{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
Na obecnym etapie regulacja nakłada na unijnych importerów towarów objętych tym mechanizmem (tj. towarów wytwarzanych przez branże wysokoemisyjne, klasyfikowanych według nomenklatury scalonej CN w jednej ze wskazanych grup towarowych: stal, cement, aluminium, nawozy, energia elektryczna, wodór) głównie obowiązki sprawozdawcze związane z raportowaniem (w odstępach kwartalnych) poziomu emisji gazów cieplarnianych powstałych w procesie produkcji importowanych towarów objętych CBAM.
Są to obowiązki charakterystyczne dla pierwszego etapu wdrożenia mechanizmu CBAM zwanego “okresem przejściowym”, który potrwa do końca 2025 r. (z obowiązkiem złożenia ostatniego raportu kwartalnego do 31 stycznia 2026 r.). Jest to również okres, w którym należy wdrożyć przemyślany proces raportowania oraz przygotować się na docelową fazę obowiązywania mechanizmu, która rozpocznie się 1 stycznia 2026 r.Od tego momentu unijni importerzy towarów CBAM będą zobowiązani do zakupu certyfikatów CBAM w ilości odpowiadającej emisji wynikającej z produkcji towarów oraz składania rocznych deklaracji o podatku węglowym , które będą zawierały m.in. informacje o łącznej liczbie certyfikatów CBAM podlegających umorzeniu.
Playback of this video is not currently available
Z pierwszych szacunków dotyczących wykonania obowiązku składania sprawozdań kwartalnych CBAM wynika, że jest on realizowany przez zdecydowaną mniejszość podmiotów zobowiązanych do raportowania. W dużej mierze wynika to z błędnego założenia, że towary, które importuje dany podmiot nie podlegają obowiązkowemu raportowaniu. Jednym z powszechnych mitów na temat mechanizmu jest choćby przyjęcie, że CBAM dotyczy wyłącznie surowców przeznaczonych do produkcji towaru złożonego. Jest to podejście oczywiście błędne. Rozporządzenie CBAM wprost bowiem wskazuje listę właściwych kodów towarowych klasyfikowanych według nomenklatury CN, których import oznaczać będzie obowiązek złożenia sprawozdania (poza pewnymi wyłączeniami związanymi przykładowo z wartością przesyłki). Nieraz będą to bardzo złożone i przetworzone towary (np. drabina aluminiowa lub wkręty stalowe).
Przedsiębiorcy często również odkładają realizację obowiązków z uwagi na brak poczucia realnego ryzyka sankcji. Sygnały, które docierają do nas z innych Państw członkowskich Unii Europejskiej, ale również z naszego polskiego podwórka, pokazują jednak, że obowiązki CBAM będą weryfikowane oraz sprawdzane od strony jakości przekazywanych danych (choćby niedawny projekt polskiej ustawy implementującej CBAM przyznający szerokie uprawnienia kontrolne oraz sygnalizujący potrzebę wzmocnienia zaplecza kadrowego w organach właściwych do weryfikacji obowiązków CBAM).
W przypadku importerów, którzy składają sprawozdania kwartalne CBAM największym wyzwaniem wydaje się z kolei zmiana zasad raportowania oraz brak możliwości skorzystania z tzw. wartości domyślnych emisji gazów cieplarnianych już począwszy od raportu za III kwartał 2024 r. Jest to istotne skomplikowanie procesu sprawozdawczości, ponieważ w wielu przypadkach może okazać się niemożliwym wydobycie od kontrahenta z Państwa trzeciego informacji, które posłużą do skalkulowania wartości rzeczywistej emisji. Tu z pomocą (a przynajmniej pewnym ograniczeniem poziomu ryzyka) może przyjść właściwie wdrożona procedura należytej staranności (o potrzebie której również wie znikomy odsetek zobowiązanych podmiotów).
Kompleksowo podchodzimy do obowiązków środowiskowych i reagujemy na bieżąco na zmieniające się przepisy
Ograniczymy konieczność korygowania sprawozdań i deklaracji CBAM, wspieramy w skutecznych negocjacjach z dostawcami
Nasi eksperci mają bogate doświadczenie w usługach z zakresu compliance - zarówno na gruncie podatków środowiskowych, jak i podatku VAT, czy akcyzy
Zapewniamy implementację efektywnego procesu zbierania danych na potrzeby raportowania CBAM z wykorzystaniem nowych technologii i interaktywnych narzędzi