{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.text}}
Autorzy
Integracja danych z wielu systemów, obszarów, jednostek jest jednym z głównych wyzwań w zarządzaniu dużymi organizacjami. Systemy EPM umożliwiają centralizację danych, co zapewnia spójność i dostępność informacji w czasie rzeczywistym, ale także kontrolę nad ich jakością. Konsekwencje odpowiedniej strukturyzacji danych umożliwiają wykorzystanie ich w wielu obszarach organizacji, obniżając ryzyko rozbieżności w wynikach poszczególnych analiz.
Spójne dane i jedno źródło prawdy, ułatwiają współpracę między działami poprzez udostępnianie wspólnej platformy do wymiany informacji. Jednym z procesów, w którym można uzyskać korzyść z integracji danych jest proces zintegrowanego planu sprzedażowego i operacyjnego (S&OP). Elementem takiego planu jest stworzenie zintegrowanego planu sprzedaży bazującego na uzyskaniu synergii z planem operacyjnym, co pozwala na bardziej optymalne zarządzanie zapasami, planem produkcji, oraz koncentracji działań strategicznych na elementach generujących wartość dodaną. Taka integracja procesów międzyorganizacyjnych prowadzi do zwiększenia efektywności i redukcji kosztów.
Zgodnie z wynikami 27. badania CEO Survey, przeprowadzonego przez PwC Polska, odnotowano wzrost znaczenia rozwoju technologicznego w zakresie monitorowania łańcucha wartości w organizacji zarówno z perspektywy aktualnych dokonań, jak i ciągłego rozwoju w latach następnych.
Potrzeba zmiany jest coraz silniejsza
Korzyścią pośrednią spójnych danych staje się automatyzacja działań konsolidacyjnych w systemach EPM. Opracowane standardy komunikacji wyników ograniczają potrzebę walidacji jakości informacji i manualnej eliminacji błędów. Rekalkulacja rekordów walutowych, prowadzona jest automatycznie - po tożsamych kursach we wszystkich jednostkach. Identyfikacja i eliminacja transakcji wewnętrznych oparta na regułach eksploracji zależności, wyklucza zakłócenia dla przejrzystości raportowania, powstałe przez wewnętrzne transfery zasobów.
Regularne tworzenie sprawozdań finansowych w oczekiwanym standardzie, z wykorzystaniem powyższych rozwiązań, pozostaje kwestią odpowiedniego zaprojektowania procesu konsolidacji. Nawet najbardziej przewidywalny proces powinien pozostawiać przestrzeń do elastycznych zmian. Systemy EPM umożliwiają wprowadzenie ręcznych korekt konsolidacyjnych uwzględniających źródło i historię danych na potrzeby zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne.
Opisane usprawnienia uwalniają kapitał ludzki od repetytywnych zajęć porządkowych, przekierowując je do zadań o priorytecie strategicznym. W zaawansowanych narzędziach analitycznych oferowanych przez systemy EPM, dostępne są rozwiązania takie jak Machine Learning czy Generative AI pozwalające na przeprowadzania analiz predykcyjnych, korelacji danych i zachowań rynkowych. Wspomniane analizy przynoszą dodaną wartość zarządczą managerom, a zarazem zapewniają większą świadomość w podejmowaniu decyzji.
Kolejnym aspektem badanym w ankietach 27. badania CEO Survey jest poziom zaawansowania w adaptacji technologii Generative AI. Spośród badanych, którzy czynnie wykorzystują wspomnianą technologię, oczekiwanie wobec rewolucyjności rozwiązania są znacznie wyższe, co świadczy o pozytywnych wynikach implementacji.
Oczekiwania dotyczące dalszego wpływu GenAI na biznes są wyższe wśród CEO, którzy już ją wdrożyli
(Pokazuje tylko odpowiedzi "zgadzam się")
Monitorowanie kluczowych wskaźników wydajności (KPI) w systemach EPM, wspomaga określenie spójnych standardów w organizacji względem oczekiwanych wyników i sposobu egzekucji strategii. Kształtowanie jednolitych wymagań, nawet w przypadku zdywersyfikowanej działalności spółek w grupach kapitałowych, umożliwia szybkie identyfikowanie ryzyk i reagowanie na związane z nimi problemy. Aberracje wartości miar i wskaźników, generują monity zwracające uwagę menedżerów umożliwiając podejmowanie działań korekcyjnych w czasie rzeczywistym.
Ścieżka wdrożenia nowych technologii w organizacji często wiąże się z wieloetapowym wprowadzaniem zmian do istniejących środowisk. W przypadku systemów EPM, korzyści pojawiają się już przy zmianach częściowych, a łańcuch wartości przyrasta geometrycznie, wraz z każdym kolejnym procesem objętym systemami EPM. Wdrożenie rozwiązań EPM to strategiczna inwestycja, która zwiększa wydajność zespołów zarówno finansowych jak i operacyjnych i znacząco przyczynia się do sprawnego osiągnięcia celów biznesowych tym samym zwiększając konkurencyjność na rynku.
{{item.text}}
{{item.text}}