Skalowanie innowacji w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE)

CEE kopalnią pomysłów i rozwiązań dla firm poszukujących innowacji

Kiedy mówimy o sukcesie startupu, często mamy na myśli wyjście na międzynarodowy rynek. Internacjonalizacja działalności biznesowej jest wyzwaniem nawet dla dużych firm, a co dopiero dla początkujących przedsiębiorców. Rynek Europy Środkowo-Wschodniej to ekosystem unikatowy na skalę świata, stwarzający firmom i startupom myślącym o wyskalowaniu właśnie tutaj swojego biznesu, szeroki wachlarz możliwości i wsparcia. Również dla firm poszukujących innowacji, CEE to istna kopalnia pomysłów i rozwiązań.

Region CEE to obszar, który pomimo swojej trudnej historii społeczno-gospodarczej, szczególnie w ostatnich latach charakteryzuje dynamiczny rozwój, idący w parze z przyrostem obiecujących projektów w obszarze innowacji. Rozwój nowych technologii i dostęp do wielu źródeł inspiracji, a także środki publiczne zaangażowane w ten obszar owocują coraz większą liczbą oryginalnych pomysłów. 

Dziś na terenie Europy Środkowo-Wschodniej rozwija się ponad 30 000 startupów. Jak pokazują analizy, kraje regionu CEE rozwijają się dziś najszybciej w całej Europie. Według danych Grupy Banku Centralnego, Polska, Czechy, Węgry, Słowacja i Rumunia, pozostaną w najbliższych latach liderami w tym rozwoju.

Kiedy wymyślamy innowacyjne rozwiązanie i zakładamy firmę, musimy jak najszybciej zacząć zarabiać. Często okazuje się jednak, że lokalny rynek, na którym funkcjonuje spółka, jest zbyt mały, żeby zapewnić jej przetrwanie. Zwłaszcza kiedy oferowane rozwiązanie odpowiada na potrzeby określonej, niewielkiej grupy odbiorców. Do osiągnięcia sukcesu, a przede wszystkim przetrwania firmy, konieczna jest wówczas ekspansja zagraniczna, która dla początkującej firmy, nawet dysponującej unikalną i innowacyjną technologią jest często bardzo trudna lub wręcz niemożliwa. Według badania przeprowadzonego przez Startup Poland w 2016 roku w samej tylko Polsce aż 53% startupów stwierdziło, że nie jest w stanie przebić się poza granice swojego kraju.

 

Wyskalowanie na zagraniczne rynki miarą sukcesu firmy

Wielu przedsiębiorców-innowatorów chciałoby podążać drogą wyznaczoną przez Skype czy Avast. O ile duże biznesy radzą sobie z tym całkiem dobrze, o tyle dla większości początkujących przedsiębiorców to wciąż poważne wyzwanie. 

Czas dla innowacji, szczególnie w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, jest sprzyjający i bardzo intensywny. W tak szybko zmieniającym się świecie równie szybko zmieniać się muszą przedsiębiorstwa, o ile chcą podążać za innowacjami, bez których nie są w stanie efektywnie rozwijać swojego biznesu. 

W wielu branżach, szczególnie kiedy mówimy o rynku B2B, bardzo ważne są odpowiednie procedury, rozumienie łańcucha dystrybucji i zasad funkcjonowanie rynku. Nie można wejść prosto z ulicy i sprzedać produktu. Konieczna jest wiarygodność i relacje z tymi, którzy już na tym rynku funkcjonują. W tym miejscu potrzebna jest pomoc, najlepiej kogoś, kto ma kontakty i doświadczenie w rozwoju biznesu na różnych rynkach. Dobrze poprowadzona współpraca na linii firma-startup, choć często trudna z operacyjnego i biznesowego punktu widzenia, to na końcu drogi sytuacja win-win dla wszystkich stron.

Internacjonalizacja jest też właściwą ścieżką, kiedy startup szuka korzyści skali - będzie w stanie skapitalizować swoje doświadczenia na rynku, który da mu wyższą marżę. To również aspekty prawne związane z prowadzonym biznesem mogą być czynnikiem skłaniającym do rozwoju na rynkach oferujących przychylne rozwiązania legislacyjne.

 

To, w czym korporacje są świetne, czyli dodawanie przysłowiowego nowego smaku czy koloru do swoich produktów, już nie wystarczy. W ich otoczeniu, z coraz większym rozmachem, rozwijają się ekosystemy startupów. Startup jest od korporacji szybszy, bardziej elastyczny, ma większą otwartość na ryzyko, ale przede wszystkim jest zazwyczaj bliżej trendów technologicznych i jest bardziej wyspecjalizowany. Mając taką armię wokół siebie, nie dziwi, że korporacje zaczęły szukać możliwości skorzystania z tych zasobów

– twierdzi Beata Tylman - dyrektor w zespole B+R, innowacje i ulgi w PwC

10 października rusza nabór do 3. edycji PwC Startup Collider

– programu dedykowanego startupom z całego świata chcącym rozwijać swoją działalność na rynkach CEE. Celem Startup Collider jest wsparcie najbardziej innowacyjnych startupów technologicznych w rozwoju biznesu i ich szybkie wyskalowanie na nowe rynki w Europie Środkowo-Wschodniej.

Unikatowa formuła programu realizowanego pod skrzydłami PwC, zapewnia młodym przedsiębiorstwom możliwość nawiązania bezpośredniej współpracy z ekspertami, mentorami i decydentami PwC, a także klientami firmy, których w samym tylko regionie CEE są tysiące. 

Potwierdzeniem wymiernych, biznesowych korzyści płynących z udziału w programie skalowania startupów są liczne, pozytywne opinie przedsiębiorców i firm uczestniczących w poprzednich edycjach dostępnych na stronie: Startup Collider.

 

Skontaktuj się z nami

Jolanta Kokosińska
Partner, PwC Polska
Tel.: +48 502 184 656
Email

Beata Cichocka-Tylman
Dyrektor, Innowacje i B+R, Dotacje i ulgi, PwC Polska
Tel.: +48 519 506 527
Email

Magdalena Kwoska
Project Manager, PwC Polska
Tel.: +48 519 507 697
Email

Obserwuj nas