Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2020-2024

Zobacz jak pandemia COVID19 wpłynęła na rynek mediów i rozrywki. Dowiedz się, które segmenty najszybciej odbiją się po spadkach.

Pandemia COVID19 oprócz dramatycznego wpływu na zdrowie ludzi na całym świecie, odcisnęła także swoje piętno na światowej gospodarce. Niepewność związana z tym, co dzieje się wokół, dotknęła zarówno liderów organizacji biznesowych, jak również konsumentów, którzy ograniczyli wydatki w celu ochrony domowych budżetów.

Jak w tej sytuacji radzi sobie branża mediów i rozrywki? Zgodnie z prognozami zawartymi w raporcie PwC „Global Entertainment & Media Outlook 2020-2024” przychody sektora mediów i rozrywki w porównaniu z 2019 rokiem spadną o 120 mld USD.
 

pwc

Kto zyskał, kto stracił?

pwc

Panująca sytuacja i obowiązujące ograniczenia spowodowały, że kina odnotują z końcem 2020 roku 58% spadek przychodów w porównaniu z 2019 rokiem.

Niechęć do spędzania czasu w zamkniętych pomieszczeniach oraz limity obowiązujące w placówkach kulturalnych spowodowały, że wielu operatorów kin podjęło decyzję o zamknięciu swoich placówek. Odłożony w czasie został również szereg premier.

pwc

Polska jest największym rynkiem usług OTT (ang. over the top; serwisy streamingowe dostarczające treści filmowe i telewizyjne przez internet) w Europie Środkowej i Wschodniej. W porównaniu do innych segmentów, ten będzie się rozwijał wyjątkowo prężnie i zgodnie z naszymi prognozami zakończy mijający rok wzrostem przekraczającym 26%.

Oznacza to, że przychody zwiększą się z 472 mln USD w 2019 roku do 596 mln USD w roku bieżącym. Spodziewamy się, że silny trend rozwojowy utrzyma się także w kolejnych latach. Jak wskazują nasze prognozy, średnioroczna stopa wzrostu wyniesie 13,4% do 2024 roku i tym samym na koniec analizowanego okresu wartość sektora sięgnie 884 mln USD. 

pwc

Gazety i czasopisma w dużym stopniu zostaną dotknięte przez kryzys związany z pandemią. Wartość rynku, która w 2019 roku wyniosła 722 mln USD, stopnieje o  11% do 638 mln USD.

Chociaż w 2021 roku przewidujemy odbicie, sprzedaż będzie się kurczyć na przestrzeni najbliższych lat. Jedną z podstawowych przyczyn spadków jest pogłębiający się trend cyfryzacji. Wydawcy robią wiele aby pozyskiwać prenumeratorów cyfrowych.

pwc

Czas pracy zdalnej i kwarantanny sprzyja zwiększonej konsumpcji danych. 2019 rok przyniósł historyczny przełom - zużycie danych na urządzeniach przenośnych było po raz pierwszy większe, niż za pośrednictwem łącz stacjonarnych.

Najbliższe lata również będą należały do technologii mobilnej. Średnioroczna stopa wzrostu w latach 2020-2024 wyniesie w Polsce 10,54% dla segmentu dostępu (stacjonarnego i mobilnego liczonych razem), jednak w przypadku tego ostatniego wzrost sięgnie aż 13,1%.

Skontaktuj się z nami

Marcin  Sidelnik

Marcin Sidelnik

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 961

Paweł Wesołowski

Paweł Wesołowski

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 22 746 4247

Małgorzata Górna

Małgorzata Górna

Partnerka, PwC Polska

Tel.: +48 519 504 246

Obserwuj nas