkanaście procent firm w każdej z grup, za wyjątkiem firm e-eksportujących wyłącznie do krajów trzecich.
W tej ostatniej grupie tylko poprzez platformy sprzedaje 28% firm. E-eksporterzy około dwa razy częściej niż firmy sprzedające tylko na rynek krajowy wykorzystują jednocześnie oba modele e-sprzedaży.
Wyraźnie widoczne jest jednak, że stosunkowo duże wykorzystanie platform marketplace w e-eksporcie nie przekłada się na proporcjonalny udział przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży tą drogą. Może to świadczyć o tym, że platformy są traktowane przez firmy bardziej jako narzędzie służące do marketingu, a nie kanał sprzedaży. Wyjątkiem stanowią firmy specjalizujące się w e-eksporcie tylko do krajów trzecich, które dwie trzecie swoich przychodów ze sprzedaży internetowej uzyskują poprzez platformy. Pozostali e-eksporterzy ze sprzedaży na platformach osiągają między 10% a 18% przychodów.
Zgodnie z badaniem przeprowadzonym na zlecenie Komisji Europejskiej przez TNS na początku 2015 roku, w grupie przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż elektroniczną (przez strony internetowe lub EDI) zasadniczym kierunkiem e-eksportu polskich przedsiębiorstw są państwa członkowskie UE. Dominującą pozycję zajmują Niemcy, do których sprzedaż prowadzi 78% ankietowanych firm. Jest to zdecydowanie najważniejszy rynek dla polskich przedsiębiorstw w ekspansji zagranicznej on-line. Blisko 40% firm deklaruje e-sprzedaż do Wielkiej Brytanii zaś prawie 30% do Francji. Wszystkie wymienione wyżej kraje to zarazem największe i najbliższe nam rynki. W dalszej kolejności wskazywani są południowi sąsiedzi Polski – Słowacja i Czechy. W dalszej kolejności popularnością w e-eksporcie cieszą się: Holandia, Irlandia i Litwa.
Z rynków krajów trzecich najwięcej wskazań (15%) mają USA. Chiny wybrało 12% firm prowadzących e-eksport, a tylko 8% Rosję.