Dyrektywa plastikowa i jej implementacja

Zostały opublikowane wyniki konsultacji publicznych oraz uzgodnień międzyresortowych projektu wdrażającego dyrektywę plastikową do krajowego porządku prawnego. Przepisy dyrektywy miały zostać pierwotnie zaimplementowane 3 lipca 2021 r., ale w wyniku wydłużających się konsultacji ten termin nie został dotrzymany.

Z projektu ustawy wynika, że ustawa wejdzie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia (z wyłączeniem niektórych przepisów). Analizując całość procesu legislacyjnego można dojść do wniosku, że ustawa zacznie obowiązywać jeszcze w tym roku. Najważniejsza część tych przepisów związana z nowymi opłatami nałożonymi na przedsiębiorców zacznie jednak obowiązywać od 1 stycznia 2023 r. i wydaje się, że ten termin jest już ostateczny. 

Zgodnie z projektem jednostki handlu detalicznego oraz hurtowego jak również jednostki gastronomiczne będą zobowiązane do uiszczania w formule kwartalnej specjalnej opłaty od wybranych opakowań jednorazowego użytku tworzywa sztucznego. Rozliczenie tej opłaty nastąpi w formule rocznej po złożeniu właściwego sprawozdania. Niestety nie ma dokładnej listy towarów/opakowań, które są objęte tymi regulacjami. Należy podkreślić, iż załącznik do projektu ustawy wprowadza wyłącznie kategorie opakowań. I tak są to: kubki na napoje oraz pojemniki na posiłki. Jednocześnie Ministerstwo Klimatu i Środowiska podkreśliło, że nie ukażą się dodatkowe wytyczne odnośnie tego, co zostanie objętę nową opłatą z uwagi na istnienie oficjalnych wytycznych Komisji Europejskiej w tym zakresie. Te jednka też nie dają dokładnych wskazówek jak podejść do tego tematu. Wskazują wyłącznie pewne kategorie takie jak pojemnik zawierający przekąski takie jak krakersy czy zawierające sosy takie jak musztarda lub ketchup. Tym samym przedsiębiorcy zostali pozostawieni samym sobie w tym zakresie. Warto wspomnieć, że brak uiszczenia opłaty w prawidłowej wysokości będzie tworzyć ryzyko nałożenia 50% sankcji, która będzie naliczana od prawidłowej kwoty, która powinna zostać uiszczona. Podobny mechanizm działa już w podatku cukrowym. Wysokość tej opłaty została określona na 20 groszy za każde opakowanie, przy czym jej wysokość może wzrosnąć do 1 zł.

Natomiast producenci oraz podmioty sprowadzające wybrane produkty w opakowaniach plastikowych będą zobowiązani do uiszczania nowe opłaty rocznej związanej z kwestią gospodarowania odpadami powstałymi z tych opakowań. Wysokość tej opłaty została określona na 0,01 zł za każdy kg opakowań, przy czym jej wysokość może wzrosnąć do 0,20 zł. 

Jedno jest pewne: czasu jest coraz mniej a przedsiębiorcy wydają się mieć nadzieję, że przedmiotowe przepisy w ogóle nie wejdą w życie. Oficjalna publikacja wyników konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych wskazuje, że rozpoczął się dalszy ciąg procesu legislacyjnego który jest już raczej formalnością.  

Warto podkreślić, iż projekt ustawy który wdraża dyrektywę plastikową jest jednym z kilku projektów, który ma za zadanie całościowe wdrożenie pakietu odpadowego do krajowego porządku prawnego. Kolejnymi regulacjami są: 

  • kompleksowe wdrożenie Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta („ROP”), która w istocie sprowadza się do nałożenia nowego podatku nazywanego opłatą opakowaniowną oraz 

  • wprowadzenie systemu kaucyjnego, który na ten moment będzie obejmować butelki z tworzyw sztucznych jednorazowego użytku o pojemności do 3l oraz butelki szklane wielokrotnego użytku o pojemości do 1,5l.

Zakładany termin wejścia w życie regulacji dotyczącej ROP to również 2023 r. co oznacza, że w tym samym roku przedsiębiorcy będą zmuszeni dostosować się do dwóch nowych, obszernych regulacji. 

Co powyższe oznacza w praktyce dla przedsiębiorcy i zwyczajnego konsumenta? Przede wszystkim zwiększone koszty funkcjonowania przedsiębiorców oferujących produkty w opakowaniach, które zostaną objęte nowymi regulacjami a dla konsumenta podwyżkę cen. Jedynym sposobem, żeby niejako uciec od regulacji dotyczących dyrektywy plastikowej jest sprawienie, aby opakowania produktów straciły status „jednorazowych”, co będzie zmuszało przedsiębiorstwa do pozyskiwania już wykorzystanych opakowań z rynku i potraktowania ich jako surowiec, a nie odpad. Takie działania spowodują, że wykorzystane opakowania plastikowe zyskają na wartości i zaczną w większym wymiarze trafiać z powrotem do gospodarki. Podsumowując, w każdym możliwym wariancie nastąpi wzrost kosztów działalności.

 

PwC Retail Platform

 
 

Skontaktuj się z nami

Mieczysław Gonta

Mieczysław Gonta

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 907

Krzysztof Wiński

Krzysztof Wiński

Director, PwC Polska

Tel.: +48 519 506 434

Obserwuj nas