28/04/22
Lista osób i podmiotów objętych sankcjami
Jednym z najważniejszych postanowień ustawy jest utworzenie dodatkowej listy osób i podmiotów, wobec których stosuje się środki represyjne, prowadzonej przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Katalog ten ma stanowić uzupełnienie w stosunku do unijnych wykazów podmiotów objętych sankcjami.
Przesłanki warunkujące umieszczenie na liście są określone szeroko, ponieważ wpis na nią może objąć osoby i podmioty, które bezpośrednio lub pośrednio wspierają:
agresję Federacji Rosyjskiej na Ukrainę, poważne naruszenia praw człowieka lub represje wobec społeczeństwa obywatelskiego i opozycji demokratycznej lub których działalność stanowi inne poważne zagrożenie dla demokracji lub praworządności w Federacji Rosyjskiej lub na Białorusi.
Co więcej, wpis może objąć podmioty, które są bezpośrednio związane z osobami i podmiotami wskazanymi wyżej, w szczególności ze względu na:
powiązania o charakterze osobistym, organizacyjnym, gospodarczym lub finansowym, lub wobec których istnieje prawdopodobieństwo wykorzystania w tym celu dysponowanych przez nie takich środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych.
Decyzja Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o wpisie na listę nie podlega zaskarżeniu w toku zwykłej procedury administracyjnej. Decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu. Dopiero skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego lub wniosek o usunięcie z listy mogą podważyć wpis, nie wstrzymują one jednak wykonalności decyzji.
Pierwsza lista została opublikowana 26 kwietnia 2022 r. Lista jest dostępna pod adresem.
Nowe ustawowe zakazy i wyłączenia
Do obszernej listy zakazów unijnych obejmujących między innymi:
polski ustawodawca dodał w ustawie:
Sankcje za naruszenie sankcji
Ustawa przewiduje również dotkliwe kary za złamanie zakazów. Co istotne, wiele norm z rozporządzeń unijnych zyskało teraz krajową sankcję karną za ich naruszenie.
Kary pieniężne w wysokości do 20 milionów złotych mogą zostać nałożone m.in. w przypadku:
- przez szefa KAS-u;
- przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Ponadto, na osoby fizyczne może zostać nałożona kara pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat 3 za:
Warto przy tym wskazać, że jeśli to popełnienia przestępstwa naruszenia lub ominięcia sankcji doszło w ramach działalności przedsiębiorcy (np. spółki), to ustawa nakazuje przyjąć, że sprawcą czynu zabronionego jest osoba odpowiedzialna za zawarcie transakcji handlowej.
Ponadto, w razie popełnienia wspomnianych przestępstw, sąd może fakultatywnie orzec przepadek towarów stanowiących przedmiot przestępstwa.
Biorąc pod uwagę wysokość oraz surowość kar grożących za złamanie sankcji nałożonych na Federację Rosyjską oraz Białoruś, kwestią kluczową jest podjęcie wszelkich działań mających na celu sprawdzenie podmiotu, z którym podejmuje się współpracę biznesową. Polskim przedsiębiorcom zaleca się wnikliwą weryfikację łańcuchów dostaw oraz potencjalnych kontrahentów, jak również wprowadzenie dodatkowych środków ograniczających ryzyko, jak chociażby wprowadzenia dodatkowych zapisów adresujących kwestie sankcyjne we wzorach umów czy też odbieranie odpowiednich oświadczeń od kontrahentów.
Counsel, Lider Zespołu Compliance Practice, Adwokat, PwC Polska
Tel.: +48 519 505 725