Pojęcie „strategii podatkowej” nie zostało zdefiniowane w nowelizacji Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych . Mimo że przepisy nie wskazują tego wprost, w naszej ocenie należy posiłkować się tutaj Wytycznymi Ministerstwa Finansów w zakresie Ram Wewnętrznego Nadzoru Podatkowego. Zostały one opublikowane dla podmiotów chcących przystąpić do Programu Współdziałania, jednak same Ramy Wewnętrznego Nadzoru Podatkowego są dość szerokie i elastyczne oraz wskazywane przez MF jako dobra praktyka.
Strategia podatkowa powinna być dopasowana do wielkości i struktury przedsiębiorstwa, a także branży, w jakiej ono działa, oraz według wytycznych dotyczyć szeregu zagadnień takich jak:
- wizja i misja podatkowa
- długoterminowe cele podatkowe
- poziom akceptowalnego ryzyka podatkowego
- poziom zaangażowania organu zarządzającego
- raportowanie podatkowe
W praktyce strategia podatkowa każdego podatnika będzie inna, a jej przygotowanie powinno być poprzedzone dogłębną analizą istniejących procesów i procedur oraz powinno stanowić element systemu zarządzania funkcją podatkową.