Systemy EPM kluczem do optymalizacji procesów w organizacji

  • Lipiec 11, 2024

W dobie dynamicznych zmian rynkowych, wyzwaniem staje się efektywne zarządzanie zasobami, kompetencjami i procesami w organizacji. Technologie Enterprise Performance Management (EPM) stają się kluczowym narzędziem w procesie transformacji finansowej. 

 

Aby zrozumieć przewagę jaką niesie za sobą integracja zasobów oraz centrów monitoringu przy pomocy systemów EPM, należy spojrzeć na łańcuch wartości wiążący poszczególne procesy. Relatywizm efektywności procesów, bezpośrednio przekłada się na realizację celów strategicznych organizacji.

 

Co zatem niesie za sobą wartość? Jaki jest wpływ poszczególnych czynników na wyniki działań i które z nich są kluczowe dla ich efektywności?

Autorzy

Bartosz Szczęsny

Bartosz Szczęsny

Senior Consultant, PwC Polska

Uporządkowane dane podstawą sprawności procesu w systemach EPM

Integracja danych z wielu systemów, obszarów, jednostek jest jednym z głównych wyzwań w zarządzaniu dużymi organizacjami. Systemy EPM umożliwiają centralizację danych, co zapewnia spójność i dostępność informacji w czasie rzeczywistym, ale także kontrolę nad ich jakością. Konsekwencje odpowiedniej strukturyzacji danych umożliwiają wykorzystanie ich w wielu obszarach  organizacji, obniżając ryzyko rozbieżności w wynikach poszczególnych analiz.

Spójne dane i jedno źródło prawdy, ułatwiają współpracę między działami poprzez udostępnianie wspólnej platformy do wymiany informacji. Jednym z procesów, w którym można uzyskać korzyść z integracji danych jest proces zintegrowanego planu sprzedażowego i operacyjnego (S&OP). Elementem takiego planu jest stworzenie zintegrowanego planu sprzedaży bazującego na uzyskaniu synergii z planem operacyjnym, co pozwala na bardziej optymalne zarządzanie zapasami, planem produkcji, oraz koncentracji działań strategicznych na elementach generujących wartość dodaną. Taka integracja procesów międzyorganizacyjnych prowadzi do zwiększenia efektywności i redukcji kosztów.

Zgodnie z wynikami 27. badania CEO Survey, przeprowadzonego przez PwC Polska, odnotowano wzrost znaczenia rozwoju technologicznego w zakresie monitorowania łańcucha wartości w organizacji zarówno z perspektywy aktualnych dokonań, jak i ciągłego rozwoju w latach następnych.

Potrzeba zmiany jest coraz silniejsza

Proszę wskazać, w jakim stopniu poniższe czynniki wpłynęły na zmiany w sposobie, w jaki państwa firma tworzy, dostarcza i realizuje wartość w ciągu ostatnich pięciu lat/następnych trzech lat (tylko odpowiedzi „w dużym stopniu” i „w bardzo dużym stopniu”)


Ostatnie pięć lat
Najbliższe trzy lata

Zmiana technologiczna
%
%


Konsolidacja danych w standardzie

Korzyścią pośrednią spójnych danych staje się automatyzacja działań konsolidacyjnych w systemach EPM. Opracowane standardy komunikacji wyników ograniczają potrzebę walidacji jakości informacji i manualnej eliminacji błędów. Rekalkulacja rekordów walutowych, prowadzona jest automatycznie - po tożsamych kursach we wszystkich jednostkach. Identyfikacja i eliminacja transakcji wewnętrznych oparta na regułach eksploracji zależności, wyklucza zakłócenia dla przejrzystości raportowania, powstałe przez wewnętrzne transfery zasobów.

Regularne tworzenie sprawozdań finansowych w oczekiwanym standardzie, z wykorzystaniem powyższych rozwiązań, pozostaje kwestią odpowiedniego zaprojektowania procesu konsolidacji. Nawet najbardziej przewidywalny proces powinien pozostawiać przestrzeń do elastycznych zmian. Systemy EPM umożliwiają wprowadzenie ręcznych korekt konsolidacyjnych uwzględniających źródło i historię danych na potrzeby zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne.


Systemy EPM wsparciem dla realizacji strategii

Opisane usprawnienia uwalniają kapitał ludzki od repetytywnych zajęć porządkowych, przekierowując je do zadań o priorytecie strategicznym. W zaawansowanych narzędziach analitycznych oferowanych przez systemy EPM, dostępne są rozwiązania takie jak Machine Learning czy Generative AI pozwalające na przeprowadzania analiz predykcyjnych, korelacji danych i zachowań rynkowych. Wspomniane analizy przynoszą dodaną wartość zarządczą managerom, a zarazem zapewniają większą świadomość w podejmowaniu decyzji.

Kolejnym aspektem badanym w ankietach 27. badania CEO Survey jest poziom zaawansowania w adaptacji technologii Generative AI. Spośród badanych, którzy czynnie wykorzystują wspomnianą technologię, oczekiwanie wobec rewolucyjności rozwiązania są znacznie wyższe, co świadczy o pozytywnych wynikach implementacji.

Oczekiwania dotyczące dalszego wpływu GenAI na biznes są wyższe wśród CEO, którzy już ją wdrożyli

W jakim stopniu zgadzasz się lub nie zgadzasz z następującymi stwierdzeniami dotyczącymi GenAI?

(Pokazuje tylko odpowiedzi "zgadzam się")


Wdrożyli GenAI
Nie wdrożyli GenAI

Ostatnie 12 miesięcy

Moja firma zmieniła swoją strategię ze względu na GenAI
%
%

Najbliższe 12 miesięcy

GenAI poprawi jakość produktów lub usług mojej firmy
%
%
GenAI poprawi zdolność mojej firmy do budowania zaufania wśród interesariuszy
%
%

Najbliższe trzy lata

GenAI znacząco zmieni sposób, w jaki moja firma tworzy, dostarcza i realizuje wartość
%
%
GenAI będzie wymagać od większości moich pracowników rozwijania nowych umiejętności
%
%
GenAI zwiększy intensywność konkurencyjności w mojej branży
%
%

Monitorowanie kluczowych wskaźników wydajności (KPI) w systemach EPM, wspomaga określenie spójnych standardów w organizacji względem oczekiwanych wyników i sposobu egzekucji strategii. Kształtowanie jednolitych wymagań, nawet w przypadku zdywersyfikowanej działalności spółek w grupach kapitałowych, umożliwia szybkie identyfikowanie ryzyk i reagowanie na związane z nimi problemy. Aberracje wartości miar i wskaźników, generują  monity zwracające uwagę menedżerów umożliwiając podejmowanie działań korekcyjnych w czasie rzeczywistym.


Inwestycja pełna korzyści

Ścieżka wdrożenia nowych technologii w organizacji często wiąże się z wieloetapowym wprowadzaniem zmian do istniejących środowisk. W przypadku systemów EPM, korzyści pojawiają się już przy zmianach częściowych, a łańcuch wartości przyrasta geometrycznie, wraz z każdym kolejnym procesem objętym systemami EPM. Wdrożenie rozwiązań EPM to strategiczna inwestycja, która zwiększa wydajność zespołów zarówno finansowych jak i operacyjnych i znacząco przyczynia się do sprawnego osiągnięcia celów biznesowych tym samym zwiększając konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter CFO Compass


Skontaktuj się z nami

Katarzyna Podgórna

Katarzyna Podgórna

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 519 504 681

Dorota Jamiołkowska

Dorota Jamiołkowska

Director, PwC Polska

Tel.: +48 519 505 060

Obserwuj nas