Jak technologia poprawia efektywność biznesową

Enterprise Performance Management

  • Czerwiec 25, 2024

Myśląc przyszłościowo zespoły FP&A koncentrują się na stworzeniu dobrze skrojonej przestrzeni umożliwiającej całościowe spojrzenie na organizację. Systemy EPM dają taką możliwość, pozwalając na zajrzenie w głąb działalności i jednoczesne uzyskanie przewagi biznesowej nad przedsiębiorstwami posługującymi się jedynie arkuszami kalkulacyjnymi.

Autorzy

Patrycja Kucińska

Patrycja Kucińska

Consultant, PwC Polska

Czym jest Enterprise Performance Management?

Enterprise Performance Management (EPM), czyli zarządzanie wydajnością przedsiębiorstwa, integruje strategiczne, operacyjne i finansowe zarządzanie organizacją. W realizacji tego podejścia pomagają systemy EPM, które zawierają różne funkcje zarządzania, aby umożliwić podejmowanie trafnych decyzji i osiąganie strategicznych celów biznesowych.


Do czego służą systemy Enterprise Performance Management?

Oto kluczowe obszary wspierane przez systemy EPM:

Narzędzia EPM korzystając ze sztucznej inteligencji pomagają w tworzeniu dokładnych planów finansowych i budżetów oraz ułatwiają prognozowanie przyszłych wyników na podstawie różnych scenariuszy biznesowych.

Umożliwiają automatyzację procesu konsolidacji finansowej oraz zamknięcia, co jest szczególnie istotne dla dużych organizacji złożonych z wielu jednostek operacyjnych.

Pozwalają na dogłębną analizę wyników finansowych, z możliwością przejścia do danych szczegółowych (funkcja drill-down) oraz tworzenie precyzyjnych i kompleksowych raportów.

Systemy EPM integrują wszystkie kluczowe dla zarządzania wydajnością przedsiębiorstwa obszary, dzięki czemu osoby zaangażowane w procesy mogą skupić swoją uwagę na analizie danych i wynikach, co pozwala na podejmowanie jeszcze bardziej trafnych decyzji.


Jakie korzyści przynosi EPM dla CFO?

EPM jest odpowiedzią na codzienne wyzwania związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa - w szczególności tam, gdzie pod uwagę przy podejmowaniu decyzji należy brać wiele zmiennych lub zmienność czynników rynkowych charakteryzuje wysoka dynamika i częstotliwość. Dzięki wszechstronności systemów EPM, korzyści z ich wdrożenia widoczne są w organizacjach niezależnie od branży. Oto kilka przykładów użycia systemów EPM w konkretnych branżach:

Energetyka

Firmy działające w sektorze energetycznym muszą radzić sobie z wahaniami cen surowców, regulacjami środowiskowymi oraz rosnącym zapotrzebowaniem na nieodnawialne źródła energii. Narzędzia EPM wspierane przez sztuczną inteligencję pomagają przedsiębiorstwom energetycznym w zarządzaniu kosztami produkcji i dystrybucji energii, analizie rentowności poszczególnych projektów oraz w prognozowaniu zapotrzebowania na energię.

Technologia

W dynamicznie rozwijającym się sektorze technologicznym firmy muszą szybko reagować na zmiany rynkowe, innowacje oraz zmieniające się potrzeby klientów. Rozwiązania EPM wspierają przedsiębiorstwa z branży technologicznej w zarządzaniu kosztami badań i rozwoju oraz w analizie rentowności nowych produktów, dając przestrzeń do współpracy między działami w czasie rzeczywistym. Narzędzia EPM ułatwiają optymalizację portfolio produktów oraz alokację zasobów, w sposób maksymalizujący zyski.

Produkcja

Sektor produkcyjny zmaga się z zakłóceniami w globalnym łańcuchu dostaw. EPM zapewnia zaawansowane planowanie łańcucha dostaw, aby poprawić dokładność prognoz i stymulować rozwój. Dzięki systemom EPM i funkcji tworzenia scenariuszy biznesowych możliwa jest bieżąca obserwacja skutków każdej zmiany klienta, produktu lub dostawcy.

Na rynku obserwujemy zwrot w kierunku wykorzystywania zautomatyzowanych rozwiązań w obszarze kontrolingu.

Jak wskazują wyniki badania CFO Compass Survey 2023. Finance Transformation Roadmap, przeprowadzonego przez PwC Polska we współpracy z AICPA&CIMA, coraz więcej firm posiada w pełni zautomatyzowany proces budżetowania, planowania i prognozowania, a już ponad połowa respondentów korzysta z zaawansowanych narzędzi, innych niż arkusze kalkulacyjne na potrzeby sporządzania raportów zarządczych.

W pełni zautomatyzowany proces budżetowania, planowania i prognozowania

Wzrost udziału przedsiębiorstw posiadających w pełni zautomatyzowany proces budżetowania, planowania i prognozowania:

Zmiana p. p.

2021 r.
%
2023 r.
%

Korzystanie z zaawansowanych narzędzi, innych niż arkusze kalkulacyjne na potrzeby sporządzania raportów zarządczych

Wzrost udziału przedsiębiorstw wykorzystujących zaawansowane narzędzia, inne niż arkusze kalkulacyjne na potrzeby sporządzania raportów zarządczych:

Zmiana p. p.

2021 r.
%
2023 r.
%

W dobie galopującego rozwoju technologii oraz postępu w powszechności i dostępności na naszym rynku rozwiązań IT wspierających zintegrowanie zarządzanie wydajnością przedsiębiorstwa, dokonanie właściwej decyzji wiąże się nie tylko z wyborem technologii, ale też z właściwym wdrożeniem, obejmującym dostosowanie procesów z zachowaniem compliance. Kluczowe jest także uwzględnienie wszystkich interesariuszy w organizacji oraz odpowiednie zarządzanie zmianą wśród użytkowników nowych systemów. Tylko całościowe podejście może zagwarantować sukces wdrożenia nowych narzędzi.

Zapisz się na newsletter CFO Compass


Skontaktuj się z nami

Katarzyna Podgórna

Katarzyna Podgórna

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 519 504 681

Dorota Jamiołkowska

Dorota Jamiołkowska

Director, PwC Polska

Tel.: +48 519 505 060

Obserwuj nas