Raport z badania CFO Compass Survey 2023

Mapa drogowa transformacji funkcji finansowej

Mapa drogowa transformacji funkcji finansowej
  • Report
  • 10 minute read
  • Styczeń 11, 2024

Jak przeprowadzić skuteczną transformację funkcji finansowej, aby była ona przygotowana na skuteczne wspieranie realizacji strategii biznesowej?

Czy dojrzałość funkcji finansowych w firmach w Polsce rośnie wystarczająco szybko w stosunku do tempa zmian rynkowych?

Czy możliwa jest ucieczka do przodu lub droga na skróty w transformacji finansów?

Firmy dostrzegają konieczność transformacji, a CFO w firmach w Polsce dążą do zmiany w podległych sobie obszarach. Wyniki tegorocznego badania CFO Compass Survey wskazują na intensywniejsze stosowanie technologii, silniejszą chęć automatyzacji oraz większy nacisk na podnoszenie umiejętności cyfrowych zespołów. Jednakże zmienne warunki rynkowe znacząco spowalniają tempo transformacji, chwilowo zmieniając priorytet wprowadzanych zmian. 

Podczas pierwszej edycji badania w 2021 roku wyniki wykazały, że tylko 14% spółek ma dojrzałą funkcję finansową. Tegoroczna edycja badania pokazała, że tempo rozwoju w kierunku dojrzałej funkcji finansowej rośnie, ale.. nadal jest wiele do zrobienia.

Sprawdź, jak przez dwa ostatnie lata zmieniła się dojrzałość funkcji finansowych w Polsce.

1/5 funkcji finansowych ma szansę efektywnie wspierać realizację strategii biznesowej w perspektywie najbliższych 3-5 lat

34%

firm nie posiada strategii rozwoju finansów, a kolejne 12% jest dopiero na etapie jej przygotowania

13%

firm posiada zdefiniowane mapy procesów finansowych

68%

firm korzysta z systemów klasy ERP oraz ponad połowa wykorzystuje narzędzia inne niż arkusze kalkulacyjne w procesach raportowania zarządczego

12%

firm posiada program rozwoju talentów przeznaczony specjalnie dla pracowników zespołów finansowych

Wyniki badania jasno wskazują, że proces transformacji finansów jest wciąż wyzwaniem dla wielu CFO. Tradycyjna rola dyrektora finansowego nadal wymaga istotnego nakładu czasu oraz zaangażowania, zostawiając niewiele przestrzeni na rozwoju w kierunku wspierania realizacji strategii i dostarczania wartości dodanej dla biznesu.

Proces transformacji technologicznej w finansach już trwa, natomiast wyniki badań wskazują, że tempo zmian jest zbyt wolne, głównie ze względu na brak zachowania odpowiedniej kolejności w zakresie priorytetów projektów transformacyjnych, jakimi są również strategia i procesy. W obliczu ewoluującej roli finansów i rosnących oczekiwań, potrzebne są całkowicie nowe umiejętności i nowe narzędzia np. z rodziny Enterprise Performance Management. Znaczenia nabierają też kompetencje miękkie, w tym przywódcze i kierownicze. Motywacja i programy rozwoju talentów są kluczowe, aby zespół mógł efektywnie wspierać biznes, podnosić efektywność procesów, ale też pomóc sprawnie przejść przez zmiany.

Nie ma jednej, właściwej drogi transformacji finansowej. Należy być otwartym na najlepsze praktyki, jak i rozumieć mocne i słabe strony swojej organizacji, tak aby w pełni wykorzystać jej możliwości.

Raport to swego rodzaju checklista, którą będzie mógł każdy z Państwa wykorzystać na własne potrzeby, aby sprawdzić, w zakresie jakich elementów ścieżka do transformacji finansów powinna jeszcze zostać uzupełniona lub zaprojektowana na nowo.

Dorota Jamiołkowska
Dyrektorka PwC Polska, liderka doradztwa kontrolingowego

Strategia rozwoju obszaru finansów - kluczowy komponent na drodze dojrzałości funkcji finansowej

Wyniki badania wskazują, że aż 34% ankietowanych nie ma w ogóle opracowanej strategii rozwoju funkcji finansowej, a kolejne 12% jest dopiero na etapie jej przygotowania. Podobnie jest w przypadku strategii IT czy strategii chmurowej. Co ciekawe, często to właśnie te firmy, które nie posiadają jasnej strategii, napotykają na drodze transformacji finansowej liczne wyzwania - co również przyznaje 44% ankietowanych CFO.

Czy są perspektywy na zmiany?

Prace nad strategią powinny rozpocząć się od diagnozy obecnego stanu i zrozumienia potrzeb, zidentyfikowania problemów i barier rozwojowych, a następnie zdefiniowania priorytetów. Strategia nie musi być obszernym dokumentem. Wystarczy kilka punktów, które będą przetłumaczone na mierzalne wskaźniki i będą wyznaczały kierunek działań. Firmy posiadające dojrzałą funkcję finansową, poza opracowaną strategią, posiadają ustrukturyzowane podejście do jej realizacji oraz wykorzystują narzędzia IT do monitorowania realizacji wartości z transformacji na podstawie określonych wcześniej celów i wskaźników.

34%

ankietowanych CFO nie ma opracowanej strategii rozwoju funkcji finansowej, a kolejne 12% jest w trakcie jej przygotowywania

37%

ankietowanych CFO nie ma opracowanych długoterminowych planów rozwoju rozwiązań IT, a 1/3 nie ma opracowanej strategii chmurowej

16%

ankietowanych CFO posiada kompleksowe podejście do monitorowania wartości z transformacji, przy wykorzystaniu rozwiązań technologicznych

Kompleksowe zdefiniowanie procesów finansowych jest nadal wyzwaniem

Zrozumienie procesów, które są wykonywane przez zespoły finansowe to elementarny komponent budowy dojrzałego modelu funkcji finansowej. Bardzo często słyszymy od CFO, że ich procesy są rozproszone: finanse są odpowiedzialne za procesy pozafinansowe i na odwrót: biznes jest mocno zaangażowany w procesy finansowe. Potwierdzają to nasze badania: tylko 40% CFO posiada kompleksowo zdefiniowane procesy finansowe.

Czy są perspektywy na zmiany?

Pierwszym, kluczowym krokiem jest ustrukturyzowanie procesów: przeprowadzenie inwentaryzacji oraz ewidencji procesów finansowych. Wyniki ankiety wskazują, że 2/3 ankietowanych wprawdzie posiada zdefiniowaną strukturę organizacyjną oraz określone role i odpowiedzialności, ale z drugiej strony widzimy, że taki sam odsetek zdaje się zaniedbywać aspekt zarządzania procesami czy zdefiniowanie i monitorowanie wskaźników efektywności. 

A to dzięki odpowiedniemu zarządzaniu, chociażby przez ustalenie odpowiedniego harmonogramu spotkań, jesteśmy w stanie zapewnić sprawną komunikację i współpracę pomiędzy osobami czy zespołami wykonującymi dany proces, co wpływa na poprawę wydajności, ale również zmniejsza napięcie pomiędzy uczestnikami procesu. Dobrze dobrane KPI z kolei pomogą nam w analizie procesów pod kątem dalszych usprawnień i wypracowywania efektywności. 

Najbardziej zapomnianym elementem są mapy procesowe. Jest to narzędzie, które pokazuje jakość procesów. Mapy stanowią podstawę do optymalizacji procesów: standaryzacji, automatyzacji, eliminacji niepotrzebnych działań. Bez nich kolejne kroki na drodze ku dojrzałości są mocno utrudnione.

Q: Które z następujących komponentów wdrożyli Państwo w ramach procesów finansowych?

Komponenty wdrożone w ramach procesów finansowych

Automatyzacja procesów księgowo-podatkowych wciąż wysoko na liście priorytetów CFO

Badanie pokazuje, że wciąż istnieje ogromny potencjał do automatyzacji procesów: 30% ankietowanych ma zautomatyzowane procesy w co najmniej znacznym stopniu. Co to oznacza? Przy znacznym stopniu automatyzacji, większa część procesu jest wykonywana automatycznie, natomiast nadal wymagana jest ingerencja pracownika. W przypadku pełnej automatyzacji, wyeliminowana zostaje praca ręczna, a rola pracownika ogranicza się do monitorowania i reagowania na odchylenia czy wyjątki. 


Czy są perspektywy na zmiany?

89%

Aż 89% CFO planuje osiągnąć poziom automatyzacji głównych procesów finansowych w co najmniej znacznym stopniu, w tym zaledwie 33% dąży do pełnej automatyzacji.

Procesy księgowo-podatkowe powinny być zautomatyzowane jak najszybciej, aby dostarczać wartość dla biznesu

Badanie pokazuje, że CFO chcieliby zautomatyzować w pierwszej kolejności procesy księgowo-podatkowe. Potwierdza to, że firmy chcą być lepiej przygotowane na nadchodzące wyzwania i skupić się na zadaniach wspierających biznes analizami i generowaniem spostrzeżeń, a także planowaniu i budżetowaniu. Automatyzacja to tylko jeden z akceleratorów zmian.

Q: Na automatyzacji których obszarów chcieliby się Państwo skupić w pierwszej kolejności?

Zamknięcie okresu rozliczeniowego
%
Kalkulacja podatku CIT
%
Budżetowanie
%
Płatności
%
Wystawianie faktur klientom
%
Zarządzanie kosztami
%
Prognozowanie
%
Księgowanie faktur
%
Księgowanie przychodzących płatności
%

Wykorzystanie technologii nabiera tempa, ale potencjał wciąż nie jest w pełni wykorzystany

Nieodłącznym aspektem na drodze dojrzałości funkcji finansowej jest technologia. Wśród ankietowanych obserwujemy wzrost wykorzystania technologii. Coraz więcej firm (68% ankietowanych w 2023 r.) dba o dobre dostosowanie funkcjonalności systemów klasy ERP do potrzeb CFO.

Potrzeby funkcji finansowej stale rosną i obecne systemy przestaną wkrótce być efektywnym wsparciem, dlatego zespoły finansowe powinny pamiętać o regularnych aktualizacjach (tutaj przychodzi nam z pomocą chmura, a innym rozwiązaniem jest wykorzystanie technologii wspierających, np. rozwiązania EPM - Enterprise Performance Management). 
Mimo widocznego trendu odchodzenia od wykorzystania arkuszy kalkulacyjnych w procesach finansowych, nadal 47% CFO bazuje właśnie na tych narzędziach podczas raportowania zarządczego.

Czy są perspektywy na zmiany?

Już blisko jedna czwarta ankietowanych CFO dostrzegła potencjał automatyzacji procesów planowania finansowego i możliwości, jakie obecnie oferują dostawcy rozwiązań technologicznych typu EPM. Coraz więcej firm posiada w pełni zautomatyzowany proces budżetowania, prognozowania i planowania (24% w 2023 r. vs 16% w 2021 r.).

80%

Prawie 80% CFO zadeklarowało, że większość decyzji w organizacji jest podejmowana w oparciu o dane. Jednak tylko w przypadku 16% dane są ogólnodostępne w organizacji.

Dostępność danych w organizacji jest motorem napędowym zmian w świecie finansów, dlatego dobrą praktyką wśród wiodących firm jest demokratyzacja danych, czyli zapewnienie bieżącego dostępu do aktualnych informacji pracownikom na każdym szczeblu zarządczym. 

Poprawa procesu decyzyjnego jest jedną z wartości transformacji cyfrowej, którą wskazują liderzy w najnowszym badaniu PwC “Chmura. Liderzy widzą wartość”. Wykorzystanie rozwiązań chmurowych również nabiera rozpędu. Już 81% CFO deklaruje, że korzysta z rozwiązań chmurowych, mimo że 1/3 badanych nie posiada kompleksowej strategii transformacji chmurowej.

Wykorzystanie technologii w firmach finansowych

Jestem tak silny/a, jak silny jest mój zespół

Ludzie stanowią kluczowy czynnik w procesie udanej transformacji, a funkcja finansowa w firmie jest na tyle silna, na ile silny jest zespół, który ją tworzy – mocny kompetencjami, zaangażowaniem i poziomem rozumienia biznesu, który wspiera. 

Jednak oczekiwania i chęci to jedno, a faktyczna zdolność CFO i jego zespołu do mierzenia się z wyzwaniami oraz poziom zaangażowania to drugie. W polskich firmach poziom zaangażowania personelu działów finansowych jest niski (14%), zdecydowanie niższy w porównaniu ze średnią światową (23%) – wynika z badań Instytutu Gallupa® (Gallup, Inc., "State of the Global Workplace: 2023 Report"). W tym kontekście widać, jak ważna w transformacji jest umiejętność motywowania pracowników, budowania ich zdolności do zaangażowania, a także identyfikowania talentów oraz wspieranie ich na drodze rozwoju.

Czy są perspektywy na zmiany?

Transformacja potrzebuje mądrych i świadomych liderów, którzy dbają o siebie i swoje emocje. Tylko wtedy będą w stanie stworzyć zaangażowany zespół, odporny na nieoczekiwane zwroty i wspierający transformację. Świadomy i skuteczny lider powinien wykorzystywać w codziennej pracy wsparcie, jakie dają dostępne narzędzia “zarządzania zmianą” z zakresu komunikacji, budowania zaangażowania, gwarantowania właściwego dialogu pomiędzy grupami interesariuszy czy upskillingu. Jak pokazuje badanie 12% firm posiada program rozwoju talentów przeznaczony dla pracowników zespołów finansowych i jest to dobry wynik biorąc pod uwagę dane z 2021 roku, kiedy wynik ten wyniósł 7%.

Kompetencje Rozwój Motywacja Wyniki

Mapa drogowa transformacji funkcji finansowej

Planując transformację musimy przyjąć całościowe podejście do zmiany i rozwoju w obszarach: strategii, organizacji, procesów, ludzi i technologii. Nie osiągniemy pełni dojrzałości organizacji skupiając się tylko na wybranych elementach. Jednocześnie pamiętajmy, że poszczególne etapy rozwoju są po to, aby przygotować się do kolejnych. Ważne jest, aby odpowiednio ustrukturyzować i zaplanować kolejne kroki, czyli opracować mapę drogową naszej transformacji.

W czasach ciągłych zmian i niepewności, funkcja finansowa musi reagować szybko i elastycznie dopasowywać się do nowych warunków i oczekiwań. Czy w takich okolicznościach da się przyspieszyć proces rozwoju funkcji finansowej? Czy istnieje droga na skróty, która pozwoli nadążyć za dynamicznymi zmianami na rynku? Dzięki rozwiązaniom wykorzystującym technologie wspierające, możemy ominąć niektóre kroki, np. wymagane uaktualnienia systemów ERP, a wykorzystanie AI/ML, które nie wymagają wdrożenia rozwiązań typu data lake czy Big Data pozwolą na przyspieszenie i automatyzację niektórych zadań. Jednak nie wszystkie działania da się pominąć – w przypadku zastosowania rozwiązań AI, nadal niezbędne jest np. uporządkowanie danych. 

Droga na skróty zdecydowanie wymaga innowacyjnego podejścia i odpowiedniego sposobu myślenia. Podejmując takie rozwiązanie warto najpierw sprawdzić co działa, zidentyfikować luki i dopiero wtedy zdecydować co wdrożyć. Taka transformacja powinna być dobrze zaplanowana, wpisana w strategię obszaru finansów i poprzedzona precyzyjną diagnozą sytuacji. Zanim podejmiemy konkretne działania, zadajmy sobie pytanie – czy droga na skróty jest dla mnie?

Magdalena Niemczyk
Starsza menedżerka PwC Polska, Finance Transformation

Jakie priorytety przyjąć na poszczególnych etapach rozwoju?

Solidne podstawy i jasno zdefiniowana wizja

  • Strategia finansów
  • ERP
  • Proces
  • Dane

Mandat funkcji finansowej do realizowania decyzji biznesowych

  • Standaryzacja
  • Automatyzacja
  • Centralizacja
  • Kontrole wewnętrzne
  • Rozwój pracowników

Nowa pozycja i rola finansów

  • Ciągły rozwój ERP i systemów wspierających zgodnie z najnowszymi trendami (np. chmura)
  • Ciągłe zwiększanie stopnia centralizacji i automatyzacji
  • Centrum Eksperty
  • Proces ciągłego doskonalenia

Zaskocz biznes szybkością i spostrzeżeniami

  • Zarządzanie wartością
  • Organizacja oparta na danych
  • Uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja
  • Predykcja
  • Outsourcing
  • Globalne podejście do procesu ciągłego doskonalenia


O badaniu

Badanie zostało przeprowadzone we współpracy z AICPA & CIMA w okresie lipiec - październik 2023 r., na próbie ponad 30 firm w Polsce z ponad 10 branż. Średnia wielkość przychodów: 1577 m PLN, zatrudnienia: 1700.

CFO Compass Survey to badanie przeprowadzane wśród dyrektorów finansowych, które zostało zainicjowane w ramach platformy CFO Compass działającej w PwC Polska. Ankieta skierowana jest do CFO, którzy chcą ocenić stan przygotowania funkcji finansowej do efektywnego wspierania realizacji strategii biznesowej.

Raport z badania CFO Compass Survey 2023

Contact us

Dorota Jamiołkowska

Dorota Jamiołkowska

Dyrektorka, PwC Poland

Tel: +48 519 505 060

Magdalena Niemczyk

Magdalena Niemczyk

Senior Manager, PwC Poland

Tel: +48 519 504 555

Obserwuj nas