{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
Produkcja alkoholu jest skomplikowanym procesem, jednocześnie silnie regulowanym przez polskiego ustawodawcę. Dodatkowo, duża konkurencja na rynku sprzedaży produktów alkoholowych w pewnym stopniu wymusza nieustające prace w kierunku zwiększenia innowacyjności produktów.
Zarówno duża konkurencja jak i przeregulowanie branży sprawia, że produkcja alkoholu jest kosztowna i wymaga nieustających inwestycji.
Z drugiej strony, wskazane powyżej minusy, branża może zmienić na korzyść poprzez skorzystanie z regulacji, które obowiązują w polskim prawie podatkowym.
Do roku 2022 ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewidywała jedynie ulgę na działalność badawczo – rozwojową, która była zresztą szeroko wykorzystywana w branży alkoholowej. Od 1 stycznia tego roku wprowadzono kilka nowych ulg podatkowych, które mogą znaleźć zastosowanie na każdym etapie produkcji/ sprzedaży alkoholu.
Najpopularniejsza, wprowadzona w 2016 r. ulga podatkowa umożliwiająca wspieranie przedsiębiorców aby zachęcić ich do prowadzenia badań nad innowacyjnymi rozwiązaniami, technologiami, nie tylko w skali globalnej, czy kraju ale również w skali samego przedsiębiorstwa.
Od 2022 r. możliwość korzystania z tej ulgi została znacząco poszerzona, umożliwiając znaczne zwiększenie oszczędności poprzez wzrost do 200% możliwych do odliczenia kosztów kwalifikowanych do ulgi, w tym kosztów poniesionych m.in na nabycie materiałów, odliczenia środków amortyzacyjnych, jak również kosztów poniesionych na wynagrodzenia pracowników wykonujących działalność badawczo-rozwojową.
Jak wspomniano na początku, w branży alkoholowej jest duża konkurencja, co wymaga nieustające ulepszenia produktów lub wprowadzanie nowych produktów, np. nowych smaków. To oznacza również zmianę receptury lub technologii produkcji. Zatem niejako w DNA branży jest wpisana działalność badawczo – rozwojowa, która co do zasady może korzystać z preferencji podatkowych. Jak wspomniano, branża ochoczo korzystała z ulgi B+R, choć w dalszym ciągu nie wszyscy podatnicy stali się beneficjentami przepisów ulgowych. Przedmiotem ulgi może być działalność polegająca np. na opracowaniu nowych smaków produktu lub zmianie składu dotychczasowych produktów.
Przedsiębiorcy prowadzący działalność badawczo-rozwojową mogą liczyć na odliczenie z tytułu produkcji próbnej nowego produktu. Tzw. Ulga na prototypy pozwala na dokonanie odliczenia 30% poniesionych kosztów produkcji próbnej nowego produktu lub kosztów wprowadzenia na rynek nowego produktu i można z niej korzystać, w stosunku do kosztów poniesionych od 2022 r.
Działalność w branży produkcji alkoholu w pewnym sensie wymusza częste wprowadzanie produkcji próbnej nowych partii produktów. Są to często niebagatelne koszty. Na tym etapie życia produktu można skorzystać z ulgi na produkcję próbną (często zwaną ulgą na prototyp). Ulga ta daje duże możliwości rozwoju przedsiębiorstw bez konieczności ponoszenia w całości kosztów przeznaczonych na produkcję próbną i jednocześnie zachęca do prowadzenia prac o charakterze innowacyjnym. Ulga pozwala również na odliczenie kosztów poniesionych w ramach wprowadzania na rynek nowego produktu. Koszty te to m.in niezbędne koszty badań, ekspertyz, przygotowania niezbędnej dokumentacji technicznej, homologacji, znaku CE jak również koszty badania cyklu życia produktu tzw. LCA life cycle assessment (metody pozwalającej na określenie oddziaływania na środowisko produktów i organizacji) i weryfikacji technologii środowiskowej ETV (wspierającej komercjalizację i upowszechnianie innowacyjnych technologii środowiskowych). Jak zostało podkreślone ww. koszty dotyczą niezbędnych działań do wprowadzenia na rynek nowego produktu i dodatkowe certyfikaty zwiększające prestiż danego produktu nie wpisują się już do kosztów kwalifikowanych w ramach tej ulgi natomiast poprzez odliczenie tych niezbędnych m.in badań mogą umożliwić poniesienie kosztów dodatkowych certyfikatów przez przedsiębiorców, których koszty wprowadzenia nowego produktu na rynek nie były uwzględnione w budżecie.
Ulga na prototypy pozwala na szerokie możliwości odliczenia związane z wytworzeniem prototypu a także poniesieniu kosztów związanych z ich ewentualną komercjalizacją na rynek. Ulga ta, ma nie tylko wspierać innowacyjność w skali przedsiębiorstw ale ostatecznie przekładać się również na rozwój polskich produktów i ich potencjalną ekspansję na rynkach zagranicznych (ulga na ekspansję) w tym ponownie, jak w przypadku ulgi na robotyzację, wpisując się proekologiczny nurt, dzięki możliwości odliczenia kosztów badania cyklu życia produktu i weryfikacji technologii środowiskowych ETV.
Ulgę na robotyzację można stosować już do kosztów poniesionych od 2022 r. Pozwala przedsiębiorcom na dodatkowe odliczenie 50% kosztów poniesionych na inwestycje w robotyzację — w pierwszej kolejności poniesione wydatki z tytułu kosztów podatkowych, a następnie odliczyć od podstawy opodatkowania 50% powyższych wydatków. Dla mocno innowacyjnej branży produkcji alkoholu to olbrzymia szansa na odliczenie dodatkowych kosztów w ramach nowej ulgi podatkowej. Przedmiotem ulgi mogą być np. linie produkcyjne lub jej elementy spełniające kryteria wskazane w ustawie CIT. Maszyny służące do pakowania lub np. metkowania również potencjalnie mogą zostać objęte ulgą na robotyzację.
Głównym celem ulgi jest możliwość dodatkowego odliczenia wartości wydatków, które są związane ze zwiększeniem przychodów pochodzących ze sprzedaży produktów. Produktem są rzeczy wytworzone przez podatnika - czyli zgodnie z definicją Kodeksu Cywilnego, materialne i zdolne do samodzielnego występowania w obrocie.
Produktem może być rzecz już wytwarzana przez podatnika, jak również rzeczy dotychczas nieoferowane przez podatnika, jak dotychczas nieoferowane w danym kraju. W przypadku nowych produktów, ulga na ekspansję może być uzupełnieniem ulg B+R oraz ulgi na prototyp - po wprowadzeniu nowego produktu na rynek, wydatki na uzyskanie przychodów z jego sprzedaży mogą zostać zaliczone do nowej ulgi.
Mimo, iż wstępnie Ministerstwo mówiło o ekspansji na rynki zagraniczne, projekt ustawy pozwala na odliczenie wydatków poniesionych również na zwiększenie sprzedaży na rynku krajowym.
Wydatki na ekspansję będą mogły podlegać odliczeniu dwukrotnie - jako KUP oraz w ramach ulgi, przy czym odliczenie jest limitowane do kwoty 1 mln PLN w roku podatkowym. Warunkiem skorzystania z ulgi jest:
wzrost przychodu ze sprzedaży produktów,
sprzedaż nowych produktów, jak również
wzrost przychodu ze sprzedaży produktów nieoferowanych wcześniej na danym rynku zbytu (krajowy i zagraniczny).
Za koszty poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które będą mogły budować wartość odpisu/ulgi, uznaje się koszty:
uczestnictwa w targach, poniesione na organizację miejsca wystawowego oraz zakup biletów lotniczych, zakwaterowania i wyżywienia dla pracowników i podatnika;
działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakup przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów czy ulotek, dotyczących produktów;
dostosowanie opakowań do wymagań kontrahenta;
przygotowanie dokumentacji do sprzedaży produktów, w szczególności certyfikacja towarów oraz rejestracja znaków towarowych;
przygotowanie dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, w tym także składania ofert innym podmiotom.
Nowa ulga obejmie wszystkie przedsiębiorstwa, w tym MŚP, które podejmują wyzwanie związane z ekspansją.
Biorąc pod uwagę restrykcyjne przepisy dotyczące reklamy produktów alkoholowych, szczególnie interesujący wydaje się być przepis mówiący o kosztach dostosowania opakowań do wymagań kontrahenta – przykładowo linia pakująca lub produkująca etykiety do butelek.
Nie należy zapominać, że ulgi mogą się ze sobą łączyć – przykładowo koszty zakupu maszyny pakującej mogą być przedmiotem ulgi na robotyzację, ulgi na ekspansję, a w szczególnych okolicznościach również ulgi na produkcję próbną.
Stosowanie ulgi B+R oraz nowych ulg od 2022 r. daje szerokie możliwości dalszego rozwoju dla przedsiębiorców, poprzez możliwe odliczenia kosztów poniesionych na działalność innowacyjną oraz związaną z rozwojem swoich produktów.
Mimo, iż wiele podmiotów z branży alkoholowej skorzystało już z ulgi B+R w poprzednich latach, w dalszym ciągu są bardzo duże możliwości (a od tego roku znacznie większe niż w latach poprzednich) pomniejszenia podatku dochodowego.
Innowacja jest immanentną częścią branży alkoholowej, a to daje duże benefity podatkowe, z których można korzystać.