Szanowni Państwo,
TSUE wypowiedział się o MDR na wniosek belgijskiego sądu
Wyrokiem z dnia 8 grudnia 2022 r. w sprawie Orde van Vlaamse Balies i in. (sygn. C-694/20) Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) orzekł nieważność przepisu wprowadzonego tzw. dyrektywą DAC6 w zakresie, w jakim nakładał on na objętego tajemnicą zawodową adwokata, działającego jako pośrednik w rozumieniu dyrektywy, obowiązek bezzwłocznego powiadomienia każdego innego pośrednika (który nie jest jego klientem) o ciążących na nim obowiązkach w zakresie raportowania schematów podatkowych.
Wyrok został wydany w związku z pytaniem prejudycjalnym belgijskiego Trybunału Konstytucyjnego. Wniosek dotyczył ważności art.8ab ust. 5 dyrektywy Rady 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylającej dyrektywę 77/799/EWG, zmienionej dyrektywą Rady (UE) 2018/822 z dnia 25 maja 2018 r. w świetle przepisów Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, a konkretnie jej art. 7, który przyznaje każdemu prawo do życia prywatnego i rodzinnego, domu i komunikowania się.
Zgodnie z belgijskimi regulacjami MDR, których stosowanie doprowadziło belgijski Trybunał do wniesienia sprawy przed TSUE, jeżeli pośrednik podlega obowiązkowi zachowania tajemnicy zawodowej, jest on zobowiązany do poinformowania na piśmie innego pośrednika, że nie może wywiązać się z obowiązku zgłoszenia, na skutek czego obowiązek zgłoszenia automatycznie przechodzi na innego pośrednika.
Belgijskie przepisy różnią się przy tym od polskich regulacji, gdyż nakładają obowiązek poinformowania w pierwszej kolejności innych pośredników, a dopiero w przypadku ich braku korzystających (przepisy Ordynacji podatkowej nakładają obowiązek poinformowania wszystkich zobowiązanych podmiotów, w tym korzystających, równocześnie).
Co wynika z wyroku TSUE?
TSUE orzekł nieważność przepisu dyrektywy nakładającego na objętego tajemnicą zawodową adwokata, działającego jako pośrednik w rozumieniu dyrektywy, obowiązku bezzwłocznego powiadomienia każdego innego pośrednika, który nie jest jego klientem, o ciążących na nim obowiązkach w zakresie raportowania schematów podatkowych.
Zatem, niezgodność unijnych regulacji w zakresie MDR, TSUE dostrzegł w odniesieniu do precyzyjnie określonej sytuacji, w której:
W ocenie TSUE dla realizacji celów dyrektywy nie jest konieczne informowanie przez pośredników innych pośredników o zidentyfikowanych obowiązkach informacyjnych MDR, między innymi z uwagi na to, że:
Zmiany w raportowaniu transgranicznych schematów podatkowych
W dniu 25 czerwca 2020 r. opublikowano w Dzienniku Ustaw ustawę,
której celem jest zmiana, między innymi, przepisów o
raportowaniu schematów podatkowych (MDR). Ponadto, w dniu 30
czerwca 2020 r. zostało wydane Rozporządzenie Ministra Finansów
odraczające terminy ponownego raportowania.
Zmiany obejmują:
Obowiązek ponownego raportowania transgranicznych
schematów podatkowych
Zgodnie z nowym brzmieniem przepisów, podmioty, które
raportowały transgraniczne schematy podatkowe, w przypadku
których pierwszej czynności związanej z wdrażaniem schematu
dokonano w okresie od 26 czerwca 2018 r. do 30 czerwca 2020 r.,
mogą być zobowiązane do ich ponownego zgłoszenia, z
uwzględnieniem nowych wymogów formalnych (m.in. w oparciu o nowy
schemat zgłoszenia).
Rozporządzenie przewiduje, że zgłoszenie powinno
zostać dokonane:
Co do zasady, gdy schemat został już zaraportowany,
obowiązek
jego ponownego zgłoszenia będzie ciążył na podmiocie, który
pierwotnie dokonał raportowania.
Obowiązek retrospektywnego raportowania przez
wspomagających
Zgodnie z pierwotnym brzmieniem przepisów, wspomagający
nie
byli zobowiązani do retroaktywnego raportowania schematów
podatkowych. Ustawa zmienia tę zasadę w odniesieniu do schematów
transgranicznych, co oznacza nałożenie na wspomagających
obowiązku
raportowania schematów, względem których pierwszej czynności
związanej z wdrożeniem dokonano po 26 czerwca 2018 r.
Unieważnienie numerów NSP schematów
transgranicznych
Zgodnie z nowelizacją, NSP nadane dotychczas schematom
transgranicznym zostały unieważnione z dniem 1 lipca 2020 r.
Wypłata dywidendy na rzecz nierezydenta powyżej 25 milionów obowiązkowa do zaraportowania tylko raz w roku
Obowiązujące od 1 stycznia 2019 r. zmienione przepisy Ordynacji
podatkowej
wprowadziły obowiązkowe raportowanie tzw. schematów podatkowych
(MDR).
Zgodnie z regulacją przewidzianą w art. 86a § 1 pkt 1 lit. c
Ordynacji
Podatkowej, inna cecha szczególna jest spełniona, jeżeli dochody
(przychody)
nierezydenta, wynikające lub oczekiwane w związku z wykonaniem
uzgodnienia,
przekraczają łącznie w trakcie roku kalendarzowego kwotę 25 000 000
zł.
W praktyce, cecha ta może dotyczyć wypłaty dywidendy na
kwotę powyżej 25
milionów do np. zagranicznego udziałowca. Przy obecnej praktyce
stosowania
regulacji MDR, niepewność podatników wzbudzała sytuacja, gdy spółka
wypłaciła już dywidendę przekraczającą limit i zgłosiła to szefowi
KAS, a
następnie planowała wypłacić w tym samym roku i do tego samego
podmiotu
zagranicznego ponownie należność z tego tytułu.
Ministerstwo Finansów wyjaśniło wątpliwości w tym
zakresie, stwierdzając w
odpowiedzi na pytanie DGP, iż „dokonanie w trakcie tego samego roku
kalendarzowego kolejnej płatności z tego samego tytułu do tego
samego
podmiotu (nierezydenta) nie prowadzi do powstania odrębnego
obowiązku
raportowania schematu podatkowego”.
Projekt nowelizacji przepisów o MDR
W dniu 23 sierpnia 2019 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji
został
opublikowany projekt ustawy o zmianie ustaw o CIT, wymianie
informacji z
innymi państwami, a także niektórych innych ustaw. Nowelizacja
przepisów
przewiduje m.in. zmiany w zakresie raportowania schematów
podatkowych.
Zakres nowelizacji przepisów
Opublikowany przez rząd i przekazany do konsultacji
społecznych
projekt
ustawy związany jest z implementacją europejskiej dyrektywy ATAD 2,
a także
uzupełnieniem przepisów wynikających z dyrektywy MDR. Wprowadzane
zmiany
mają na celu przeciwdziałanie rozbieżnościom w ramach kwalifikacji
struktur
hybrydowych, prowadzących do podwójnego odliczenia lub odliczenia
bez ujęcia
w dochodzie. Nowelizacja obejmuje rozwiązania, które dadzą organom
podatkowym możliwość odmowy odliczenia danej płatności, kosztów lub
straty
albo nałożenia obowiązku ujęcia płatności w dochodzie podatnika.
Projekt
przewiduje także włączenie do porządku prawnego regulacji
wprowadzających
cztery kategorie rozbieżności w kwalifikacji struktur hybrydowych.
Zmiany w zakresie MDR
Projektowana ustawa stanowi uzupełnienie obowiązujących od 1
stycznia
2019 r. przepisów w zakresie raportowania schematów podatkowych,
stanowiących implementację dyrektywy MDR. Nowelizacja nakłada na
Szefa
Krajowej Administracji Skarbowej obowiązek przekazania informacji o
transgranicznych schematach podatkowych organom podatkowym państw
członkowskich, jak również Komisji Europejskiej. Określa również
zakres,
sposób i termin przekazania takich informacji.
Projekt przewiduje również zmianę w zakresie
retrospektywnego
przekazywania informacji o transgranicznych schematach podatkowych.
Obecnie
do retrospektywnego raportowania zobowiązani są promotor lub
korzystający.
Nowelizacja przewiduje objęcie tym obowiązkiem również
wspomagającego.
Będzie to dotyczyło tych schematów podatkowych o charakterze
transgranicznym, które dotychczas nie zostały zaraportowane przez
promotorów
lub korzystających.
Ponadto, zmiany przewidują rozszerzenie listy terytoriów lub
krajów
stosujących szkodliwą konkurencję podatkową. Zostanie ona
powiększona o
unijny wykaz jurysdykcji niechętnych współpracy do celów
podatkowych.
Odpowiedzi MF na pytania podatników dotyczące MDR
W dniu 22 grudnia 2020 r. Ministerstwo Finansów opublikowało
odpowiedzi na
kolejne pytania w zakresie interpretacji przepisów o raportowaniu
schematów
podatkowych (MDR).
Najważniejsze kwestie poruszane w pytaniach prezentujemy
poniżej.
Obowiązek ponownego raportowania transgranicznych
schematów
podatkowych
Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów, obowiązek
ponownego
zaraportowania przez podmioty, które uprzednio przekazały informację
o
schemacie podatkowym transgranicznym (informacja MDR-1) dotyczy
schematów
podatkowych, w przypadku których pierwszej czynności związanej z
wdrażaniem
schematu dokonano w okresie od 26 czerwca 2018 r. do 30 czerwca 2020
r.
Przekazywana przez podmiot informacji MDR-1 powinna być
aktualna
na
moment jej złożenia, w oparciu o informacje, w których posiadaniu
znajduje
się podmiot i jego najlepszą wiedzę. Co do zasady, podmioty nie są
zobowiązane do aktywnego poszukiwania informacji o uzgodnieniu.
W przypadku, gdy schemat podatkowy nie został zaraportowany
z
uwagi na
rozwiązania przewidziane w tzw. Tarczy Antykryzysowej, a podlega
obowiązkowi
ponownego raportowania, wystarczające jest jednokrotne przekazanie
informacji MDR-1 na aktualnej schemie zgodnie z przepisami ustawy
Ordynacja
podatkowa.
Reguły określające zasady ustalania, w którym państwie
członkowskim
UE należy wykonać obowiązek przekazania informacji o schemacie
podatkowym transgranicznym
Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów podmiot, który
udowodni,
że schemat podatkowy transgraniczny został poprawnie przekazany
właściwym
organom w innym państwie członkowskim UE, jest zwolniony z obowiązku
jego
zaraportowania w Polsce. W tym celu powinien, przed upływem własnego
terminu
w Polsce, posiadać dowód świadczący o poprawnym przekazaniu
informacji
właściwym organom o schemacie podatkowym w innym państwie UE.
Przez „dowód” należy rozumieć wszelkiego rodzaju
potwierdzenie,
które
bezsprzecznie wskazuje na wykonanie tego obowiązku.
W przypadku zaistnienia istotnych różnic w zakresie treści
przedmiotowej informacji (również w porównaniu do informacji
wymaganych
zgodnie z obowiązującymi w Polsce regulacjami MDR), również w Polsce
może
powstać obowiązek złożenia dodatkowej informacji o tym schemacie
podatkowym
transgranicznym na formularzu MDR-1.
Obowiązek ponownego przekazania kwartalnej informacji o
udostępnieniu schematu podatkowego standaryzowanego (MDR-4)
W celu wypełnienia obowiązku wystarczające będzie złożenie
jednej
informacji MDR-4 dotyczącej danego schematu podatkowego, obejmującej
cały
okres od 26 czerwca 2018 r. do 30 czerwca 2020 r., zawierającej
pełen zakres
danych, w tym również danych z uprzednio złożonych informacji
MDR-4.
NSA: tak dla interpretacji indywidualnych w zakresie MDR
W wyroku z 28 stycznia 2021 r. Naczelny Sąd Administracyjny po
raz
pierwszy odniósł się w wyroku do problematyki
wydawania interpretacji indywidualnych w odniesieniu do
przepisów MDR.
NSA stwierdził, że obowiązki prawno-podatkowe
związane z obowiązkiem raportowania schematów podatkowych,
objęte są
zakresem postępowania interpretacyjnego na
podstawie art. 14b i nast. Ordynacji podatkowej.
W uzasadnieniu do przedmiotowego wyroku NSA wskazał, że:
W tym zakresie NSA podkreślił znaczenie dwóch aspektów:
NSA przywołał także argumenty dotyczące:
MF zmienia stanowisko w zakresie uzupełnień MDR
W dniu 26 sierpnia 2021 r. Ministerstwo Finansów zmieniło treść
jednej z
odpowiedzi na pytania w zakresie interpretacji przepisów o
raportowaniu
schematów podatkowych (MDR). Zmiana stanowiska MF będzie miała
doniosłe
znaczenie dla praktyki raportowania schematów podatkowych. MF
przestał
akceptować dokonywanie przez raportujących „korekt” błędnie
złożonych
raportów w drodze ich uzupełnienia.
Zgodnie z pierwotnym brzmieniem odpowiedzi na pytanie nr 3,
„W
przypadku przekazania Szefowi KAS informacji lub zawiadomienia
zawierających
błędy, należy przekazać Szefowi KAS uzupełnienie błędnej informacji.
Nie ma
możliwości przekazania Szefowi KAS odrębnego pisma wyjaśniającego
przyczyny
korekty. Uzupełnienie to składa się na wezwanie Szefa KAS”. Tak
wyrażone
przez MF stanowisko, poparte praktyką KAS oraz podmiotów
raportujących
powodowało, że ewentualne błędy, czy braki w informacji o schemacie
podatkowym można było „skorygować” / uzupełnić poprzez złożenie
uzupełnienia
do przekazanej wcześniej Szefowi KAS informacji o schemacie
podatkowym.
Zmieniając swoje stanowisko w powyższym zakresie MF
wskazało, że
„W
przypadku przekazania Szefowi KAS informacji o schemacie lub
zawiadomienia
zawierających błędy, podmiot z własnej inicjatywy nie ma uprawnień
do
składania uzupełnień zarówno w zakresie informacji i zawiadomień o
schemacie
podatkowym jak i uzupełnienia błędnie złożonego podpisu na
formularzu”.
Podkreślono jednocześnie, że uzupełnienie informacji lub
zawiadomienia może
mieć miejsce wyłącznie na wezwanie Szefa KAS, a uzupełnienia złożone
przez
podmiot bez uprzedniego wezwania Szefa KAS nie wywołują skutków
prawnych i
będą pozostawione bez rozpatrzenia.
MF wskazał także, że jeżeli raportujący dostrzeże, iż
złożona
przez
niego informacja lub zawiadomienie zawiera błędy lub została błędnie
podpisana (przed wezwaniem do uzupełnienia przez Szefa KAS), wówczas
powinien złożyć ponownie pierwotną informację lub zawiadomienie,
wskazując w
polu „Dodatkowe wyjaśnienie” powody przekazania „kolejnej”
informacji lub
zawiadomienia.
Wydaje się, że stanowisko jako zajął MF spowoduje nie tylko
zmianę
podejścia przyjmowanego dotychczas powszechnie przez raportujących,
ale też
może skutkować dalej idącymi konsekwencjami, na przykład
unieważnieniem
przez Szefa KAS części uzupełnianych informacji.
MF po raz kolejny zaktualizowało odpowiedzi na pytania dotyczące MDR
W dniu 29 stycznia 2021 r. Ministerstwo Finansów opublikowało
odpowiedź na
kolejne pytania w zakresie interpretacji przepisów o raportowaniu
schematów
podatkowych (MDR). Ministerstwo Finansów odniosło się do tego, czy
banki
pełniące rolę wspomagającego mają obowiązek pozyskiwania dodatkowego
oświadczenia dotyczącego spełnienia przez klienta kryterium
kwalifikowanego
korzystającego.
Zgodnie z treścią objaśnień podatkowych z dnia 31 stycznia
2019 r.
–
Informacje o schematach podatkowych (MDR), w sytuacji braku innych
informacji lub powodów by uznać za spełnione kryterium
kwalifikowanego
korzystającego „dla celów dowodowych działaniem wystarczającym
mogłoby być,
na przykład, odebranie od korzystającego oświadczenia wskazującego,
czy w
jego przypadku doszło do spełnienia definicji kwalifikowanego
korzystającego” (s. 16).
W opublikowanych właśnie pytaniach i odpowiedziach
Ministerstwo
Finansów doprecyzowało w tym przypadku, że przepisy Ordynacji
podatkowej nie
nakładają wprost na wspomagającego będącego bankiem obowiązku
samodzielnego
badania przesłanek spełnienia przez korzystającego kryterium
kwalifikowanego
korzystającego.
Jednocześnie wskazano, że na podstawie przepisów Ordynacji
podatkowej
wspomagający zobowiązany jest do dochowania należytej staranności
ogólnie
wymaganej w dokonywanych czynnościach, przy uwzględnieniu zawodowego
charakteru działalności, obszaru specjalizacji oraz przedmiotu
wykonywanych
czynności. W konsekwencji, zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa
„banki mogą
korzystać z dokumentacji zgromadzonej w toku czynności biznesowych
oraz
odpowiednio dopasowywać procedury pozyskiwania dokumentów na
ewentualność
powzięcia przypuszczeń o możliwości spełniania lub nie spełniania
przez
klienta kryterium kwalifikowanego korzystającego”.
Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa, jeżeli na podstawie
dochowania
należytej staranności, właściwych procedur, etc., spełnienie
kryterium
kwalifikowanego korzystającego nie budzi wątpliwości, to uzyskanie
przedmiotowego oświadczenia nie jest konieczne.
Zastrzeżono przy tym, że „nie można zupełnie wykluczyć
sytuacji, w
których pozyskanie takiego oświadczenia może okazać się przydatne
dla celów
dowodowych dla wykazania, że należyta staranność została dochowana.
Taką
przykładową sytuacją może być brak innych informacji mimo dochowania
stosownych procedur”.
Dyrektor KIS odpowie w końcu na wątpliwości dotyczące MDR?
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej konsekwentnie odmawia
wszczynania
postępowań w przedmiocie wydania interpretacji indywidualnych
dotyczących
przepisów o raportowaniu schematów podatkowych (MDR). Początkowo
takie
podejście było akceptowane przez sądy administracyjne. Ostatnio
jednak coraz
więcej sądów staje po stronie podatników uznając, że przepisy o MDR
także
mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnych.
Korzystne dla podatników wyroki są wprawdzie na chwilę obecną
nieprawomocne, jednak dają nadzieję na to, że już niebawem pojawią
się
pierwsze interpretacje indywidualne w zakresie przepisów o MDR.
Możliwość uzyskania interpretacji przepisów o MDR jest
istotna
przede
wszystkim z punktu widzenia ochrony przed odpowiedzialnością karną
skarbową
z tytułu niespełniania obowiązków związanych z raportowaniem
schematów,
przewidzianą w art. 80f Kodeksu karnego skarbowego (przykładowo – za
nieprzekazanie informacji o schemacie podatkowym grozi sankcja w
postaci
kary grzywny do 720 stawek dziennych, czyli po uwzględnieniu
maksymalnego
wymiaru stawki dziennej – prawie do 25 mln PLN).
Przepisy o MDR to nie przepisy podatkowe…
Przepisy o MDR, które weszły w życie 1 stycznia 2019 r.
budzą
szereg
wątpliwości. Dyrektor KIS konsekwentnie odmawia wszczęcia
postępowania w
sprawach o wydanie interpretacji indywidualnej tych przepisów
twierdząc, że
nie dotyczą one bezpośrednio kwestii związanych z powstaniem
obowiązku
podatkowego i nie mają wpływu na jego wysokość. Tym samym w ocenie
Dyrektora
KIS przepisy o MDR nie powinny podlegać urzędowej wykładni w drodze
interpretacji indywidualnej.
Początkowe, negatywne stanowisko sądów i zmiana
podejścia
Początkowo sądy administracyjne podzielały pogląd Dyrektora KIS
(por. m.in.
wyrok WSA w Poznaniu z 5 grudnia 2019 r. sygn. akt I SA/Po 825/19
oraz wyrok
WSA w Opolu z 12 lutego 2020 r. sygn. akt I SA/Op 528/19).
W ostatnich miesiącach niekorzystna linia orzecznicza
zaczyna się
jednak odwracać, a sądy coraz częściej stają po stronie podatników i
uchylają postanowienia Dyrektora KIS odmawiające wydania
interpretacji w
sprawach dotyczących MDR.
W ostatnim okresie takie stanowisko zajęły m.in. WSA w
Warszawie
(por.
wyroki z 29 kwietnia 2020 r. sygn. akt III SA/Wa 2458/19 oraz z 30
kwietnia
2020 r. sygn. akt III SA/Wa 2474/19), WSA w Poznaniu i WSA w
Gorzowie
Wielkopolskim.
Zgodnie ze stanowiskiem zaprezentowanym w pozytywnych
orzeczeniach,
przepisy dotyczące MDR są przepisami prawa podatkowego i nic nie
stoi na
przeszkodzie, aby były przedmiotem interpretacji indywidualnych –
tym
bardziej, że (jak zauważają sądy) budzą one liczne wątpliwości, a
brak ich
stosowania wiąże się z ryzykiem odpowiedzialności karnej skarbowej.
Zdaniem
sądów to właśnie walor ochrony przed odpowiedzialnością na gruncie
kodeksu
karnego skarbowego w dużej mierze przemawia za możliwością uzyskania
ochrony
interpretacyjnej w tym zakresie.
Dyrektywa Rady 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylająca dyrektywę 77/799/EWG
Przejdź do regulacjiDyrektywa Rady (UE) 2018/822 z dnia 25 maja 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2011/16/UE w zakresie obowiązkowej automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania w odniesieniu do podlegających zgłoszeniu uzgodnień transgranicznych
Przejdź do regulacjiDyrektywa Rady (UE) 2020/876 z dnia 24 czerwca 2020 r. zmieniająca dyrektywę 2011/16/UE w celu uwzględnienia pilnej potrzeby odroczenia niektórych terminów przekazywania i wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania z powodu pandemii COVID-19
Przejdź do regulacjiUstawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2021 poz. 1540)
Przejdź do regulacjiUstawa z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (t.j. Dz.U. z 2021 poz. 408)
Przejdź do regulacjiUstawa z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 poz. 2193)
Przejdź do regulacjiUstawa z dnia 28 maja 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 poz. 1106)
Przejdź do regulacjiUstawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 poz. 568)
Przejdź do regulacjiUstawa z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 poz. 1086)
Przejdź do regulacjiRozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz.U. z 2017 poz. 997)
Przejdź do regulacjiRozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz.U. z 2017 poz. 998)
Przejdź do regulacjiRozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2019 r. w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz.U. z 2019 poz. 599)
Przejdź do regulacjiRozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2019 r. w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz.U. z 2019 poz. 600)
Przejdź do regulacjiRozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia niektórych terminów związanych z przekazywaniem informacji o schematach podatkowych i wymianą informacji podatkowych z innymi państwami (Dz.U. z 2020 poz. 1162)
Przejdź do regulacjiObwieszczenie Ministra Finansów z dnia 7 lipca 2020 r. w sprawie listy krajów i terytoriów wskazanych w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, które nie zostały ujęte w wykazie krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wydawanym na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych według stanu na dzień 1 lipca 2020 r. oraz dnia przyjęcia tego wykazu przez Radę Unii Europejskiej (M.P.2020.614 z dnia 2020.07.07)
Przejdź do regulacjiObwieszczenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 12 października 2020 r. w sprawie ogłoszenia listy krajów i terytoriów wskazanych w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, które nie zostały ujęte w wykazie krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wydawanym na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, oraz dnia przyjęcia tego wykazu przez Radę Unii Europejskiej (M.P.2020.925 z dnia 2020.10.13)
Przejdź do regulacjiObwieszczenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 26 lutego 2021 r. w sprawie ogłoszenia listy krajów i terytoriów wskazanych w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, które nie zostały ujęte w wykazie krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wydawanym na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, oraz dnia przyjęcia tego wykazu przez Radę Unii Europejskiej (M.P.2021.225 z dnia 2021.03.01)
Przejdź do regulacjiObwieszczenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 13 października 2021 r. w sprawie ogłoszenia listy krajów i terytoriów wskazanych w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, które nie zostały ujęte w wykazie krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wydawanym na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, oraz dnia przyjęcia tego wykazu przez Radę Unii Europejskiej (M.P.2021.940 z dnia 2021.10.14)
Przejdź do regulacjiObjaśnienia podatkowe z dnia 31 stycznia 2019 r. Informacje o schematach podatkowych (MDR)
Przejdź do regulacjiPrzewodnik do Ryczałtu od dochodów spółek z dnia 23 grudnia 2021 r.
Przejdź do regulacjiOdczarować MDR
Jak przygotować się do odwieszenia terminów raportowania MDR
Odczarować MDR
Rozliczenie podatku dochodowego a obowiązki w zakresie MDR
Odczarować MDR
Jak ograniczyć ryzyko karne skarbowe członków zarządu i pracowników za brak zgłoszenia schematu podatkowego?