
Systemy EPM kluczem do optymalizacji procesów w organizacji
Technologie Enterprise Performance Management (EPM) kluczowym narzędziem w procesie Transformacji Finansowej. Dowiedz się więcej.
Autorzy
Integracja danych i procesów z różnych obszarów funkcjonalnych jak finanse, sprzedaż, produkcja, marketing, czy HR w ramach jednego systemu EPM odgrywa kluczową rolę we wsparciu realizacji celów strategicznych. Warto zatem przeanalizować możliwości systemu z zakresu monitorowania KPI, modelowania scenariuszy, generowania raportów wspierających analitykę i podejmowanie świadomych decyzji. Możliwości integracji planów strategicznych, finansowych i operacyjnych prowadzą do lepszej koordynacji działań i poprawiają komunikację wśród różnych obszarów i poziomów w organizacji.
Podczas wyboru optymalnego systemu EPM należy brać pod uwagę zarówno bieżące potrzeby organizacji, jak również możliwości do rozwoju systemu wraz z rozwojem biznesu.
Elastyczność gwarantuje łatwe dostosowanie do zmieniających się wymagań, a co za tym idzie ograniczenie kosztów związanych z modyfikacją i adaptacją systemu. Skalowalność pozwala na utrzymanie wysokiej wydajności wraz z rosnącą ilością danych i złożoności procesów.
Na etapie wyboru optymalnego rozwiązania należy skonkretyzować wymagania dotyczące funkcjonalności systemu i skonfrontować je z potrzebami biznesowymi wszystkich interesariuszy. Akceptacja wśród użytkowników końcowych jest niezbędnym elementem potrzebnym do udanego wdrożenia i efektywnego wykorzystania systemu w organizacji, dlatego kluczową rolę odgrywa intuicyjny, przejrzysty interfejs, który spełnia oczekiwania użytkowników.
Przy wyborze systemu EPM należy upewnić się, czy integracja z istniejącymi systemami ERP, CRM, a także innymi narzędziami jest możliwa. System powinien zapewniać bezproblemową synchronizację danych z wielu źródeł. Kompletność i aktualność danych poprawi jakość analiz i raportowania.
Kompatybilność z istniejącą infrastrukturą sprawia, że planowanie odbywa się w ramach jednego źródła informacji i umożliwia eliminację silosów informacyjnych.
Zebranie jakościowych, aktualnych danych w jednym systemie poprawia produktywność i umożliwia efektywne planowanie różnych funkcji biznesowych.
System powinien zapewniać funkcje ochrony danych, takie jak protokoły zabezpieczeń, kontrola dostępu oraz możliwości regularnego audytowania. Ochrona danych przed nieautoryzowanym dostępem oraz zgodność z regulacjami i standardami obowiązującymi dla konkretnej branży są niezbędne do zapewnienia poufności i integralności informacji. Obecnym trendem wśród dostawców systemów EPM jest proponowanie rozwiązań chmurowych, które oferują najnowocześniejsze mechanizmy bezpieczeństwa, jednakże niezbędne jest ich zrozumienie oraz akceptacja warunków i polityk zewnętrznego dostawcy.
Systemy EPM powinny umożliwiać podążanie za obecnymi trendami rynkowymi i technologicznymi.
Kolejne lata przyniosą rozwój i rosnące znaczenie wykorzystania zaawansowanych technologii związanych ze sztuczną inteligencją i uczeniem maszynowym.
Należy więc przeanalizować czy system zapewnia dodatkowe funkcjonalności analityczne i predykcyjne, możliwości identyfikacji trendów, odchyleń, generowania raportów i wyciągania wniosków bez konieczności wykorzystywania zasobów ludzkich.
Inwestycja w EPM ma służyć organizacji przez wiele lat, dlatego ważne jest zachowanie ciągłości i niezawodności systemu. Dobre wsparcie techniczne oznacza dostęp do konsultacji i pomocy przy rozwiązywaniu problemów, a także do regularnych aktualizacji. Dostęp do kompleksowych platform szkoleniowych i baz wiedzy sprawia, że użytkownicy będą mogli efektywniej i bardziej świadomie wykorzystywać możliwości systemu.
Proces wdrożenia systemów EPM może potrwać od kilku do kilkunastu miesięcy, dlatego ważne jest rozważenie metodologii i dostępności zasobów. Częstą praktyką jest korzystanie z usług zewnętrznych firm, które są odpowiedzialne za wdrożenie i ściśle współpracują z biznesem. Oprócz odpowiednich kwalifikacji technicznych partner wdrożeniowy powinien rozumieć cele biznesowe oraz specyfikę branży. Implementacja systemu ma bezpośrednie przełożenie na procesy w firmie, dlatego partner powinien posiadać wiedzę o najlepszych praktykach i pełnić rolę doradcy. Przy wyborze partnera należy zwrócić uwagę na doświadczenie, referencje i relacje z dostawcą systemu.
Koszt implementacji systemu EPM to istotny czynnik, który należy uwzględnić w budżecie. Na całkowity koszt posiadania (TCO), składają się koszty licencji, wdrożenia, utrzymania oraz aktualizacji. Dostawcy oferują także różne modele cenowe. Zapoznanie się z różnymi wariantami zasad i struktury płatności pozwoli na dopasowanie oferty do potrzeb organizacji i efektywne zarządzanie inwestycją. Decyzja o inwestycji w system EPM nie powinna być podejmowana wyłącznie na podstawie ponoszonych kosztów. Kluczowe jest oszacowanie potencjalnego zwrotu z inwestycji (ROI), który odzwierciedla korzyści finansowe wynikające z optymalizacji procesów zarządzania wydajnością.
Narzędzie będzie miało znaczący wpływ na sposób realizacji zadań i będzie kształtować kulturę organizacyjną. Aby zmaksymalizować korzyści, które mogą przynieść rozwiązania EPM, należy dokładnie przeanalizować, czy dany system spełnia oczekiwania co do oferowanych funkcjonalności i możliwości rozwoju, czy użytkowanie systemu jest bezpieczne i intuicyjne oraz czy system wpasuje się w obecną infrastrukturę. Warto rozważyć również korzyści finansowe płynące z użytkowania systemu EPM oraz niefinansowe, takie jak oszczędność czasu i zasobów, jakość i precyzyjność analiz i szybsze oraz bardziej świadome podejmowanie decyzji.
Technologie Enterprise Performance Management (EPM) kluczowym narzędziem w procesie Transformacji Finansowej. Dowiedz się więcej.
Co to jest Enterprise Performance Management? Do czego służy? Jaki zysk przynosi CFO?
Dostosowanie i automatyzacja procesów finansowych i kontrolingowych z wykorzystaniem systemów EPM.
29.10.2024 r. | Dołącz do wydarzenia skierowanego do liderów finansowych i zespołów kontrolingowych. Dowiedz się, jak stworzyć innowacyjne i skuteczne centra analityczne.
Andrzej Olesiński