Transakcje M&A w sektorze Retail and Consumer

Michał Gójski, Partner, PwC Polska

Długa jest lista wyzwań, z którą musiał się mierzyć w 2022 roku sektor detaliczny i dóbr konsumpcyjnych, przy czym te same czynniki miały często odwrotny wpływ na detalistów i producentów. I tak gwałtowna inflacja napędzała wzrost cen, poprawiając wyniki sieci handlowych. Z drugiej strony rosły płace, ale wolniej, co zmniejszyło realne możliwości zakupowe i w efekcie, po skonsumowaniu oszczędności, klienci mogą istotnie zmniejszyć swoją konsumpcję.

Wybuch wojny w Ukrainie z jednej strony spowodował migrację i zwiększenie liczby mieszkańców w Polsce, co dodatkowo napędziło konsumpcję. Jednocześnie często zostały zaburzone łańcuchy dostaw, które dopiero podnosiły się po pandemii COVID-19.

Szalejące ceny energii, gazu, rosnące koszty surowców i materiałów produkcyjnych oraz usług, połączone ze wzrostami płac uderzyły w producentów. Wielu z nich udało się przenieść inflację na swoich klientów, ale nie zawsze udaje się to zrobić w pełni i często ze sporym opóźnieniem ze względu na długoterminowe umowy z sieciami handlowymi, co znalazło odzwierciedlenie w spadających marżach. Dlatego dużo producentów skupiało się na efektywnościach kosztowych i oszczędnościach.

Rosnące stopy procentowe mocno ograniczyły finansowanie bankowe transakcji M&A w Polsce, ale też mocno wpłynęły na sieci handlowe i producentów. Okazało się, że finansowanie kapitału obrotowego jest bardzo drogie i wiele firm musi szukać źródeł finansowania na prowadzenie dalszej działalności lub rozwoju.

Jednym z istotnych źródeł pozyskania finansowania są transakcje M&A, które w ostatnich latach bardzo dynamicznie rozwijały się w Polsce i na świecie. Po rekordowym pod względem ilości i wartości transakcji M&A roku 2021 wydawało się że wyzwania, które pojawiły się w 2022 roku zahamują ten rozwój, tymczasem w Polsce w 2022 roku liczba transakcji M&A nieznacznie wzrosła. Inwestorzy strategiczni, zarówno w Polsce jak i zagranicą, oraz fundusze Private Equity mają zebrane spore środki, które muszą zostać zainwestowane. Pomimo ryzyk, polski sektor retail & consumer ze względu na wielkość rynku, popyt wewnętrzny i dojrzałość konsumentów jest bardzo atrakcyjny dla inwestorów.

  • Czy te czynniki nadal napędzają konsolidację rynku w 2023 roku?
  • Czy pojawią się okazje przejęć, z których skorzystają inwestorzy, żeby wejść na rynek w Polsce?
  • Czy nasi producenci, często wspierani przez fundusze PE, będą się dalej rozwijać często przez akwizycje w regionie i Europie?
  • Jaka jest optymalna strategia M&A na te czasy pełne wyzwań? Należy pamiętać, że proces M&A nie kończy się na zakupie, ale kluczowe jest budowanie wartości (Value creation) transakcji w dłuższym terminie.
  • Na co należy zwrócić uwagę przy analizie due diligence firm z sektora detalicznego i dóbr konsumenckich?
  • Jakie są trendy w transakcjach w branży nieruchomości?

Zapraszam Państwa do lektury na temat różnych aspektów obszaru fuzji i przejęć w sektorze handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych widzianych oczami uczestników tego rynku i ekspertów PwC.

 

PwC Retail Platform

 
 

Skontaktuj się z nami

Michał Gójski

Partner, Deals, PwC Polska

+48 502 184 884

Email

Obserwuj nas