Rynek transakcji (M&A) w sektorze motoryzacyjnym - podsumowanie 2016 roku

W 2016 roku aktywność na rynku transakcji (M&A) w sektorze motoryzacyjnym odnotowała nieco niższe wyniki w porównaniu do rekordowego roku 2015 - 583 transakcje (w porównaniu do 591 w 2015 roku) na kwotę 41,0 miliardów USD (w porównaniu z 62,1 miliarda USD w 2015 roku)

Mimo spadku wyników wiele czynników, jak: cyfryzacja, innowacje, presja ze strony udziałowców i klientów, wskazuje na to, że aktywność na rynku M&A w branży motoryzacyjnej pozostanie wysoka. Według naszych analiz struktura transakcji uległa zmianie, nie polega ona już w głównej mierze na konsolidacji rynku, ale na poszerzaniu kompetencji producentów o nowe technologie, nowe usługi i wdrażanie nowych modeli biznesowych. Co więcej rozwój technologii jest również źródłem powstawania nowych podmiotów na rynku motoryzacyjnym, w tym firm technologicznych dostarczających rozwiązania łączności (connectivity) w celu umożliwienia wprowadzenia autonomicznych pojazdów w najbliższej przyszłości, ale także platformy współdzielenie samochodów i podróży (car-sharing, ride-sharing) oraz dostawców innych usług transportowych.

Najważniejsze trendy na rynku transakcji (M&A) w sektorze motoryzacyjnym w 2016 roku:

  • Po raz pierwszy od 2012 roku wartość transakcji dostawców komponentów spadła.
  • 55% z 20 największych transakcji dotyczyła dostawców komponentów.
  • Autonomiczne pojazdy, lepsza wydajność zużycia paliwa oraz alternatywne źródła napędów są 3 kluczowymi czynnikami bezpośrednio wpływającymi na strategię M&A.
  • Aktywność M&A firm z segmentu OEM odzwierciedla wagę jaką producenci przywiązują do budowania relacji z pokoleniem millennialsów (współpraca z dostawcami rozwiązań współdzielenia podróży i samochodów /car-sharing, ride-sharing/).
  • Prognozuje się, że sektor Aftermarket będzie dalej rosnąć i konsolidować się.
  • Przełomowe innowacje w technologii i rozwiązania mobilne będą napędzać nowe modele dystrybucji detalicznej, np. za pomocą cyfrowych platform (sprawdź raport: Connected living. Dlaczego ludzie są bardziej digital niż firmy?) oraz nowe podejście do własności pojazdu (posiadanie vs. współdzielenie).
  • Według analizy PwC Autofacts spodziewany jest wzrost produkcji samochodów o 18,6 mln sztuk w latach 2016-2022, co daje średnioroczny wzrost w tym okresie o 3,1%. 

Top 5 transakcji w branży motoryzacyjnej 2016 roku:

Nazwa podmiotu przejętego Nazwa nabywcy % nabytych udziałów Wartość transakcji (mln $) Kategoria
LeasePlan Corp NV LP Group BV 100 4,1 inne*
Daihatsu Motor Co Toyota Motor Corp 49 3,1 producent pojazdów
GETRAG Gmbh & Cie KG Magna International Inc 100 2,7 dostawca części
Mitsubishi Motor Corp Nissan Motor Co Ltd 34 2,2 producent pojazdów
Baoxin Auto Group Ltd China Grand Automotive Services (Hong Kong) Ltd 75 1,5 inne*

* inne= sieci dealerskie, aftermarket, wynajem/leasing samochodów i sprzedaż

Skontaktuj się z nami

Piotr Michalczyk

Piotr Michalczyk

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 294

Obserwuj nas