AI Act - Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało nową wersję projektu Ustawy o systemach sztucznej inteligencji

  • 4 minute read
  • 06 Mar 2025

11 lutego 2025 r. Ministerstwo Cyfryzacji zaprezentowało nową wersję projektu Ustawy o systemach sztucznej inteligencji, uwzględniającą ponad dwa tysiące uwag z pierwszej tury konsultacji społecznych.

Głównym celem projektu ustawy jest wdrożenie do polskiego prawa przepisów unijnego Aktu o sztucznej inteligencji (AI Act).

Zmiany skupiają się na trzech kluczowych obszarach:

  • Wprowadzenie mniej inwazyjnych zasad nadzoru nad bezpieczeństwem produktów i usług AI.

  • Domyślny, zdalny charakter kontroli prowadzonych przez Komisję Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji. 

  • Możliwość nadzwyczajnego złagodzenia sankcji dla podmiotów, które szybko wdrożą środki naprawcze.

  • Doprecyzowanie instytucji opinii indywidualnej i usprawnienie procesu składania skarg na działanie modeli i systemów AI.

  • Utworzenie tzw. piaskownicy regulacyjnej, umożliwiającej testowanie nowych technologii AI.

  • Udostępnienie piaskownicy regulacyjnej dla szerokiego grona innowatorów, z nieodpłatnym udziałem dla MŚP. 

  • Możliwość udzielania wsparcia finansowego na badania i rozwój w obszarze AI ze środków budżetu państwa i UE

  • Rozszerzenie składu Komisji o przedstawicieli instytucji odpowiedzialnych za prawo i zdrowie.

  • Wzmocnienie niezależności Komisji poprzez ograniczenie liczby przedstawicieli ministerstw. 

  • Wybór Przewodniczącego Komisji przez Sejm za zgodą Senatu na 5-letnią kadencję.

  • Nowy projekt ustawy został skierowany do ponownych uzgodnień międzyresortowych, opiniowania i konsultacji publicznych.

Mając na uwadze powyższe, warto wspomnieć o "Projekcie ustawy o systemach sztucznej inteligencji: Kluczowe informacje" i jakie były cele jego stworzenia.

Głównym celem projektu ustawy jest wdrożenie do polskiego prawa przepisów unijnego Aktu o sztucznej inteligencji (AI Act). Ustawa ma zapewnić stosowanie Aktu o AI w zakresie:

Wyznaczenia organów odpowiedzialnych za nadzór nad rynkiem AI:

  • Komisja Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji (główny organ)
  • Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dodatkowy organ w specyficznych obszarach AI)

Ustanowienia procedur oceny zgodności systemów AI.

Wprowadzenia systemu kar administracyjnych za naruszenia Aktu o AI.

Określenia trybu rozpatrywania skarg na naruszenia przepisów o AI.

Najważniejsze rozwiązania:

  • Powołanie Komisji Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji odpowiedzialnej m.in. za:
    • Nadzór nad rynkiem AI
    • Współpracę z Prezesem UODO i organami UE
    • Ustanowienie piaskownic regulacyjnych dla testowania AI
    • Działania informacyjne i edukacyjne dot. AI
  • Wyznaczenie Prezesa UODO jako dodatkowego organu nadzoru w obszarach AI wysokiego ryzyka, takich jak wymiar sprawiedliwości, kontrola graniczna i działania policji.
  • Umożliwienie składania skarg na naruszenia Aktu o AI do Komisji.
  • Wprowadzenie kar administracyjnych za naruszenia przepisów o AI.
  • Określenie Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jako właściwego do rozpatrywania odwołań od decyzji organów nadzoru.

Projekt ustawy ma na celu zapewnienie bezpiecznego i odpowiedzialnego rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce, przy jednoczesnym uwzględnieniu regulacji unijnych.

Bądź na bieżąco

Zapisz się na newsletter: Prawo

Skontaktuj się z nami

Łukasz Łyczko

Dyrektor, Radca Prawny, Warszawa, PwC Polska

+48 519 507 952

Email

Jakub Derulski

Adwokat, Senior Associate, PwC Polska

+48 571 779 173

Email

Obserwuj nas