Rozwój kierunków strategicznych dla litewskiego eksportu
Nasza rola:
Zespół PwC opracował strategie eksportowe dla sześciu sektorów litewskiej gospodarki, które mają najwyższy potencjał. Są to branże: zaawansowanych technologii inżynieryjnych, biotechnologii i farmacji, informatyki, tradycyjnej inżynierii, mebli, żywności i napojów. Strategie eksportowe określają długoterminowe kierunki sprzedaży za granicę ustalone w oparciu o mocne strony poszczególnych sektorów i kluczowe trendy na rynkach docelowych, a także jasne plany działania dla osiągnięcia konkretnych celów eksportowych na każdym z tych rynków docelowych.
Klient:
Versli Lietuva
Kraj:
Litwa
Eksport zagraniczny pobudza wzrost gospodarczy. „Versli Lietuva”, agencja odpowiedzialna za wspieranie eksportu litewskiego chciała zwiększyć swoją skalę działalności i moc oddziaływania.
PwC, Versli Lietuva i inne zainteresowane strony przygotowały strategie eksportowe dla sześciu sektorów litewskiej gospodarki (po dwa rynki docelowe dla każdego z nich), które pozwolą na ich dalszy trwały rozwój.
Litewską gospodarkę cechuje duży potencjał rozwojowy i aktywność w sektorach biotechnologicznym i farmaceutycznym, informatycznym oraz inżynieryjnym. Znana jest również z wysokiej jakości mebli, zdrowej i smacznej żywności jak również napojów. Handel międzynarodowy daje obopólne korzyści: umożliwia dostęp do produktów litewskich konsumentom z całego świata i pomaga rozwijać gospodarkę Litwy dzięki eksportowi.
Versli Lietuva, agencja rozwoju przedsiębiorczości i eksportu przy Ministerstwie Gospodarki i Innowacji, w istotny sposób przyczynia się do rozwoju gospodarki i ekosystemu eksportowego kraju. Celem agencji jest zwiększanie konkurencyjności Litwy na rynkach zagranicznych, co realizuje organizując szkolenia, dzieląc się wiedzą oraz pomagając mikroprzedsiębiorstwom oraz małym i średnim przedsiębiorstwom podnosić swoje kompetencje.
Versli Lietuva dostrzegła niewykorzystany potencjał do zwiększenia skali handlu międzynarodowego i szerszego oddziaływania na gospodarkę, dlatego też określiła sześć potencjalnych sektorów eksportowych i dwa rynki docelowe dla każdego z nich. Następnie Versli Lietuva zatrudniła PwC do opracowania strategii eksportowych dla każdego z nich.
,,Dostrzegliśmy potrzebę opracowania strategii z pomocą ekspertów z rynków docelowych i z wyodrębnionych sektorów priorytetowych, którzy najlepiej znają sposoby i kanały dotarcia do klientów i skutecznego komunikowania się z nimi. Dzięki temu wyróżnimy się na tak dużych rynkach. Zdobyta wiedza i metodologia rozwoju strategii z pewnością zostanie wykorzystana w przyszłości do rozwoju strategii eksportowych dla innych obiecujących sektorów."
“Podobnie jak w przypadku wielu innych nowoczesnych gospodarek, na Litwie eksport ma ogromne znaczenie dla wzrostu gospodarczego. Jasne strategiczne kierunki rozwoju eksportu pozwolą rządowi Litwy skoncentrować swoje ograniczone zasoby na najbardziej obiecujących rynkach eksportowych, rozszerzyć skalę działania i wejść na drogę zrównoważonego wzrostu, na czym niewątpliwie skorzysta cała gospodarka.”
Tylko w 2019 roku Litwa rozesłała na cały świat towary o wartości ponad 33 miliardów dolarów, co przekłada się na około 12 tysięcy dolarów na każdego mieszkańca kraju.
Simona Buziliauskienė z Versli Lietuva mówi, że musimy myśleć o eksporcie strategicznie. „Litewskie przedsiębiorstwa są elastyczne, innowacyjne i mogą zaskoczyć świat swoimi produktami. Chcąc osiągnąć świetne wyniki eksportowe i rozpowszechnić informacje o Litwie, jej przedsiębiorstwach i rozwiązaniach, musimy przyjąć podejście perspektywiczne, a odpowiednie strategie pomogą nam szybciej to osiągnąć. Wierzymy, że te programy działań pomogą nie tylko Versli Lietuva, ale również spółkom i innym zainteresowanym stronom skierować swoje aktywności w tym kierunku.”
Wdrażając te strategie, Versli Lietuva dąży do tego, aby:
zwiększyć wolumen litewskiego eksportu
zwiększyć udział eksportu sektora nowoczesnych technologii w ogólnej strukturze eksportu
zwiększyć wartość dodaną tworzoną przez gospodarkę litewską
zjednoczyć firmy z danego sektora i zachęcić je do współpracy i współdziałania na rzecz rozwoju eksportu
prowadzić jednolitą komunikację o Litwie jako o kraju silnym, innowacyjnym i otwartym na współpracę.
Agnieszka Gajewska
Partner, lider zespołu ds. sektora publicznego i infrastruktury w regionie CEE.
Malina Jankowska
Dyrektor, Sektor publiczny