Jak przygotować firmę na świat po kryzysie?

04/05/20

Nic nie działa tak napędzająco na zmiany jak kryzys

Epidemia wymusza na nas wszystkich konieczność odnalezienia się w innej rzeczywistości i równocześnie zastanowienia się, jak możemy przygotować się na tzw. “nową normalność”. Metaforycznie można to określić tak, że wjechaliśmy do tunelu, zapanował chaos, a nas wszystkich, na wielu poziomach (społeczeństwa, rynek, organizacje, pracowników) ogarnęła niepewność. Gdy wyjedziemy z tunelu, świat po drugiej stronie będzie rządził się innymi zasadami.

Sytuacja, którą spowodował wybuch pandemii na świecie, jest sprawdzianem dla wielu firm. Pracodawcy stanęli przed wieloma trudnymi wyzwaniami: jak zapewnić bezpieczeństwo pracownikom, jak zagwarantować ciągłość działania organizacji, jak nie stracić kontaktu z osobami pracującymi z domu, w jaki sposób monitorować pracę, etc. Dla wielu przedsiębiorstw to także test z dojrzałości cyfrowej i sprawdzenie efektów transformacji z ostatnich lat.  

Zmagając się z obecnym kryzysem, firmy powinny zwrócić szczególną uwagę na kilka obszarów, takich jak komunikacja, kultura organizacyjna, (nowy) sposób pracy czy satysfakcja pracowników.

Tu i teraz: bezpieczeństwo i komunikacja

W trakcie każdego kryzysu kluczowym elementem jest komunikacja. W czasach chaosu informacyjnego związanego z nadmiarem informacji, dodatkowo potęgowanego przez wirus, pierwszą rzeczą, o którą powinny zatroszczyć się organizacje, jest zapewnienie pracownikom komfortu i bezpieczeństwa. 

Spójna komunikacja, która tworzy jasny przekaz i porządkuje chaotyczny świat stanowi jeden z ważniejszych kroków. Komunikacja w organizacji powinna być także angażująca - dwustronna, zapewniając pracownikom możliwość zadawania pytań i wyrażenia obaw. To z kolei jest niezwykle ważnym czynnikiem budującym lojalność pracowników. Czas kryzysu jest trudny dla nas wszystkich. Poprzez otwarty dialog z pracownikami mamy możliwość zbudowania zaufania i bieżącego reagowania na pojawiające się wyzwania związane z zarządzaniem obecną sytuacją.

Nowy, inny świat - czyli biznes po COVID-19

Czas wychodzenia z kryzysu to bardzo dobry moment w wielu organizacjach na zastanowienie się, co się zmieniło i co należy zrobić w związku z tą zmianą. 

Wiele organizacji dynamicznie przeszło na nowy model operacyjny, często działając głównie zdalnie. Pracownicy, działając w zupełnie nowy sposób, mieli szansę doświadczyć i uświadomić sobie, co im służy w pracy i czego oczekują teraz od pracodawcy. 

Pierwszym obowiązkiem odpowiedzialnego biznesu jest zbadanie i sprawdzenie, jak pracownicy odnajdują się w nowej rzeczywistości i co teraz faktycznie buduje ich satysfakcję z pracy. Biorąc też pod uwagę rosnące oczekiwania wobec pracodawcy, aby zapewniać swobodny dostęp do pracy zdalnej, firmy powinny zacząć rozpoznawać, dla których pracowników taki sposób pracy jest faktycznie efektywny. Mając wiedzę o tym, komu służy praca zdalna i kogo efektywność nie jest obniżona, organizacje mają szansę zidentyfikować, gdzie konkretnie są w punkty win-win.

Świat po drugiej strony tunelu to też czas zastanowienia się, jaka kultura organizacyjna służy naszej firmie. W końcu wcześniej istniejące zachowania czy wartości, jak np. wyraźna hierarchiczność czy skupienie na celach krótkoterminowych, mogą już nie działać w nowej rzeczywistości. Dlatego ważne jest zastanowienie się, w jaki sposób możemy dalej kształtować kulturę w naszych firmach, aby dostosować ją do nadchodzących warunków rynkowych. 

Kluczowe jest również zidentyfikowanie kompetencji. Odbudowanie świata po kryzysie będzie wymagało najlepszych pracowników na pokładzie, dlatego niezmiernie ważne jest rozpoznanie czy posiadają oni niezbędną wiedzę i umiejętności oraz w jaki sposób powinniśmy je rozwijać.

Technologia sprzyja zmianom

Dobra wiadomość jest taka, że już dziś mamy narzędzia, które będą niezwykle użyteczne w budowaniu nowej rzeczywistości. Do dyspozycji liderów zmian są m.in. zaawansowane metody i narzędzia analityczne, sztuczna inteligencja, badania puls-checkowe do sprawdzenia, co buduje zaangażowanie naszych pracowników i jak najlepiej nimi zarządzać w danej kulturze organizacyjnej. Zaawansowane metody statystyczne (jak np. analiza sieci społecznych) mogą też być pomocne w odpowiedzi na bardziej złożone pytania, takie jak kto z naszych pracowników jest efektywny w modelu zdalnym i jak możemy dostosować model operacyjny lub strukturę organizacyjną do nowej rzeczywistości.

Ucząc się na doświadczeniach, które przyniosły inne kryzysy, wiemy, że firmy, które zadbały w tym czasie o kluczowych pracowników, szybciej wychodziły na prostą. Dlatego warto działać z nastawieniem na utrzymanie kluczowych kompetencji w firmie i ze szczególną dbałością o osoby, które budują wartość dodaną w organizacji. Biorąc pod uwagę, że z dużym prawdopodobieństwem kryzys epidemiologiczny wymusi na nas inną organizację pracy (jak np. spodziewany rotacyjny tryb pracy w biurze z zachowaniem dystansu społecznego), warto by już teraz firmy planowały i podejmowały kroki, które pozwolą odnaleźć się w tym świecie jak najlepiej.

 

Skontaktuj się z nami

Dorota Dębińska-Pokorska

Dorota Dębińska-Pokorska

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 22 746 7150

Aleksandra Jarosz

Starszy konsultant, PwC Polska

Tel.: +48 519 505 251

Obserwuj nas