Case study: wsparcie grupy szpitali

Model strategiczny

Model strategiczny
  • Case Study
  • 3 minute read

Czego potrzebował klient?

Grupa szpitali rozpoczęła proces dynamicznej ekspansji na rynku Polskim, zarówno poprzez rozwój organiczny jak i nieorganiczny. Na moment podjęcia współpracy z PwC Grupa składała się z kilkunastu placówek, spośród których wiele było jeszcze słabo zintegrowanych z pozostałymi zarówno pod względem organizacyjnym jak i systemowym.

Klient potrzebował opracowania pięcioletniej strategii rozwoju wraz z modelem finansowym prognozującym wyniki Grupy w kolejnych 5 latach i kwantyfikującym wpływ różnych inicjatyw strategicznych. Dodatkowo potrzebował możliwości oszacowania finansowania potrzebnego do zrealizowania planowanych działań oraz analizy opłacalności inwestycji dla inwestora.

Co dostarczyło PwC?

PwC stworzyło obszerny model prognozujący wyniki Grupy, umożliwiający planowanie i analizę inicjatyw wpływających na dowolny parametr w każdym oddziale i każdej placówce Grupy oraz dodawanie nowych placówek.

Wartość dodana dla klienta

Model strategiczny stworzony przez PwC integrował początkowo niespójne dane operacyjno-finansowe dostarczone przez Spółkę dot. wszystkich placówek Grupy do jednolitego układu. Dzięki jego wysokiemu stopniu rozbudowania, w sytuacji słabego zintegrowania Grupy, został przez Spółkę wykorzystany jako narzędzie pomocnicze przy tworzeniu budżetu na rok 2016.

Komentarz:

  • Główna zakładka wsadowa modelu zawierała surowe dane z systemu księgowego Spółek.
  • Dzięki zdefiniowaniu kilkunastu reguł dane te podlegały uspójnieniu pomiędzy podmiotami.
  • Następnie automatycznie zaciągały się one do zakładek dotyczących poszczególnych placówek do odpowiednich sekcji dotyczących kolejno
      - Oddziałów,
      - Rodzajów przychodów i kosztów
      - Oraz nośników kosztów.
  • Przy użyciu jednej zakładki sterującej nałożono na te dane różne rodzaje inicjatyw optymalizacyjnych, strategicznych oraz dotyczących przejęcia nowych podmiotów. Dla każdej inicjatywy obliczany był jej wpływ na przychody i EBITDA w kolejnych latach.
  • Finalnie model umożliwiał prezentowanie prognozowanych wyników oraz analizy opłacalności w wariancie bazowym, rozwoju organicznego, scenariuszu przejęć oraz w dowolnej konfiguracji realizacji planowanych inicjatyw.
  • Model kalkulował również analizę wrażliwości na największe zidentyfikowane ryzyka.

Przykład produktu prac:

Chcesz poznać naszą ofertę?

Skontaktuj się z nami

Piotr Rudzki

Partner, Warszawa, PwC Polska

+48 608 500 974

Email

Bartłomiej Wójcik

Director, Warsaw, PwC Polska

+ 48 519 507 079

Email

Obserwuj nas