22,8%
prognozowany całkowity wzrost tonażu obsługiwanego przez polskich przewoźników między 2018-2022
64%
udział przewozów zagranicznych w całkowitej pracy przewozowej polskich przewoźników
200 tys.
szacowany poziom niedoboru kierowców w 2022 roku przy utrzymaniu obecnej luki podaży
28%
potencjał redukcji kosztów dzięki autonomizacji transportu drogowego możliwy po 2025 roku
Dynamiczny wzrost obsługiwanego tonażu i pracy przewozowej prowadzi do stale pogłębiającego się niedoboru kierowców na rynku pracy. Ponadto, polscy przewoźnicy muszą być gotowi na kolejne wyzwania związane z technologią i otoczeniem regulacyjnym. Zważywszy na różnorodność przewidywanych zmian, przygotowany przez nas raport porządkuje je, i grupuje w kilka wymiarów.
Dodatkowo w naszym opracowaniu przyjrzeliśmy się trendom jakie będą kształtowały rynek w latach 2020 - 2030. Nasze przewidywania wzbogaciliśmy o prognozę rozwoju rynku w okresie 5 lat - od 2018 do 2022 roku.
Analiza polskiej branży transportu drogowego przedstawiona w naszym raporcie doprowadziła do zidentyfikowania pięciu najważniejszych sił, które będą kształtowały ten segment w Polsce w ciągu najbliższych lat.
Na poziomie unijnym planowane są zasadnicze zmiany regulacji dotyczących transportu drogowego, w tym przepisy Pakietu Mobilności oraz zmiany przepisów dotyczących koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego i innych regulacji socjalnych. Z dużą pewnością można założyć, że opisane powyżej modyfikacje w porządku prawnym pociągną za sobą następujące efekty w branży:
Niedobór kierowców o pożądanych umiejętnościach z wysokim prawdopodobieństwem będzie się pogłębiał do poziomu blisko 200 tys. kierowców (20% popytu na pracę) w roku 2022.
Niewystarczająca liczba kierowców będzie również prowadziła do wzrostu kosztów płac w branży, a w efekcie może spowodować zwiększenie stawek frachtów. Wdrożenie do użytku pojazdów autonomicznych nie wypełni tego niedoboru w krótkiej perspektywie czasu z uwagi na brak dojrzałych rozwiązań w tym zakresie.
Digitalizacja transportu w Polsce postępuje w czterech obszarach:
Wdrożenie rozwiązań z zakresu digitalizacji będzie kluczowe dla obniżania kosztów działalności, dostosowania usług do zmieniających się potrzeb klienta oraz wdrażania rozwiązań o wysokiej wartości dodanej. W krótszej perspektywie czasowej będą one dostępne jednak dla dużych przewoźników, którzy będą mieli możliwości ich wdrożenia, co może stworzyć dodatkową barierę dla mniejszych przedsiębiorców i przyczynić się do wzrostu koncentracji rynku.
Przez industrializację rozumiemy przekształcanie branży z tradycyjnej w uprzemysłowioną przyczynią się do tego następujące czynniki technologiczne:
Rozwój nowych technologii wiąże się z wysokimi nakładami, dlatego rozwiązania w zakresie autonomii i nowych napędów będą łatwiej dostępne dla dużych przewoźników, o większych zdolnościach inwestycyjnych, co może stanowić czynnik zwiększenia poziomu koncentracji w branży.
Wykorzystaj doświadczenie PwC w obszarach transportu i logistyki - usług pocztowych, logistycznych, infrastruktury, kolei, lotnictwa, żeglugi, portów.
Liczba pasażerów na polskich lotniskach w tym roku może wzrosnąć nawet o 10,5%, co oznacza, że porty obsłużą ponad 50 mln osób. Polska branża lotnicza nadal...
Transport and logistics sector is undergoing an important transformation as new technological solutions come into everyday application. Explore five key trends...
© 2015 - 2024 PwC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nazwa PwC odnosi się do firm wchodzących w skład sieci PwC, z których każda stanowi odrębny podmiot prawny. Więcej informacji na stronie www.pwc.com/structure.