{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
Tak zwany Pakiet VAT E-commerce zainicjowany Dyrektywą Rady UE zmienił sposób, w jaki postrzegamy sposób opodatkowania sprzedaży retailowej (w kanale B2C) w Unii Europejskiej. Najważniejsze zmiany, które w Polsce weszły w życie 1 lipca 2021 r., dotyczą klasyfikacji dokonywanych transakcji na gruncie VAT, progów wymaganych dla zmiany miejsca opodatkowania transakcji, punktów kompleksowej obsługi podatników, a także roli platform sprzedażowych oraz zakresu obowiązków ewidencyjnych, w obowiązujących już prawie rok nowych realiach podatkowych.
Do momentu wejścia w życie Pakietu VAT E-commerce sprzedawca zobowiązany był do monitorowania wolumenu sprzedaży konsumenckiej towarów do poszczególnych krajów UE, przy czym progi mogły się między poszczególnymi krajami członkowskimi różnić. Po przekroczeniu progu zmieniało się miejsce opodatkowania transakcji, przez co w konsekwencji podmiot zobowiązany był do rejestracji dla celów VAT w konkretnym kraju członkowskim.
Według obecnego stanu prawnego nie ma już progów sprzedaży właściwych dla poszczególnych krajów członkowskich UE. Obecnie ustalony został jeden próg w wysokości 10 000 EUR dla całej sprzedaży dokonywanej przez danego przedsiębiorcę we wszystkich krajach członkowskich UE ogółem.
Do progu wlicza się wolumen WSTO, a także sprzedaż usług elektronicznych świadczonych na rzecz konsumentów w UE.
Po przekroczeniu wskazanego progu sprzedaży zmienia się miejsce opodatkowania tych transakcji - przedsiębiorca zobowiązany jest do opodatkowania takich transakcji w miejscu ich konsumpcji.
Okresem w którym monitoruje się wolumen sprzedaży na potrzeby ustalenia przekroczenia progu jest bieżący, a także poprzedni rok podatkowy.
Przekroczenie progu prowadzi do tego, że sprzedawca stoi przed następującym wyborem:
przedsiębiorca / sprzedawca może zarejestrować się na VAT we wszystkich krajach, w których prowadzi sprzedaż w kanale B2C, przez co rozliczenie nastąpi zgodnie z lokalnymi zasadami raportowania VAT, albo
może skorzystać z punktu kompleksowej obsługi VAT-OSS w jednym państwie (identyfikacji), za pośrednictwem którego zadeklaruje i odprowadzi podatek należny do poszczególnych krajów członkowskich UE.
Opisane progi co do zasady mają znaczenie dla wskazania wyłącznie miejsca opodatkowania WSTO, tj. progu tego nie bierzemy pod uwagę ustalając miejsce opodatkowania SOTI.
Równocześnie próg sprzedaży nie również znaczenia dla ustalenia miejsca opodatkowania WSTO w sytuacji gdy sprzedawcą jest podmiot spoza Unii, a także gdy sprzedawca wysyła swoje towary z kilku krajów UE (np. w kilku krajach posiada swoje centra magazynowo-logistyczne).
Alternatywą dla lokalnych rejestracji VAT i obowiązków VAT compliance w poszczególnych krajach jest skorzystanie z procedury VAT One Stop Shop (OSS), która oferuje kilka wariantów, uzależnionych od rodzaju prowadzonej przez przedsiębiorcę sprzedaży (WSTO, SOTI, usługi TBE itp.).
WSTO oraz wewnątrzwspólnotowe świadczenie usług B2C co do zasady rozliczane są w procedurze OSS, podczas gdy SOTI rozliczane jest w procedurze IOSS.
Procedury VAT OSS są aktualnie w pełni fakultatywne.
Ideą uproszczenia jest rozliczenie całości podatku należnego w krajach Unii za pośrednictwem jednej deklaracji, składanej w jednym państwie członkowskim identyfikacji.
Państwem członkowskim identyfikacji będzie co do zasady państwo siedziby przedsiębiorcy. Niemniej:
w przypadku braku siedziby w UE będzie to państwo UE w którym przedsiębiorca posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej;
w przypadku gdy przedsiębiorca posiada kilka stałych miejsc prowadzenia działalności w UE, będzie to wybranego przez niego jedno z państw których takie stałe miejsce posiada;
przedsiębiorca może dowolnie wybrać państwo UE identyfikacji w przypadku gdy nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w żadnym z państw członkowskich.
Sprzedaż w ramach IOSS raportowana jest miesięcznie, podczas gdy deklaracje związane z OSS składane są kwartalnie.
Zarówno podmioty korzystające z OSS, IOSS, jak i platformy ułatwiające sprzedaż B2C na terytorium UE, są obowiązane do prowadzenia w tym zakresie ewidencji elektronicznej.
Ewidencja musi być obowiązkowo przechowywana przez okres 10 lat od zakończenia roku podatkowego, w którym została wykonana dostawa towarów lub usługa objęta obowiązek ewidencyjnym.
Na żądanie państwa członkowskiego identyfikacji oraz konsumpcji, przedsiębiorcy będą mieli obowiązek udostępniania ewidencji drogą elektroniczną,
Ewidencja ma umożliwiać sprawdzenie prawidłowości rozliczenia podatku i jej udostępnienie w odniesieniu do każdego towaru lub usługi.
W przypadku uchybienia obowiązkowi prowadzenia i udostępnienia ewidencji w wymaganej formie i o wymaganej treści, sprzedawca może utracić prawo korzystania z procedury OSS na okres 2 lat. To z kolei, może prowadzić do obowiązku rejestracji dla celów VAT w wielu krajach członkowskich UE.