Krajowa Administracja Skarbowa – zakończenie procesu legislacyjnego i publikacja ustaw

Prezydent podpisał w dniu 1 grudnia 2016 r. ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej oraz przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej.

W dniu 2 grudnia 2016 r. obie ustawy zostały opublikowane w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej (poz. 1947 oraz poz. 1948). Najistotniejsze zmiany wejdą w życie z dniem 1 marca 2017 r.

Krajowa Administracja Skarbowa

Krajowa Administracja Skarbowa („KAS”) stanowić będzie wyspecjalizowaną administrację rządową wykonującą przede wszystkim zadania z zakresu realizacji dochodów z tytułu podatków, należności celnych, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych, KAS będzie ponadto zapewniała obsługę i wsparcie podatnika i płatnika w prawidłowym wykonywaniu obowiązków podatkowych oraz obsługę i wsparcie przedsiębiorcy w prawidłowym wykonywaniu obowiązków celnych.

Kluczowe zmiany

Ustawy regulujące funkcjonowanie KAS to obszerne akty prawne zawierające razem niemal 540 artykułów. Poniżej podsumowujemy kluczowe, z punktu widzenia podatnika, zagadnienia uregulowane ustawą.

Likwidacja istniejących i powołanie nowych organów

Wskutek wprowadzenia KAS zlikwidowane zostaną urzędy kontroli skarbowej oraz urzędy i izby celne. Zniesione zostaną ponadto urzędy Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej oraz Szefa Służby Celnej.

Izba skarbowa będzie kontynuować działalność jako izbą administracji skarbowej.

Nowe organy które zostaną utworzone w ramach KAS to:

  • Szef Krajowej Administracji Skarbowej, do którego należeć będzie m.in. nadzór nad pozostałymi organami funkcjonującymi w ramach KAS;
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, do którego należeć będzie między innymi prowadzenie spraw dotyczących interpretacji indywidualnych;
  • Dyrektorzy izb administracji skarbowej, którzy kierować będą przekształconymi izbami administracji skarbowej, oraz
  • Naczelnicy urzędów celno-skarbowych, którzy zastąpią dyrektorów urzędów kontroli skarbowej oraz naczelników urzędów celnych.
  • Kontrola celno-skarbowa

Ustawa o KAS wprowadza nowy rodzaj postępowania w postaci kontroli celno-skarbowej, którą prowadzić będą naczelnicy urzędów celno-skarbowych.

Kontrola celno-skarbowa będzie zastępować postępowanie kontrolne, prowadzone obecnie przez dyrektorów UKS. Główne, nowe rozwiązania w ramach tej kontroli w stosunku do postępowania kontrolnego dyrektora UKS to:

  • brak zawiadomienia o planowanym wszczęciu kontroli;
  •  dwa 14 dniowe okresy (po wszczęciu kontroli oraz po wydaniu wyniku kontroli), w których podatnik będzie mógł skorygować swoje deklaracje w zakresie objętym kontrolą;
  • podstawowy czas trwania kontroli celno-skarbowej będzie wynosił 3 miesiące (jednakże będzie mógł on ulec wydłużeniu, a do omawianej procedury nie będę stosowane przepisy dotyczące trwania kontroli określone w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej; - sama kontrola będzie kończyła się wynikiem kontroli, który nie będzie podlegał zaskarżeniu, ale w przypadku gdy podatnik nie dokonana korekty albo gdy organ nie uwzględni złożonej przez podatnika skorygowanej deklaracji dojdzie do przekształcenia się kontroli w postępowanie podatkowe prowadzone dalej przez ten sam organ;
  • postępowanie podatkowe będzie kończyło się wydaniem przez naczelnika urzędu celno-skarbowego decyzji;
  • odwołanie od wspomnianej decyzji będzie przysługiwało do naczelnika urzędu celno-skarbowego, które ponownie będzie zajmować się sprawą w trybie odwoławczym.            

Nie będzie zatem w przypadku takiej kontroli i następującego po niej postępowania, odwołania do innego organu, tak jak obecnie (teraz: do dyrektora izby skarbowej).

Skontaktuj się z nami

Andrzej Zubik

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 689

Mariusz Marecki

Doradca podatkowy, PwC Polska

Tel.: +48 519 504 787

Obserwuj nas