Przygotowania do debiutu powinny rozpocząć się od określenia strategicznych celów z nim związanych
Obecność na giełdzie umożliwia:
Sprzedaż akcji poprzez giełdę oznacza utratę części przyszłych zysków, a także wiąże się z innymi kosztami. Należy jednak podkreślić, iż właściwe zarządzanie procesem wejścia na giełdę oraz późniejszą obecnością spółki na rynku publicznym może w zasadniczy sposób ograniczyć te koszty.
Spółka, która charakteryzuje się ponadprzeciętną dynamiką wzrostu w swej branży, ma zwykle większe szanse na pozyskanie potencjalnych inwestorów niż taka, której dynamika wzrostu jest znikoma bądź niestabilna.
Obok spółek o wysokiej dynamice wzrostu, uznaniem inwestorów cieszą się również te posiadające duży potencjał ze względu na swoje cechy charakterystyczne (np. produkt bądź usługę), które postrzegane są przez konsumentów i potencjalnych inwestorów jako unikatowe lub interesujące, a jednocześnie potencjał ten może zostać w pełni wykorzystany dzięki możliwościom, jakie oferuje publiczny rynek kapitałowy.
Wiele spółek, przed wejściem na giełdę, zwiększało rynkową wartość swoich produktów bądź usług i utrzymywało tendencję wzrostową przez okres kilku lat. Na stabilny potencjał wzrostu, który minimalizuje ryzyko związane z zakupem udziałowych papierów wartościowych, zwracają uwagę przede wszystkim inwestorzy instytucjonalni, zainteresowani nabyciem znacznej liczby akcji. Wyjątek od tej reguły mogą stanowić np. młode spółki z sektorów cechujących się wysokim stopniem innowacyjności, które mimo krótkiej historii działalności charakteryzują się dużym potencjałem wzrostu.
Spółki o ugruntowanej pozycji mogą udzielić odpowiedzi na to pytanie potencjalnym inwestorom na podstawie swych historycznych wyników sprzedaży. Spółki znajdujące się w początkowej fazie rozwoju powinny natomiast dokonać prognozowania, wykorzystując badania rynkowe, oraz przekonać inwestorów o wyższości swych produktów nad innymi.
W przypadku każdej oferty publicznej zarówno skład, jak i działanie zarządu spółki są jednymi z kluczowych czynników wpływających na wiarygodność firmy. Spółka powinna wyróżniać się doświadczonym i sprawnym kierownictwem, które realizuje wypracowaną strategię oraz dba o pozytywny wizerunek firmy.
Posiadane przez członków zarządu akcje spółki są wyraźnym sygnałem dla inwestorów, że kierownictwo jest bardzo zainteresowane wzrostem jej wartości. Aby pomyślnie przeprowadzić IPO, kierownictwo musi włożyć dużo wysiłku, aby dotrzymać narzuconych terminów związanych z wejściem na giełdę, przeprowadzić wiele spotkań z analitykami oraz przygotować na czas raporty finansowe wymagane przez obowiązujące regulacje prawne.
Zarząd musi liczyć się też z koniecznością usprawnienia zarządczych systemów kontrolnych i sprawozdawczych w celu zapewnienia zgodności z wymogami, takimi jak konieczność pełnego ujawniania informacji i skrócony cykl sprawozdawczości finansowej. Spełnienie tych wymogów jest również niezbędne, by zachować wiarygodność wobec inwestorów po przeprowadzeniu IPO.
Popyt na akcje w pierwszej ofercie publicznej oraz wycena spółki zależą w dużym stopniu od ogólnej kondycji gospodarki, warunków ekonomicznych w danej branży oraz prognoz rynkowych. W czasie hossy pojawia się zwykle miejsce dla nowych ofert, które często cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem. Z kolei w czasie bessy aktywność związana z IPO spada, a nawet zamiera.
Konieczne jest dokładne rozważenie odpowiedniego momentu przeprowadzenia oferty i przygotowanie się na ewentualną zmianę harmonogramu transakcji. Nikt nie jest bowiem w stanie dokładnie przewidzieć, jakie będą nastroje na rynku w momencie zakończenia całego procesu. Czas potrzebny na przygotowanie oferty (w tym prospektu emisyjnego), licząc od momentu wstępnego spotkania wszystkich członków zespołu do dnia pierwszego notowania akcji na giełdzie, zajmuje zwykle od kilku do kilkunastu miesięcy.
Rynki przeżywające hossę są w stanie przyjąć wiele ofert, ale nie można pozwolić sobie na przedstawienie oferty nawet o jeden dzień za późno, kiedy nastroje na rynku ulegną nagłemu pogorszeniu.