14/04/20
Katastrofa epidemiologiczna zaskoczyła wszystkich, zmieniając naszą codzienność. Zweryfikowała dotychczasowy styl i sposób działania oraz starannie przygotowane plany wszystkich podmiotów rynkowych, w tym rzecz jasna, marketerów.
Wielu z nas zadaje sobie pytanie, czy w tej nowej sytuacji marki są ważne dla konsumentów, jak powinny się komunikować i wreszcie jak mogą przygotować się na czas po pandemii, który – jak wszyscy mamy nadzieję – w końcu nadejdzie.
Najbliższe miesiące, to dla firm okres wytężonej pracy z marką i nad marką, który pozwoli zweryfikować:
sens i wiarygodność jej misji, która powinna definiować również poza komercyjny cel jej istnienia
poziom jej empatii, czyli umiejętność wsłuchiwania się w głos konsumentów i rozumienia ich oczekiwań
elastyczność, czyli gotowość i umiejętność przeprowadzania zmian
Dzisiaj większość marek, zapomina o wzajemnej konkurencji i łączy siły we wspólnej walce z zagrożeniem naszego zdrowia, podejmując sporo pożytecznych inicjatyw. To nie lockdown dla marek, ale czas, kiedy ich narracje i deklarowane wartości (storytelling) mogą zmienić się w prawdziwe doświadczenia klientów i realne wsparcie (storydoing, a może nawet storygiving).
Obecne wydarzenia, mogą stać się dla marek przesłanką dla zmiany ich koncepcji pozycjonowania, strategii komunikacji, a nawet modelu biznesowego.
Marki są i będą narzędziem do realizacji celów biznesowych. Jednak by były w tym skuteczne muszą nie tylko oferować doskonały produkt, który zaspokaja potrzeby, ale powinny również być aktualne kulturowo, co pozwoli im prowadzić angażujący dialog ze swoimi konsumentami i w konsekwencji budować relacje i przywiązanie.
Skoro zmienia się kontekst, w którym żyjemy, skoro spodziewamy się zmiany w obszarze wartości, to możemy założyć, że w najbliższej przyszłości marki będą potrzebowały „nowego otwarcia”, aby móc towarzyszyć swoim konsumentom w budowaniu „nowej normalności”.
Dla firm i marek to czas sprawdzianu, na ile prawdziwy jest i ile jest wart ich Brand Purpose? Dla marek, które go do tej pory nie zdefiniowały, to dowód, na to, że warto go wyznaczyć?
„Niech przetrwa to, co naprawdę potrzebne i wartościowe”
„Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie”
„Razem możemy więcej – razem, chociaż fizycznie osobno”
bezpieczeństwo
prawda
empatia
wspólnota
odpowiedzialność
bycie pożytecznym
uważność
Etap 1 - Budowanie wsparcia i wspólnoty
realna pomoc - wzmacnianie wartości marki poprzez storydoing / storygiving; marka dzieli się tym, czego ludzie potrzebują (zwrot z inwestycji przyjdzie później) - wszelkie formy wsparcia służb medycznych, ale także oferowanie wiedzy, inspiracji, rozrywki, ale również poczucia dumy i nadziei
Etap 2 - Wzmacnianie wartości i więzi
kryzys jako szansa na odnowę, odrodzenie, powrót „do tego co ważne”; rewizja strategii pozycjonowania w oparciu o nowe wartości marki, które wzmacniają swoich konsumentów w budowaniu „nowej normalności”
Publikacja ma jedynie charakter informacyjny i nie stanowi porady prawnej w rozumieniu polskich przepisów. Nie powinni Państwo opierać swoich działań/decyzji na treści informacji zawartych w tej publikacji bez uprzedniego uzyskania profesjonalnej porady.
W odcinku 12 z serii Gość prof. Witolda Orłowskiego, profesor rozmawia z Martą Marczak na temat wyzwań związanych z komunikacją marki w trakcie pandemii COVID19
Playback of this video is not currently available