Dlatego osoby sporządzające konsolidację powinny posiadać wiedzę zarówno o historycznych, jak i aktualnych zdarzeniach, które podczas konsolidacji należy odpowiednio ujawnić i zaprezentować.
Korekty konsolidacyjne to jeden z najbardziej problematycznych obszarów, o który często dopytują biegli rewidenci.
Niektóre z korekt powielane są z roku na rok, natomiast ciężko jest jednoznacznie określić, jakiej dokładnie transakcji dotyczyły i czy ich powielanie jest rzeczywiście zasadne. Dlatego istotne jest, aby osoba sporządzająca konsolidację potrafiła zrozumieć genezę korekt konsolidacyjnych lub jeżeli jest nową osobą w spółce potrafiła znaleźć informacje czego one dotyczyły.
Odtwarzanie zdarzeń historycznych i analiza ich skutków nigdy nie jest łatwa, dlatego zebranie informacji w jednym miejscu oraz szczegółowe opisanie każdej korekty powinno zdecydowanie ułatwić proces konsolidacji, jednocześnie zapewniając odpowiednią wiedzę umożliwiającą rozmowę z audytorem na ten temat. Dodatkowym plusem prowadzenia szczegółowego opisu korekt jest zdecydowanie ułatwienie w usunięciu spółki zależnej z konsolidacji w przypadku zbycia jednostki. W tym przypadku konieczne jest usunięcie także korekt konsolidacyjnych dotyczących zbywanej jednostki, tak aby całość ksiąg rachunkowych została „oczyszczona” z danych dotyczących sprzedawanego podmiotu. Skrupulatne prowadzenie opisu korekt konsolidacyjnych bez problemu pozwoli na bezpośrednie przypisanie korekty do jednostki, której dotyczy.
Rozrachunki w Grupie Kapitałowej są kolejnym zagadnieniem szczególnie interesującym audytora
Często zdarza się, że spółki w Grupie nie mogą ustalić prawidłowego salda pomiędzy sobą ze względu na wielokrotne zmiany danych zachodzące podczas zamknięcia okresu rozrachunkowego. W tym przypadku ułatwieniem jest korzystanie z odpowiednich narzędzi konsolidacyjnych, które wyłapią ewentualne błędy w trakcie konsolidacji, i pozwolą na to, aby proces uzgodnienia sald pomiędzy spółkami przebiegł możliwe jak najprościej.
Można uniknąć trudnych pytań audytora o podejście do konsolidacji konkretnych danych finansowych w sprawozdaniu Grupy.
Wystarczy zadbać o to, aby osoby sporządzające konsolidację odpowiednio rozumiały wpływ wszystkich dotychczasowych zdarzeń w Grupie na jej skonsolidowane sprawozdania. Dużym ułatwieniem dla działów finansowych będzie tutaj odpowiedni system IT, który oprócz tego, że sprawdza na bieżąco poprawność dokonywanych obliczeń, to przechowuje informacje, które pozwalają na ustalenie sposobu wyjścia na konkretne wartości raportowanych danych w dowolnym przeszłym okresie sprawozdawczym. Kompleksowa informacja przekazana od razu audytorowi podniesie efektywność całego procesu badania i pozwoli uniknąć wielu stresujących sytuacji.