Artykuł 4 AI Act nakłada na podmioty objęte rozporządzeniem obowiązek zapewnienia odpowiedniego poziomu wiedzy na temat AI dla ich pracowników oraz osób korzystających z systemów AI w ich imieniu. Wymóg ten obowiązuje już od 2 lutego 2025 roku.
Cel komentowanego powyżej postanowienia AI Act jest jasno określony: podniesienie poziomu umiejętności obsługi AI wśród osób zaangażowanych w wdrażanie i operowanie systemami AI. Dotyczy to nie tylko personelu technicznego bezpośrednio zajmującego się technologiami AI, ale także wszelkich pracowników, którzy mogą mieć kontakt z tymi systemami. Zapewnienie szerokiej wiedzy na temat AI jest kluczowe dla odpowiedzialnego i efektywnego korzystania z AI.
Jeszcze w oczekiwaniu na wejście w życie artykułu 4, wiele organizacji proaktywnie opracowało i wprowadziło programy edukacyjne dotyczące AI. UE podjęła inicjatywę stworzenia dynamicznego repozytorium praktyk, którego celem jest dostarczenie kompleksowego przewodnika i zachęcenie do wymiany wiedzy wśród dostawców i użytkowników systemów AI.
Repozytorium ma być dynamicznym narzędziem, które będzie regularnie aktualizowane o nowe praktyki z różnych organizacji. Praktyki kategoryzowane są alfabetycznie na podstawie poziomu ich wdrożenia:
Całkowicie wdrożone: Praktyki, które zostały w pełni zintegrowane w organizacji.
Częściowo wdrożone: Praktyki, które są w trakcie wdrażania.
Planowane: Praktyki, które są w fazie planowania i jeszcze nie zostały zrealizowane.
Warto zauważyć, że powielanie praktyk wymienionych w repozytorium nie zapewnia automatycznie zgodności z artykułem 4. Powinno być raczej traktowane jako narzędzie pomocnicze do zapewniania zgodności i cenne źródło wiedzy i wymiany skutecznych metod świadomego wdrażania AI w organizacji.
Obecnie repozytorium zawiera pierwsze, niepełne praktyki gromadzone wśród członków Paktu AI, które będą regularnie aktualizowane. Przykłady całkowicie wdrożonych, różnorodnych i innowacyjnych podejść do edukacji AI obejmują:
Programy szkoleniowe dla pracowników: Kompleksowe kursy mające na celu edukację wszystkich pracowników na temat podstaw oraz postępów w dziedzinie AI, z uwzględnieniem poziomu trudności dostosowanego do charakteru interakcji z systemami AI i powiązane ze specyfiką biznesową, aby każdy uczestnik mógł zrozumieć podstawy i racje za nimi stojące.
Tworzenie nowych ról związanych z AI lub rozwianie konkretnych umiejętności dotyczących AI u istniejących pracowników: poprzez współpracę z zewnętrznymi ekspertami i ośrodkami badawczymi.
Warsztaty i webinary internetowe: Interaktywne sesje prowadzone przez ekspertów AI, zapewniające praktyczne doświadczenie i rozwiązujące konkretne wyzwania związane z AI w organizacji.
Integracja nowych narzędzi: wdrażanie systemów niezbędnych do monitorowania i audytu wszystkich decyzji podejmowanych przez AI.
Kampanie edukacyjne dotyczące AI: Inicjatywy mające na celu zwiększenie świadomości i promowanie kultury ciągłego uczenia się w zakresie AI w całej organizacji.
Lista praktyk jest już dostępna pod adresem www
Pamiętajmy, że w miarę jak krajobraz AI stale się rozwija, zapewnienie dobrze poinformowanej i wykwalifikowanej kadry jest kluczowe. Rozporządzenie UE w sprawie AI, poprzez artykuł 4, podkreśla znaczenie umiejętności obsługi AI i nakłada wyraźne wymagania na organizacje. Korzystając z zasobów i praktyk zgromadzonych w żywym repozytorium Biura AI UE, organizacje mogą lepiej przygotować się do spełnienia tych wymagań i przyczynić się do odpowiedzialnego rozwoju i wdrażania technologii AI.
W przypadku potrzeby rozwoju kompetencji AI w organizacji, skontaktuj się z naszymi ekspertami.