Enterprise Performance Management

Jakimi kryteriami kierować się podczas wyboru systemu EPM

  • 25 Lip 2024

Obecne środowisko biznesowe charakteryzuje się dużą dynamicznością, a przedsiębiorstwa szukają okazji, aby stać się bardziej wydajnymi i elastycznymi. Wyzwaniem dla wielu firm jest powiązanie działań strategicznych z planowaniem biznesowym i możliwość szybkiego reagowania. W głównej mierze jest to spowodowane brakiem zintegrowanych procesów planowania strategicznego, finansowego i operacyjnego, brakiem odpowiedniego monitorowania obszarów planowania oraz nieodpowiednią architekturą systemów i narzędzi do raportowania.

 

Integracja planowania strategicznego, finansowego i operacyjnego staje się możliwa dzięki transformacji technologicznej. Coraz większą rolę w organizacjach pełnią systemy do zarządzania wydajnością przedsiębiorstwa (Enterprise Performance Management, EPM), które dzięki integracji danych z różnych źródeł spajają obszary planowania strategicznego, budżetowania i prognozowania, raportowania i analizy oraz zamknięcia i konsolidacji finansowej. Wybór systemu dopasowanego do potrzeb organizacji może jednak stanowić wyzwanie. W tym artykule przedstawiamy najważniejsze czynniki, które pomogą przy podjęciu decyzji o wyborze odpowiedniego systemu.

Autorzy

Andrzej Olesiński

Andrzej Olesiński

Senior Manager, PwC Polska

Piotr Sokół

Piotr Sokół

Consultant, PwC Polska

Integracja procesów

Integracja danych i procesów z różnych obszarów funkcjonalnych jak finanse, sprzedaż, produkcja, marketing, czy HR w ramach jednego systemu EPM odgrywa kluczową rolę we wsparciu realizacji celów strategicznych. Warto zatem przeanalizować możliwości systemu z zakresu monitorowania KPI, modelowania scenariuszy, generowania raportów wspierających analitykę i podejmowanie świadomych decyzji. Możliwości integracji planów strategicznych, finansowych i operacyjnych prowadzą do lepszej koordynacji działań i poprawiają komunikację wśród różnych obszarów i poziomów w organizacji.

Elastyczność i skalowalność

Podczas wyboru optymalnego systemu EPM należy brać pod uwagę zarówno bieżące potrzeby organizacji, jak również możliwości do rozwoju systemu wraz z rozwojem biznesu.

Elastyczność gwarantuje łatwe dostosowanie do zmieniających się wymagań, a co za tym idzie ograniczenie kosztów związanych z modyfikacją i adaptacją systemu. Skalowalność pozwala na utrzymanie wysokiej wydajności wraz z rosnącą ilością danych i złożoności procesów.

Funkcjonalność i łatwość obsługi

Na etapie wyboru optymalnego rozwiązania należy skonkretyzować wymagania dotyczące funkcjonalności systemu i skonfrontować je z potrzebami biznesowymi wszystkich interesariuszy. Akceptacja wśród użytkowników końcowych jest niezbędnym elementem potrzebnym do udanego wdrożenia i efektywnego wykorzystania systemu w organizacji, dlatego kluczową rolę odgrywa intuicyjny, przejrzysty interfejs, który spełnia oczekiwania użytkowników.

Integracja z istniejącą infrastrukturą

Przy wyborze systemu EPM należy upewnić się, czy integracja z istniejącymi systemami ERP, CRM, a także innymi narzędziami jest możliwa. System powinien zapewniać bezproblemową synchronizację danych z wielu źródeł. Kompletność i aktualność danych poprawi jakość analiz i raportowania.

Kompatybilność z istniejącą infrastrukturą sprawia, że planowanie odbywa się w ramach jednego źródła informacji i umożliwia eliminację silosów informacyjnych.

Zebranie jakościowych, aktualnych danych w jednym systemie poprawia produktywność i umożliwia efektywne planowanie różnych funkcji biznesowych.

Bezpieczeństwo danych

System powinien zapewniać funkcje ochrony danych, takie jak protokoły zabezpieczeń, kontrola dostępu oraz możliwości regularnego audytowania. Ochrona danych przed nieautoryzowanym dostępem oraz zgodność z regulacjami i standardami obowiązującymi dla konkretnej branży są niezbędne do zapewnienia poufności i integralności informacji. Obecnym trendem wśród dostawców systemów EPM jest proponowanie rozwiązań chmurowych, które oferują najnowocześniejsze mechanizmy bezpieczeństwa, jednakże niezbędne jest ich zrozumienie oraz akceptacja warunków i polityk zewnętrznego dostawcy.

Wsparcie AI

Systemy EPM powinny umożliwiać podążanie za obecnymi trendami rynkowymi i technologicznymi.

Kolejne lata przyniosą rozwój i rosnące znaczenie wykorzystania zaawansowanych technologii związanych ze sztuczną inteligencją i uczeniem maszynowym.

Należy więc przeanalizować czy system zapewnia dodatkowe funkcjonalności analityczne i predykcyjne, możliwości identyfikacji trendów, odchyleń, generowania raportów i wyciągania wniosków bez konieczności wykorzystywania zasobów ludzkich.

Wsparcie techniczne i szkolenia użytkowników

Inwestycja w EPM ma służyć organizacji przez wiele lat, dlatego ważne jest zachowanie ciągłości i niezawodności systemu. Dobre wsparcie techniczne oznacza dostęp do konsultacji i pomocy przy rozwiązywaniu problemów, a także do regularnych aktualizacji. Dostęp do kompleksowych platform szkoleniowych i baz wiedzy sprawia, że użytkownicy będą mogli efektywniej i bardziej świadomie wykorzystywać możliwości systemu.

Wdrożenie i wybór partnera

Proces wdrożenia systemów EPM może potrwać od kilku do kilkunastu miesięcy, dlatego ważne jest rozważenie metodologii i dostępności zasobów. Częstą praktyką jest korzystanie z usług zewnętrznych firm, które są odpowiedzialne za wdrożenie i ściśle współpracują z biznesem. Oprócz odpowiednich kwalifikacji technicznych partner wdrożeniowy powinien rozumieć cele biznesowe oraz specyfikę branży. Implementacja systemu ma bezpośrednie przełożenie na procesy w firmie, dlatego partner powinien posiadać wiedzę o najlepszych praktykach i pełnić rolę doradcy.  Przy wyborze partnera należy zwrócić uwagę na doświadczenie, referencje i relacje z dostawcą systemu.

Koszty i zwrot z inwestycji (ROI)

Koszt implementacji systemu EPM to istotny czynnik, który należy uwzględnić w budżecie. Na całkowity koszt posiadania (TCO), składają się koszty licencji, wdrożenia, utrzymania oraz aktualizacji. Dostawcy oferują także różne modele cenowe. Zapoznanie się z różnymi wariantami zasad i struktury płatności pozwoli na dopasowanie oferty do potrzeb organizacji i efektywne zarządzanie inwestycją. Decyzja o inwestycji w system EPM nie powinna być podejmowana wyłącznie na podstawie ponoszonych kosztów. Kluczowe jest oszacowanie potencjalnego zwrotu z inwestycji (ROI), który odzwierciedla korzyści finansowe wynikające z optymalizacji procesów zarządzania wydajnością.


Wybór odpowiedniego systemu EPM to decyzja strategiczna, która może znacząco wpłynąć na efektywność operacyjną i finansową firmy

Narzędzie będzie miało znaczący wpływ na sposób realizacji zadań i będzie kształtować kulturę organizacyjną. Aby zmaksymalizować korzyści, które mogą przynieść rozwiązania EPM, należy dokładnie przeanalizować, czy dany system spełnia oczekiwania co do oferowanych funkcjonalności i możliwości rozwoju, czy użytkowanie systemu jest bezpieczne i intuicyjne oraz czy system wpasuje się w obecną infrastrukturę. Warto rozważyć również korzyści finansowe płynące z użytkowania systemu EPM oraz niefinansowe, takie jak oszczędność czasu i zasobów, jakość i precyzyjność analiz i szybsze oraz bardziej świadome podejmowanie decyzji. 

Zapisz się na newsletter CFO Compass


Skontaktuj się z nami

Andrzej Olesiński

Senior Manager, PwC Polska

+48 519 505 826

Email

Dorota Jamiołkowska

Director, Warszawa, PwC Polska

+48 519 505 060

Email

Katarzyna Podgórna

Partner, PwC Polska

+48 519 504 681

Email

We unite expertise and tech so you can outthink, outpace and outperform
See how
Obserwuj nas