Raport: Rynek ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce

Szansa na dwucyfrowy wzrost

Rynek abonamentów i ubezpieczeń medycznych jest wart prawie 7 mld zł i będzie rósł o 18% rocznie

Rynek abonamentów i ubezpieczeń medycznych generuje przychody o wartości 6,9 mld zł i będzie rósł 18% rocznie do 2026 r. Udział firm ubezpieczeniowych w tym rynku wzrośnie z 13 do 23% a wśród głównych czynników wzrostu należy wymienić wzrost cen usług i rosnącą bazę klientów. Rentowność branży abonamentów medycznych (ROS) na poziomie 10% jest wyższa niż w ubezpieczeniach czy telekomunikacji.

Pobierz raport


Arkadiusz Kramza
Partner
PwC Polska

“Wydatki na prywatną opiekę medyczną będą przyrastały o ponad 13% rocznie w ciągu najbliższych 4 lat z uwagi na niewystarczające finansowanie publiczne oraz to, że niższą jakość usług publicznych napędzają prywatne wydatki na opiekę zdrowotną w Polsce. Ekspansja prywatnych sieci przychodni doprowadziła do szybkiego wzrostu wydatków „pośrednich”, czyli głównie produktów firm abonamentowych i w mniejszym stopniu ubezpieczeń medycznych. Nawet jeżeli niewielka część społeczeństwa ma dostęp do abonamentów medycznych i prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych to pacjenci wydają ponad 20 mld złotych rocznie na prywatną opiekę opłacaną per usługa”.

Wydatki na prywatną opiekę medyczną będą przyrastały o ponad 13% rocznie w ciągu najbliższych 4 lat

Dynamika wydatków na prywatną opiekę medyczną jest cały czas wysoka ze względu na:

  • Niewystarczające finansowanie publiczne oraz niższa jakość usług publicznych napędzają prywatne wydatki na opiekę zdrowotną w Polsce
  • Ekspansja prywatnych sieci przychodni doprowadziła do szybkiego
    wzrostu wydatków „pośrednich”, czyli głównie produktów firm abonamentowych1 i w mniejszym stopniu ubezpieczeń medycznych
  • Nawet jeżeli niewielka część społeczeństwa ma dostęp do
    abonamentów medycznych i prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych to pacjenci 
wydają ponad 20 mld złotych rocznie na prywatną opiekę opłacaną per usługa 
(FFS)

Wydatki na prywatną opiekę medyczną w Polsce (mld PLN)

Źródło: GUS, NBP, PMR, analiza PwC

Ze względu na fakt, że firmy specjalizujące się abonamentach medycznych oferują również ubezpieczenia medyczne a ubezpieczyciele oferują abonamenty pokazujemy dwie kategorie wydatków te zbierane przez typowe firmy abonamentowe a oddzielnie przez firmy ubezpieczeniowe bez podziału wprost na ubezpieczenia i abonamenty.

Ubezpieczenia medyczne zwiększą swój udział do ponad 20% wydatków na DZZ w ciągu najbliższych kilku lat

Ubezpieczenia będą zdobywać szerszy udział w DZZ2 ze względu na kilka czynników. Wśród nich wyróżnić należy:

  • Ubezpieczenia medyczne posiadają obecnie najmniejszą penetrację rynku, a jednocześnie największe możliwości dystrybucji dzięki sieci sprzedaży firm ubezpieczeniowych
  • Sukces PZU na rynku ubezpieczeń zdrowotnych pokazuje potencjał ubezpieczeń medycznych i przyciągnie nowych graczy
  • Ze względu na fakt, że B2B jest cały czas dominującym segmentem sprzedaży DZZ (Dodatkowe Zabezpieczenia Zdrowotne), abonamenty pomimo spadku udziału w rynku nadal będą odpowiadały za ponad 75% wszystkich przychodów
  • Rosnąca liczba osób posiadających ubezpieczenia medyczne i abonamenty spowoduje zmniejszoną dynamikę FFS i zmniejszenie udziału tych usług w rynku
  • W 2026 roku, ubezpieczenia medyczne będą stanowiły około 1/4 całego rynku prywatnych usług ambulatoryjnych

Udział w dobrowolnych zabezpieczeniach zdrowotnych (%)

Źródło: GUS, NBP, PMR, analiza PwC

GUS definiuje pojęcie Dodatkowych Zabezpieczeń Zdrowotnych obejmujących abonamenty i ubezpieczenia zdrowotne, które nie są dostarczane przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

Rynek medycyny prywatnej będzie rósł dzięki trzem fundamentalnym czynnikom

%

Ceny usług

  • Inflacja medyczna jest wysoka i łatwo transferowalna na klienta poprzez zapisy w umowach o wzroście opłaty zgodnie ze wzrostem przeciętnych wynagrodzeń w gospodarce
  • Dane za 2021 pokazują wzrost 17,2%
  • W 2023 inflacja ma osiągnąć swój szczyt i ma zacząć spadać, zgodnie z prognozami NBP
  • Ze względu na wysoki popyt i ograniczoną podaż specjalistów inflacja medyczna będzie o 5% powyżej przeciętnej inflacji

%

Baza klientów

  • Wzrost liczby klientów w latach 2016-2020 wyniósł blisko 10%. W 2016 roku 6% badanych przez GUS deklarowało nabycie abonamentu lub ubezpieczenia medycznego, z czego blisko 50% przełożyło się na nabycia i wygenerowało 10% wzrost r/r
  • W 2020 r. deklarowane potencjalne nabycia abonamentu lub ubezpieczenia medycznego wzrosło z 6% do 8.2%, co przy założeniu spadku konwersji do 30% przełoży się na średnioroczny wzrost liczby klientów na poziomie 6.1% r/r

%

Nowe produkty

  • Nowe produkty na rynku będą generować nowe strumienie przychodów. Liczni gracze mocno inwestują w rozszerzenie oferty w zakresie:
    • ubezpieczeń szpitalnych
    • ubezpieczeń komplementarnych
    • finansowania leków

Rentowność branży abonamentów medycznych wyższa o ponad 2 p.p. od branży ubezpieczeniowej

Branża abonamentów medycznych mocno rentowna. Co wpływa na poziom skuteczności działania?

  • Przez wiele lat branża abonamentów i ubezpieczeń medycznych walczyła o wysoką efektywność działania gdyż funkcjonowanie na rynku B2B wymuszało presję cenową
  • Znaczący wzrost popytu na rynku spowodował, że siła negocjacyjna dostawców abonamentów i ubezpieczeń znacząco wzrosła co pozytywnie
    wpływa na rentowność branży
  • Branża nie boryka się z problemami wielu innych sektorów gospodarki gdzie nasycenie rynku jest bardzo wysokie
  • Firmy ubezpieczeniowe, które rozszerzają swoją pozycję na rynku medycznym w swych sprawozdaniach finansowych nie pokazują rentowności sektora zdrowotnego co może świadczyć o tym, że ten segment nie jest jeszcze dla nich rentowny

Rentowność3 branż w Polsce w 2021

Źródło: NBP, PIU, KNF, raporty branżowe, sprawozdania finansowe, artykuły prasowe, analiza PwC

Rentowność dla sektora bankowego liczona jako zysk netto/(wynik odsetkowy netto + wynik prowizyjny netto), wynik dla sektora telekomunikacyjnego z wyłączeniem jednorazowych transakcji sprzedaży infrastruktury, wynik sektora
ubezpieczeniowego liczony jako zysk netto/składka przypisana brutto

Contact us

Arkadiusz Kramza

Arkadiusz Kramza

Partner, PwC Poland

Tel: +48 519 504 424