Strategia podatkowa - odpowiedzi na najtrudniejsze pytania

hero-image
  • Publication
  • Wrzesień 14, 2021

Poniżej znajdziesz odpowiedzi na pytania dotyczące nowego obowiązku w zakresie strategii podatkowej.

1 stycznia 2021 r. weszła w życie znowelizowana Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadzającą obowiązek sporządzenia i podania do wiadomości publicznej informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy. Oznacza to, że określone w ustawie podmioty mają obowiązek realizować strategię podatkową (i w domniemaniu także ją posiadać) oraz sporządzać i publikować corocznie informację o jej realizacji na stronie internetowej.

  • Podatników, których przychody przekroczyły 50 mln EUR w roku podatkowym
  • Podatkowe grupy kapitałowe

Lista takich podmiotów jest corocznie publikowana przez Ministerstwo Finansów.

Informację o realizowanej strategii podatkowej należy opublikować w terminie do końca dwunastego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego.

W ustawie brak jest przepisów przejściowych określających pierwszy rok podatkowy objęty obowiązkiem publikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej, więc kwestia ta budzi wątpliwości.

W dniu 9 grudnia 2020 Ministerstwo Finansów opublikowało informację, że podatnicy są zobowiązani do sporządzenia i opublikowania informacji już za rok 2020, w terminie do 31 grudnia 2021 r.

W przypadku podatników z rokiem podatkowym innym niż kalendarzowy obowiązek publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej zmaterializuje się po raz pierwszy w 2022 roku.

Dla przykładu: dla podatnika z rokiem podatkowym rozpoczętym 1 lutego 2019 r. i zakończonym 31 stycznia 2020 r., pierwszy obowiązek publikacji wystąpi w terminie 12 miesięcy od zakończenia trwającego roku podatkowego. Innymi słowy, w/w podatnik będzie zobowiązany do opublikowania strategii podatkowej w terminie do 31 stycznia 2022 r.

W połowie roku 2021 pojawiły się doniesienia prasowe, że projekt Tarczy Prawnej będzie zawierał zmianę tego terminu, przesuwając go na 31 grudnia 2022 r., jednak na chwilę obecną Projekt wciąż nie został opublikowany.

Pojęcie „strategii podatkowej” nie zostało zdefiniowane w nowelizacji Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych . Mimo że przepisy nie wskazują tego wprost, w naszej ocenie należy posiłkować się tutaj Wytycznymi Ministerstwa Finansów w zakresie Ram Wewnętrznego Nadzoru Podatkowego. Zostały one opublikowane dla podmiotów chcących przystąpić do Programu Współdziałania, jednak same Ramy Wewnętrznego Nadzoru Podatkowego są dość szerokie i elastyczne oraz wskazywane przez MF jako dobra praktyka.

Strategia podatkowa powinna być dopasowana do wielkości i struktury przedsiębiorstwa, a także branży, w jakiej ono działa, oraz według wytycznych dotyczyć szeregu zagadnień takich jak:

  •  wizja i misja podatkowa
  • długoterminowe cele podatkowe
  • poziom akceptowalnego ryzyka podatkowego
  • poziom zaangażowania organu zarządzającego
  • raportowanie podatkowe

W praktyce strategia podatkowa każdego podatnika będzie inna, a jej przygotowanie powinno być poprzedzone dogłębną analizą istniejących procesów i procedur oraz powinno stanowić element systemu zarządzania funkcją podatkową.

Skorzystaj z porad naszych ekspertów

Razem przygotujmy strategię podatkową

Skontaktuj się z nami

Dorota Bokszczanin

Dorota Bokszczanin

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 519 504 830

Mikołaj Woźniak

Mikołaj Woźniak

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 519 507 449

Michał Rams

Michał Rams

Partner PwC Legal, Lider Zespołu White Collar Crime, Adwokat, PwC Polska

Tel.: +48 519 506 859

Andrzej Zubik

Andrzej Zubik

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 689

Obserwuj nas