Wojciech Słowiński
Partner, PwC Polska
Bartosz Safiejko
Dyrektor, PwC Polska
Sektor transportu jest fundamentem współczesnej gospodarki, odgrywającym kluczową rolę w rozwoju ekonomicznym i społecznym Unii Europejskiej. Jest to również jedyny sektor w UE, w którym od 1990 roku zaobserwowano wzrost całkowitych emisji CO₂, co stawia go w centrum uwagi unijnej polityki klimatycznej. Reagując na tę sytuację, Unia Europejska postawiła przed sektorem transportowym ambitne zadanie: zmniejszenie emisji o 90% do 2050 roku.
Realizacja tego celu stanowi bezprecedensowe wyzwanie. Obecna infrastruktura transportowa i łańcuch wartości rozwijany od ponad 100 lat są dostosowane do paliw konwencjonalnych, a ich transformacja wymaga ogromnych nakładów kapitałowych. Każdy rodzaj transportu – drogowy, lotniczy, wodny i kolejowy - ma swoją specyfikę i różne możliwości techniczne w zakresie dekarbonizacji, co komplikuje proces transformacji.
Transport drogowy to największe źródło emisji CO₂ w sektorze transportu w Unii Europejskiej – odpowiada za aż blisko trzy czwarte całkowitego śladu węglowego tego sektora. Jednocześnie jest najczęściej wybieranym środkiem przewozu osób i towarów, co czyni go priorytetem w strategiach klimatycznych UE. Dekarbonizacja dróg to nie tylko wyzwanie technologiczne, ale również społeczna i infrastrukturalna rewolucja, która wymaga zaangażowania konsumentów, przedsiębiorstw i decydentów.
Transport osobowy | Transport towarowy | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Transport osobowy | Transport publiczny | Transport lekki | Transport ciężki | |||
Liczba pojazdów w Unii Europejskiej | 249 mln | 680 tys | 30 mln | 6 mln | ||
Udział w emisjach CO₂ w 2023 roku z Transportu Drogowego UE | 60% | ~2% | 12% | 25% |
Źródło: European Environment Agency (EEA), Analiza PwC
Jego przyszłością jest napęd elektryczny ze względu na wysoką efektywność energetyczną, zaawansowanie technologiczne, rosnącą dostępność infrastruktury i, w związku z tym, coraz bardziej korzystny rachunek ekonomiczny dla użytkownika. Jednak wciąż stosunkowo niewielka część kierowców wybiera elektryka. Tradycyjne napędy spalinowe, wspierane przez biopaliwa i technologie hybrydowe, pozostaną w użyciu jeszcze długo po 2035 roku, gdy w życie ma wejść zakaz sprzedaży pojazdów emitujących CO2
Transport lotniczy odpowiada za około 13% emisji CO₂ w sektorze transportu w UE, a jego emisje rosną najszybciej - od 1990 roku wzrosły o 150%. Jednocześnie niemal 99% energii wykorzystywanej w lotnictwie pochodzi z paliw kopalnych, głównie kerozyny. Dekarbonizacja tego sektora to jedno z największych wyzwań technologicznych i finansowych w całej transformacji transportu.
W krótkim horyzoncie czasowym największy potencjał redukcji emisji tkwi w optymalizacji operacyjnej - modernizacji floty, poprawie aerodynamiki i efektywności silników. To działania o niskim koszcie wdrożenia, ale ograniczonym wpływie na realizację celów klimatycznych UE.
W lotnictwie nadal brak jest opłacalnych rozwiązań redukujących emisje. W kontekście spodziewanych wielokrotnie wyższych cen paliw alternatywnych w porównaniu do obecnie używanej kerozyny należy zastanowić się, czy europejską gospodarkę stać na dekarbonizację branży lotniczej.
Źródło: European Environment Agency (EEA), Analiza PwC
Transport wodny odpowiada za ponad 13% emisji CO₂ w sektorze transportu w UE, a jego miks paliwowy wciąż opiera się niemal wyłącznie na paliwach ropopochodnych. W 2023 roku emisje z żeglugi sięgnęły 140 mln ton CO₂, a tylko 0,8% energii pochodziło z biopaliw. To sektor, który wymaga pilnej transformacji - technologicznej, regulacyjnej i infrastrukturalnej.
Dekarbonizacja żeglugi wymaga rozbudowy infrastruktury portowej – zarówno do dystrybucji, magazynowania, jak i bunkrowania nowych paliw. Preferowanym paliwem dla transportu wodnego już niedługo stanie się LNG, które będzie stopniowo uzupełniane o rosnący udział bio-LNG, co potwierdzają analizy napędów jednostek już obecnie produkowanych w światowych stoczniach.
Źródło: Eurostat, Analiza PwC
Transport kolejowy generuje zaledwie 0,3% emisji CO₂ w sektorze transportu, co czyni go najbardziej ekologiczną formą mobilności masowej w Unii Europejskiej. Dzięki wysokiemu poziomowi elektryfikacji - 73% energii zużywanej przez kolej pochodzi z energii elektrycznej - kolej już dziś spełnia wiele celów klimatycznych, które dla innych gałęzi transportu pozostają wyzwaniem.
Na koniec 2023 roku 57% linii kolejowych w UE było zelektryfikowanych,co jest wzrostem o ponad 40% w stosunku do poziomów z 1990 roku.. Komisja Europejska planuje podwojenie przewozów towarowych koleją do 2030 roku oraz trzykrotne zwiększenie długości linii kolei dużych prędkości (HSR) do 2050 roku. To strategiczne inwestycje, które mają uczynić kolej kręgosłupem zintegrowanego, niskoemisyjnego systemu transportowego w Europie.
Kolej emituje 75% mniej CO₂ niż transport drogowy i znacząco mniej niż lotnictwo. Pełna dekarbonizacja kolei wymaga jednak nie tylko elektryfikacji, ale także zasilania z zeroemisyjnych źródeł energii.
Źródło: Eurostat, Analiza PwC
Unia Europejska wyznaczyła ambitny cel redukcji emisji CO₂ o 90% do 2050 roku. Każda gałąź transportu - drogowy, lotniczy, wodny i kolejowy - stoi przed unikalnymi wyzwaniami technologicznymi, regulacyjnymi i inwestycyjnymi.
Raport PwC pokazuje, że nie ma jednej ścieżki – skuteczna dekarbonizacja wymaga indywidualnego podejścia, współpracy międzysektorowej i strategicznych decyzji inwestycyjnych.