Platformy zakupowe na rynku Polskim
W Polsce, podobnie jak na zachodzie, udział platform zakupowych szacuje się na przeszło 40% rynku, z czego 36 punktów procentowych przypada na naszą rodzimą platformę Allegro, 3 punkty procentowe na Aliexpress oraz około 2 punktów procentowych na pozostałe platformy takie jak Empik, Zalando, Amazon czy eBuy. W Polsce zakupy na platformach zakupowych deklaruje 2/3 Polaków kupujących online, a blisko 1/3 konsumentów wskazuje ten kanał jako ich ulubione miejsce dokonywania zakupów w kanale cyfrowym. W tego typu serwisach Polacy cenią przede wszystkim szeroką i zróżnicowaną ofertę dostępną w jednym miejscu, a także tanią, bądź darmową dostawę oraz szybkość realizacji zamówienia.
Allegro, nasza rodzima platforma zakupowa, w roku 2021 odnotowała wzrost GMV o 21,3% względem roku poprzedniego, z czego znaczna część tego wzrostu przypadła na pierwsze dwa kwartały, kiedy obostrzenia covidowe były najcięższe. W pierwszym kwartale wzrost GMV Allegro wyniósł 46.1% względem roku poprzedniego. Duża część tego wzrostu spowodowana była licznymi udogodnieniami oraz wsparciem konsumentów w czasie pandemii. Programy pomocnicze obejmowały darmowy dostęp do usługi Allegro SMART! zapewniającej darmowe dostawy, co przełożyło się na wzrost użytkowników tej usługi o 71,5%. Inne udogodnienia obejmowały wydłużenie terminu płatności dla małych firm, brak prowizji dla nowych sprzedawców przez pierwsze 3 miesiące, łatwiejszy dostęp do pożyczki dla sprzedawców oraz wstrzymanie podwyżki opłat.
Ze względu na znaczny udział handlu internetowego w Polsce, który pod względem penetracji w wybranych kategoriach nierzadko przewyższa wartości dla krajów Europy Zachodniej, Polska stała się atrakcyjnym rynkiem dla licznych zagranicznych platform zakupowych. W 2021 roku do Polski zdecydował się wejść Amazon otwierając swój sklep w domenie .pl. Podjęciu decyzji o wejściu do Polski na pewno sprzyja fakt dobrych prognoz przed dalszym rozwojem kanału cyfrowego w Polsce, jak również duża rozpoznawalność Amazona przez Polaków (ponad milion aktywnych konsumentów na polskojęzycznej stronie Amazon.de). Warto mieć również na uwadze, że Amazon jeszcze przed wejściem był największym amerykańskim pracodawcą w Polsce zatrudniając ponad 19000 pracowników oraz posiadając 10 centrów logistycznych, biuro Amazon Web Services i Centrum Rozwoju Technologii Amazon w Gdańsku.
Swój powrót na rynek polski zapowiedział również eBay. Platforma zakupowa pierwszej próby wejścia na Polski rynek dokonała w 2005. Od tego roku platforma istniała na polskim rynku aż do roku 2011, kiedy podjęła decyzję o wycofaniu się z Polski pozostawiając jedynie możliwości korzystania z jego międzynarodowej wersji. Obecnie eBay próbuje na nowo znaleźć dla siebie miejsce na już znacznie bardziej dojrzałym rynku e-commerce w naszym kraju. Tym razem marketplace wierzy w swój sukces, którego źródłem mają być rozwój sprzedaży globalnych produktów oraz umożliwienia sprzedaży produktów Polskich producentów za granicą.