Główne wyzwanie branży handlowej? Rozwój rozwiązań mobilnych

11/07/18

7%

Polaków codziennie dokonuje zakupów za pomocą smartfonów

39%

Polaków chętnie opłaca codzienne zakupy, korzystając z płatności mobilnych

79%

Polaków przynajmniej raz w roku kupiło online odzież lub obuwie

Od 19 czerwca 2018 roku właściciele iPhone’ów mogą płacić w sklepach za pomocą aplikacji Apple Pay. Taką możliwość użytkownicy telefonów z systemem Android mieli już od kilku lat. Tym samym liczba osób, które na co dzień opłacają zakupy za pomocą płatności mobilnych, może jeszcze wzrosnąć.

Z badania PwC wynika, że 39% polskich ankietowanych chętnie opłaca codzienne zakupy, używając płatności mobilnych, podczas gdy światowa średnia wynosi 40%.

Rozwój rozwiązań mobilnych stanowi jedno z najważniejszych wyzwań sektora handlowego, w którym dokonują się dynamiczne zmiany. Dotyczą one zarówno zachowań konsumentów, jak i rosnącej konkurencyjności całej branży, która stara się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów. A ci stawiają przede wszystkim na wygodę i szybkość zawieranych transakcji. Odpowiedzią na te potrzeby jest udostępnienie przez firmy możliwości kupowania produktów online, a w sklepach - wprowadzenie opcji płatności mobilnych.

„Dominującym trendem w zachowaniach konsumentów w ostatnich latach jest convenience, czyli dążenie do jak największej wygody i oszczędności czasu. Technologie rewolucjonizujące handel umożliwiają osiąganie tej wygody w sposób niedostępny tradycyjnymi metodami. Aplikacje mobilne są budowane tak, aby były maksymalnie przyjazne dla użytkownika i dawały mu intuicyjne, naturalne doświadczenie w porównywaniu, wybieraniu i kupowaniu produktów”.

Grzegorz Łaptaś, Partner PwC w zespole strategii i operacji

"Kanał mobilny stał się dominującym kanałem sprzedaży w e-commerce. W ubiegłym roku przekroczyliśmy w Allegro magiczną barierę 50% klientów korzystających z platformy na urządzeniach mobilnych. Większość z nich to klienci, którzy są w pełni mobilni, czyli nie tylko przeglądają oferty, ale regularnie dokonują zakupów mobilnych. Jeszcze 4 lata temu ponad 90% klientów dokonywało zakupów tylko na komputerach. Wyzwaniem z perspektywy całego rynku e-commerce, także dla nas, jest i będzie w najbliższej przyszłości dostosowanie platform i sklepów do oczekiwań omni-channelowych klientów, którzy korzystają z nich na różnych urządzeniach.

Dariusz Knopiński, Head of Mobile, Allegro

Smartfony wypierają komputery

W ostatnim roku obserwujemy wyraźną zmianę w popularności kanałów zakupowych. Zmalała liczba konsumentów dokonujących zakupów za pośrednictwem komputerów stacjonarnych. O ile na świecie w 2013 korzystało z nich (przynajmniej raz w tygodniu) 27% uczestników badania, o tyle w tegorocznej edycji takich wskazań było o 7 punktów procentowych mniej. W Polsce wskaźnik ten wyniósł w 2018 roku 23%. Komputery są coraz częściej zastępowane przez urządzenia mobilne - szczególnie dynamicznie rośnie grupa kupujących za pośrednictwem smartfonów. Od 2013 roku urosła ona aż o 10 punktów procentowych w skali globu, osiągając poziom 17%.

Z naszego badania wynika, że w Polsce codziennie zakupów za pomocą smartfonu dokonuje 7% ankietowanych, a tygodniowo – 17%. Ta ostatnia wartość odpowiada wynikowi na całym świecie. Najbardziej chętni do zakupów z użyciem smartfonów są Chińczycy - 52% przynajmniej raz w tygodniu dokonuje zakupów tą drogą. Dla porównania, 16% Amerykanów i 22% Brytyjczyków płaci telefonem przynajmniej raz w tygodniu. To pokazuje, że Polska jest w czołówce państw, których konsumenci cenią sobie nowinki technologiczne, ale od azjatyckiego lidera dzieli nas wiele. Jednak przewidujemy, że wykorzystanie smartfonów do zakupów i płatności będzie konsekwentnie rosnąć kosztem tradycyjnych komputerów. Coraz więcej osób posiada tego typu urządzenia i coraz częściej z nich korzysta.

E-handel Polaków

Obowiązujący od 1 marca 2018 roku zakaz handlu w wybrane niedziele stanowi koło zamachowe do rozwoju e-handlu. Z naszego badania wynika, że najpopularniejszymi towarami kupowanymi przez internet są odzież i obuwie (79% Polaków kupiło je online przynajmniej raz w ciągu roku), kosmetyki (75%), książki, muzyka, filmy i gry video (73%), meble i wyposażenie domu (62%) oraz komputery i elektronika (61%). Respondenci są najmniej chętni do nabywania online produktów spożywczych, ale to się powoli zmienia. Z naszego badania wynika, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy aż 47% Polaków jest skłonnych robić zakupy spożywcze online (50% mężczyzn i 44% kobiet), a 36% nie ma tego w planach. Już teraz 23% respondentów zamawia przez internet produkty pierwszej potrzeby (kawę, herbatę, detergenty, artykuły higieniczne), a 37% zamierza to robić.

Płatności mobilne coraz popularniejsze

Co stanowi siłę napędzającą dynamiczny rozwój płatności mobilnych? Z jednej strony banki chcą wyróżnić się na rynku poprzez wprowadzenie nowinek i innowacji, co także przekłada się na wzmocnienie relacji z klientem. Dodatkowo, polscy konsumenci, którzy przez ostatnie lata polubili dokonywanie płatności przy użyciu karty, poszukują kolejnych ułatwień, do których zaliczają się płatności za pomocą smartfonu. Mając na uwadze wysoki poziom innowacyjności polskiego rynku płatniczego, rodzi się pytanie o  dalsze kierunki jego rozwoju. W naszym przekonaniu, w krótkim terminie nastąpi dalsza popularyzacja płatności mobilnych, a w średniej i długiej perspektywie możemy spodziewać się dalszego przenoszenia funkcji płatniczych na różnego rodzaju urządzenia - nie tylko do bankowych aplikacji mobilnych, ale również do rzeczy codziennego użytku.

Skontaktuj się z nami

Krzysztof Badowski

Krzysztof Badowski

Partner, Strategy&, PwC Polska

Tel.: +48 608 333 277

Obserwuj nas