{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
Długa jest lista wyzwań, z którą musiał się mierzyć w 2022 roku sektor detaliczny i dóbr konsumpcyjnych, przy czym te same czynniki miały często odwrotny wpływ na detalistów i producentów. I tak gwałtowna inflacja napędzała wzrost cen, poprawiając wyniki sieci handlowych. Z drugiej strony rosły płace, ale wolniej, co zmniejszyło realne możliwości zakupowe i w efekcie, po skonsumowaniu oszczędności, klienci mogą istotnie zmniejszyć swoją konsumpcję.
Wybuch wojny w Ukrainie z jednej strony spowodował migrację i zwiększenie liczby mieszkańców w Polsce, co dodatkowo napędziło konsumpcję. Jednocześnie często zostały zaburzone łańcuchy dostaw, które dopiero podnosiły się po pandemii COVID-19.
Szalejące ceny energii, gazu, rosnące koszty surowców i materiałów produkcyjnych oraz usług, połączone ze wzrostami płac uderzyły w producentów. Wielu z nich udało się przenieść inflację na swoich klientów, ale nie zawsze udaje się to zrobić w pełni i często ze sporym opóźnieniem ze względu na długoterminowe umowy z sieciami handlowymi, co znalazło odzwierciedlenie w spadających marżach. Dlatego dużo producentów skupiało się na efektywnościach kosztowych i oszczędnościach.
Rosnące stopy procentowe mocno ograniczyły finansowanie bankowe transakcji M&A w Polsce, ale też mocno wpłynęły na sieci handlowe i producentów. Okazało się, że finansowanie kapitału obrotowego jest bardzo drogie i wiele firm musi szukać źródeł finansowania na prowadzenie dalszej działalności lub rozwoju.
Jednym z istotnych źródeł pozyskania finansowania są transakcje M&A, które w ostatnich latach bardzo dynamicznie rozwijały się w Polsce i na świecie. Po rekordowym pod względem ilości i wartości transakcji M&A roku 2021 wydawało się że wyzwania, które pojawiły się w 2022 roku zahamują ten rozwój, tymczasem w Polsce w 2022 roku liczba transakcji M&A nieznacznie wzrosła. Inwestorzy strategiczni, zarówno w Polsce jak i zagranicą, oraz fundusze Private Equity mają zebrane spore środki, które muszą zostać zainwestowane. Pomimo ryzyk, polski sektor retail & consumer ze względu na wielkość rynku, popyt wewnętrzny i dojrzałość konsumentów jest bardzo atrakcyjny dla inwestorów.
Zapraszam Państwa do lektury na temat różnych aspektów obszaru fuzji i przejęć w sektorze handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych widzianych oczami uczestników tego rynku i ekspertów PwC.