Dane konsumentów

Nowe reguły gry

Prywatność i bezpieczeństwo danych klientów to trend, który przybiera cały czas na sile. Z jednej strony wymuszają to zmiany regulacyjne, z drugiej - strategie dużych graczy takich jak Google czy Apple. Nie bez znaczenia jest też jednak rosnąca świadomość w tym obszarze samych konsumentów. Dla marketerów to zbliżający się  koniec łatwego dostępu do danych. Jednak istnieją możliwości pozyskiwania danych przy poszanowaniu prywatności.

Cookie-Pokalipsa

Świat bez cookie to rzeczywistość, w której niedługo będą swoje cele realizować działy marketingu. Działania gigantów takich jak Google i Facebook wymuszają to ponowne przemyślenie strategii docierania do użytkowników Internetu, oraz powiązanej z tym analityki. Z kolei podejście Apple umożliwiające jego klientom pełną kontrolę nad dzieleniem się swoimi danymi idzie w parze z działaniami światowych, europejskich i krajowych regulatorów, którzy próbują chronić prywatność swoich obywateli.

 

How prepared for the changes are players in the digital ad ecosystem?


Total
%
Brand
%
Agency
%
Publisher
%
AdTech/Data
%

Percentage of respondents who are very or somewhat prepared for the loss of third-party cookies and identifiers. Source: IAB, State of Data 2021.

Badania pokazują, że niemal połowa marek nie jest przygotowana na nowy sposób pracy z danymi konsumenckimi, i powinny one przemyśleć swoją strategię pozyskiwania danych i ich wykorzystania.

Zero-party data vs. first-party data

First-party data to historycznie wszystkie dane, które posiada firma o swoich klientach lub użytkownikach. W odróżnieniu od second-party data - czyli danych o swoich klientach,które pozyskano w drodze wymiany z partnerem biznesowym, czy third-party data - czyli danych kupowanych od brokerów danych, czy wykorzystywanych w systemach reklamowych opartych o śledzenie ciasteczek. Teraz jednak jako first-party data rozumiemy te dane, które jako marka zbieramy o konsumentach, ale zwykle nie mają oni świadomości tego, czyli wszelkiego typu dane o tym jak poruszamy się po stronie internetowej, w co klikamy, na które elementy najeżdżamy myszką, na której podstronie dłużej się zatrzymaliśmy (co może świadczyć o naszym zainteresowaniu) etc.

Natomiast zero-party data w tej nomenklaturze to dane, które klienci przekazują markom świadomie i z własnej woli, czyli wszelkie wskazane wprost preferencje, feedback, dane demograficzne, zgody marketingowe etc.

Jakie są zalety zbierania i pracowania z danymi zero-party data?

  1. Dane przekazane przez klientów konkretnej marce są wyjątkowe dla tej marki - inne marki nie będą posiadać takiego samego zestawu danych, co pozwala budować przewagi konkurencyjne

  2. Dane zebrane w ten sposób dają większe prawdopodobieństwo, że wnioski wysnute na ich podstawie będą właściwe, niż opieranie się wyłącznie o algorytmy big data - używanie takich danych, oraz dołączanie ich do zestawu danych, na podstawie których podejmuje się decyzje, zwiększa współczynniki konwersji w działaniach marketingowo-sprzedażowych

Pozyskiwanie takiego typu danych wymaga wejścia w dialog z użytkownikami, zbudowania zaufania i często także wykorzystania modelu value-exchange, czyli oferowania dodatkowej wartości w zamian za przekazanie kolejnych danych (np. dodatkowe punkty w programie lojalnościowym, wyjątkowa oferta promocyjna, gratisowa usługa etc).

Strategia danych

Nowy sposób pozyskiwania danych, ich przetwarzania w czasie rzeczywistym oraz aktywacji w działaniach marketingowych i kanałach reklamowych wymaga opracowania strategii danych, a następnie przygotowania danych do pracy w dostosowanych do tego celu narzędziach technologicznych klasy CDP (Customer Data Platform).

Typowy przebieg projektu w tym obszarze widoczny jest poniżej:

Opracowując strategię danych należy pamiętać, że może ona być ofensywna lub defensywna. Nasze doświadczenia pokazują, że firmy z branży Retail skłaniają się do ofensywy.

Natomiast przy budowaniu ekosystemu rozwiązań technologicznych dobrze jest rozumieć kluczowe różnice między stosowanymi do tej pory technologiami klasy Master Data Management / Enterprise Data Warehouse, CRM czy DMP a Customer Data Platform. CDP to technologia, która wspiera pracę z danymi konsumenckimi bezpośrednio w działach marketingu, i przy przybierającym na sile trendzie prywatności i budowania wartości w oparciu o Zero- i First-Party Data nie da się jej długofalowo zastąpić narzędziami wykorzystywanymi wcześniej.

 

PwC Retail Platform

 
 

Skontaktuj się z nami

Krzysztof Badowski

Krzysztof Badowski

Partner, Strategy&, PwC Polska

Tel.: +48 608 333 277

Obserwuj nas