Znowelizowane przepisy ustawy z dnia 8 marca 2013 roku o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych dotyczące zatorów płatniczych weszły w życie z dniem 1 stycznia 2020 roku. Po prawie 6 miesiącach obowiązywania przepisów, Prezes UOKiK, organ, któremu została przypisana kompetencja rozstrzygania w sprawach zatorów płatniczych, rozpoczął aktywne działania dotyczące zatorów płatniczych. Do końca 2020 roku Prezes UOKIK wszczął ponad 100 postępowań w przedmiocie występowania nadmiernych opóźnień w transakcjach handlowych.
19 lutego 2021 roku Prezes UOKiK poinformował o wydaniu pierwszych czterech decyzji dotyczących zatorów płatniczych, nakładając dwie kary pieniężne w wysokości prawie 500 tys. PLN (w branży transportowej) oraz odstąpił od nałożenia kary w dwóch innych przypadkach (w branży kurierskiej i sprzedaży produktów elektronicznych). Pozostałe postępowania toczą się nadal. Wiele z nich dotyczy podmiotów z branży retail lub branży powiązanych.
Regulacje dotyczące zatorów płatniczych dotykają wielu obszarów działalności spółek z branży retail. Są one bowiem istotne dla zarządzania łańcuchem dostaw, polityką płatniczą, praktyką w zakresie fakturowania i dokonywania rozliczeń, stosowania narzędzi finansowych (np. faktoring), a także pośrednio mogą mieć znaczenie dla stosowanych praktyk marketingowych, trade marketingowych oraz negocjacyjnych.
Z dotychczasowych dyskusji dotyczących zakresu stosowania przepisów Ustawy, jak i z opublikowanych informacji Prezesa UOKiK, można wyciągnąć następujące wnioski:
Najbliższe miesiące pokażą, jak Prezes UOKIK podchodzi do bardziej skomplikowanych przypadków rozliczeń w ramach łańcucha dostaw. Ponadto, już teraz mówi się o konieczności wprowadzenia nowelizacji Ustawy, aby ująć w niej kwestie rozliczeń wewnątrzgrupowych lub stosowania usług faktoringu.
Z wskazanych powyżej obowiązków prawnych, działań Prezesa UOKiK, jak i pojawiających się kwestii praktycznych wynikających z toczących się postępowań wynika, że obszar postępowań dotyczących zatorów płatniczych stanie się jednym z kluczowych aspektów, które osoby zarządzające przedsiębiorcami w branży retail będą musiały brać pod uwagę w ramach działalności spółki. Dotyczy to zarówno stosowanych praktyk finansowych i handlowych, jak i przygotowania procesowego i technicznego celem spełniania obowiązków ustawowych lub współpracy z Prezesem UOKiK w toku potencjalnych postępowań.
Mając powyższe na uwadze, zasadnym jest podjęcie przez przedsiębiorców wybranych działań, które mogą zmniejszyć ryzyko lub usprawnić wykonywanie obowiązków wynikających z Ustawy. Są nimi między innymi: