Wyzwania, technologie i kierunki zmian do 2050 roku

Dekarbonizacja transportu w UE

Dekarbonizacja transportu
  • Report
  • 10 minute read
  • Wrzesień 24, 2025

Unia Europejska stawia przed sektorem transportu bezprecedensowe wyzwanie: redukcję emisji CO₂ o 90% do 2050 roku. Transformacja obejmuje wszystkie gałęzie transportu – od drogowego po kolejowy. Raport PwC “W labiryncie dekarbonizacji. Czyli dokąd zmierza transport w erze redukcji emisji CO₂” pokazuje, że nie ma jednej ścieżki - każda gałąź wymaga indywidualnego podejścia, technologii i inwestycji.

100%

nowych pojazdów osobowych sprzedawanych w Unii Europejskiej po 2035 roku ma nie emitować CO₂

70%

paliw lotniczych na europejskich lotniskach w 2050 roku mają stanowić zrównoważone paliwa lotnicze (SAF), w tym połowę - paliwa syntetyczne

80%

redukcja intensywności emisji w unijnym transporcie morskim planowana jest do 2050 roku

50%

wzrost przewozów towarowych niskoemisyjną koleją planowany jest do 2030 roku

Wojciech Słowiński
Partner, PwC Polska

Bartosz Safiejko
Dyrektor, PwC Polska

Sektor transportu jest fundamentem współczesnej gospodarki, odgrywającym kluczową rolę w rozwoju ekonomicznym i społecznym Unii Europejskiej. Jest to również jedyny sektor w UE, w którym od 1990 roku zaobserwowano wzrost całkowitych emisji CO₂, co stawia go w centrum uwagi unijnej polityki klimatycznej. Reagując na tę sytuację, Unia Europejska postawiła przed sektorem transportowym ambitne zadanie: zmniejszenie emisji o 90% do 2050 roku.

Realizacja tego celu stanowi bezprecedensowe wyzwanie. Obecna infrastruktura transportowa i łańcuch wartości rozwijany od ponad 100 lat są dostosowane do paliw konwencjonalnych, a ich transformacja wymaga ogromnych nakładów kapitałowych. Każdy rodzaj transportu – drogowy, lotniczy, wodny i kolejowy - ma swoją specyfikę i różne możliwości techniczne w zakresie dekarbonizacji, co komplikuje proces transformacji.

Transport drogowy: Zielona mobilność w praktyce

Transport drogowy to największe źródło emisji CO₂ w sektorze transportu w Unii Europejskiej – odpowiada za aż blisko trzy czwarte całkowitego śladu węglowego tego sektora. Jednocześnie jest najczęściej wybieranym środkiem przewozu osób i towarów, co czyni go priorytetem w strategiach klimatycznych UE. Dekarbonizacja dróg to nie tylko wyzwanie technologiczne, ale również społeczna i infrastrukturalna rewolucja, która wymaga zaangażowania konsumentów, przedsiębiorstw i decydentów.

73%

całkowitego śladu węglowego w sektorze transportu w Unii Europejskiej pochodzi z transportu drogowego

    Transport osobowy   Transport towarowy
Transport osobowy Transport publiczny   Transport lekki Transport ciężki
Liczba pojazdów w Unii Europejskiej   249 mln 680 tys   30 mln 6 mln
Udział w emisjach CO₂ w 2023 roku z Transportu Drogowego UE   60% ~2%   12% 25%

Źródło: European Environment Agency (EEA), Analiza PwC

Jego przyszłością jest napęd elektryczny ze względu na wysoką efektywność energetyczną, zaawansowanie technologiczne, rosnącą dostępność infrastruktury i, w związku z tym, coraz bardziej korzystny rachunek ekonomiczny dla użytkownika. Jednak wciąż  stosunkowo niewielka część kierowców wybiera elektryka. Tradycyjne napędy spalinowe, wspierane przez biopaliwa i technologie hybrydowe, pozostaną w użyciu jeszcze długo po 2035 roku, gdy w życie ma wejść zakaz sprzedaży pojazdów emitujących CO2

Transport lotniczy: najbardziej wymagająca ścieżka transformacji

Transport lotniczy odpowiada za około 13% emisji CO₂ w sektorze transportu w UE, a jego emisje rosną najszybciej - od 1990 roku wzrosły o 150%. Jednocześnie niemal 99% energii wykorzystywanej w lotnictwie pochodzi z paliw kopalnych, głównie kerozyny. Dekarbonizacja tego sektora to jedno z największych wyzwań technologicznych i finansowych w całej transformacji transportu.

W krótkim horyzoncie czasowym największy potencjał redukcji emisji tkwi w optymalizacji operacyjnej - modernizacji floty, poprawie aerodynamiki i efektywności silników. To działania o niskim koszcie wdrożenia, ale ograniczonym wpływie na realizację celów klimatycznych UE.

13%

całkowitej emisji CO₂ w sektorze transportu pochodzi z transportu lotniczego

W lotnictwie nadal brak jest opłacalnych rozwiązań redukujących emisje. W kontekście spodziewanych wielokrotnie wyższych  cen paliw alternatywnych w porównaniu do obecnie używanej kerozyny należy zastanowić się, czy europejską gospodarkę stać na dekarbonizację branży lotniczej. 

Ewolucja końcowego zużycia energii w transporcie lotniczym UE, 1990-2023 (PJ)

Źródło: European Environment Agency (EEA), Analiza PwC

Transport wodny: rejs w stronę niskoemisyjnej żeglugi

Transport wodny odpowiada za ponad 13% emisji CO₂ w sektorze transportu w UE, a jego miks paliwowy wciąż opiera się niemal wyłącznie na paliwach ropopochodnych. W 2023 roku emisje z żeglugi sięgnęły 140 mln ton CO₂, a tylko 0,8% energii pochodziło z biopaliw. To sektor, który wymaga pilnej transformacji - technologicznej, regulacyjnej i infrastrukturalnej.

80%

redukcji intensywności emisji CO₂ w żegludze zostało ustalone jako cel EU na 2050 rok

Dekarbonizacja żeglugi wymaga rozbudowy infrastruktury portowej – zarówno do dystrybucji, magazynowania, jak i bunkrowania nowych paliw. Preferowanym paliwem dla transportu wodnego już niedługo stanie się LNG, które będzie stopniowo uzupełniane o rosnący udział bio-LNG, co potwierdzają analizy napędów jednostek już obecnie produkowanych w światowych stoczniach.

Udział w końcowym zużyciu energii w transporcie wodnym w UE, 2023

Źródło: Eurostat, Analiza PwC

Transport kolejowy: lider zielonej rewolucji

Transport kolejowy generuje zaledwie 0,3% emisji CO₂ w sektorze transportu, co czyni go najbardziej ekologiczną formą mobilności masowej w Unii Europejskiej. Dzięki wysokiemu poziomowi elektryfikacji - 73% energii zużywanej przez kolej pochodzi z energii elektrycznej - kolej już dziś spełnia wiele celów klimatycznych, które dla innych gałęzi transportu pozostają wyzwaniem.

73%

energii zużywanej przez kolej pochodzi z energii elektrycznej

Na koniec 2023 roku 57% linii kolejowych w UE było zelektryfikowanych,co jest wzrostem o ponad 40% w stosunku do poziomów z 1990 roku.. Komisja Europejska planuje podwojenie przewozów towarowych koleją do 2030 roku oraz trzykrotne zwiększenie długości linii kolei dużych prędkości (HSR) do 2050 roku. To strategiczne inwestycje, które mają uczynić kolej kręgosłupem zintegrowanego, niskoemisyjnego systemu transportowego w Europie.

Kolej emituje 75% mniej CO₂ niż transport drogowy i znacząco mniej niż lotnictwo. Pełna dekarbonizacja kolei wymaga jednak nie tylko elektryfikacji, ale także zasilania z zeroemisyjnych źródeł energii.

Ewolucja końcowego zużycia energii w transporcie kolejowym UE, 1990-2023 (PJ)

 

Źródło: Eurostat, Analiza PwC

Transport w erze dekarbonizacji

Unia Europejska wyznaczyła ambitny cel redukcji emisji CO₂ o 90% do 2050 roku. Każda gałąź transportu - drogowy, lotniczy, wodny i kolejowy - stoi przed unikalnymi wyzwaniami technologicznymi, regulacyjnymi i inwestycyjnymi.

  • Transport drogowy odpowiada za 73% emisji sektora i wymaga szerokiego wdrożenia elektromobilności oraz rozbudowy infrastruktury ładowania.
  • Transport lotniczy to najbardziej kosztowna transformacja, oparta na zrównoważonych paliwach SAF.
  • Transport wodny potrzebuje pilnych inwestycji w porty i alternatywne paliwa.
  • Transport kolejowy już dziś spełnia wiele celów klimatycznych, będąc najbardziej ekologiczną formą mobilności.

Raport PwC pokazuje, że nie ma jednej ścieżki – skuteczna dekarbonizacja wymaga indywidualnego podejścia, współpracy międzysektorowej i strategicznych decyzji inwestycyjnych.

Raport “W labiryncie dekarbonizacji”

Poznaj przyszłość europejskiego transportu

Skontaktuj się z nami

Wojciech Słowiński

Wojciech Słowiński

Partner, Strategy& Polska

Tel.: +48 502 184 420

Bartosz Safiejko

Bartosz Safiejko

Director, Strategy& Polska

Tel.: +48 519 508 376

Aleksandra Chełmińska

Aleksandra Chełmińska

Manager, Strategy& Polska

Tel.: +48 571 778 153

Obserwuj nas