Dla większości firm cyfryzacja jest jednym z fundamentów utrzymania zajmowanej pozycji i dalszej ekspansji na rynku.
Firmy, które posiadają przemyślaną strategię biznesową uwzględniającą maksymalizację korzyści z inwestycji w digital mają dwukrotnie większą szansę na szybki wzrost przychodów w porównaniu ze spółkami, które takich strategii nie mają lub ich nie realizują.
Na pierwszy rzut oka z badania Digital IQ wynika, że polskie firmy są świadome znaczenia cyfrowej transformacji. Aż 97% ankietowanych przyznało, że prezesi zarządów są zaangażowani w tego typu działania (globalnie wskaźnik ten wynosi 73%). Dodatkowo, aż 54% firm przeznacza ponad 15% przychodów na inwestycje w technologie cyfrowe (31% globalnie).
Jednak szczegółowa analiza wyników ujawnia niezwykle ciekawe rozbieżności między deklaratywną a rzeczywistą sytuacją. Choć 91% ankietowanych przyznało, że ich organizacje inwestują w technologie cyfrowe dla zyskania przewagi nad konkurencją (wskaźnik globalny to 76%), to na pytanie o przewidywane wartości z inwestycji w transformację cyfrową zaledwie 1% ankietowanych wskazało korzyść w postaci możliwości dokonania przełomu w swoim lub innym sektorze. Okazuje się, że dużo większe znaczenie dla polskich firm mają: poprawa, jakości obsługi klienta - 36% ankietowanych (globalnie 25%) i wzrost przychodów 33% respondentów (45% globalnie).
Cyfrowa transformacja jest w Polsce najczęściej utożsamiana z bardzo wąsko pojętymi działaniami IT. Brakuje także przemyślanych strategii przeprowadzenia tego typu procesów oraz wykwalifikowanych osób, które by za nie odpowiadały. 75% polskich respondentów przyznało, że nie jest do końca jasne, kto powinien przewodzić transformacji cyfrowej w firmie. W 45% przedsiębiorstw jest to dyrektor IT (26% globalnie), jedynie 12% wskazało na prezesa zarządu (30% globalnie), jako osobę odpowiedzialną za inwestycje w technologie cyfrowe.
Dodatkowo osoby odpowiedzialne za transformację cyfrową firm są tylko w 64% zaangażowane w tworzenie całościowych strategii biznesowych (globalnie odsetek ten jest znacznie wyższy i wynosi 77%). Oznacza to, że w przeszło jednej trzeciej organizacji, osoby odpowiadające za kluczowe procesy digital są w tym kontekście pomijane. Poważnym ograniczeniem pozostaje też znajomość strategii - tylko 61% respondentów wskazało, że cele digital zostały skaskadowane i rozpowszechnione wśród kadry kierowniczej (globalnie 80%).
Transformacja cyfrowa to dla wielu firm ogromne wyzwanie. Jednym z najważniejszych jest efektywne wykorzystanie danych do budowania biznesowej korzyści - udaje się to tylko 52% firm w Polsce (58% globalnie). Problemem jest przede wszystkim brak odpowiednio wykwalifikowanych zespołów i kluczowych dla transformacji cyfrowej kompetencji, tj. data analytics – 79% ankietowanych, user experience – 79%, technologia i architektura systemów – 82%, kreatywne planowanie strategiczne – 91%.
„Zdolność adaptacji jest dziś o wiele ważniejsza od planów 5-letnich. Tradycyjne organizacje konkurują obecnie z firmami, które w ekspresowym tempie wyrosły na globalnych graczy, burząc dotychczasowe modele biznesowe. Firmy są dzisiaj w stanie w ciągu 2 lat osiągnąć wyceny rynkowe, na jakie przedsiębiorstwa poprzedniego wieku musiały pracować kilkadziesiąt lat. Dlatego na proces transformacji cyfrowej musimy patrzeć szeroko. Dla prezesów firm ważne będzie nie tyle pytanie o przetrwanie i sukces we wdrażaniu nowych technologii, ale to, jak technologia cyfrowa zmieni ich branżę w przyszłości i czy są na to przygotowani” – mówi Piotr Łuba, partner zarządzający działem doradztwa biznesowego w PwC.
O badaniu Digital IQ
Od 2007 r. PwC przeprowadza badanie Digital IQ, którego podstawowym celem jest znalezienie odpowiedzi na pytanie: jakie działania powinni podjąć liderzy firm, aby mieć pewność, że inwestycje w technologie cyfrowe przyniosą oczekiwane korzyści. Na podstawie przeprowadzonych analiz powstaje tzw. Indeks Digital IQ, który ocenia sprawność działania przedsiębiorstw na rzecz maksymalizacji korzyści z inwestycji w digital. W tegorocznym badaniu PwC udział wzięło prawie 2 000 osób ze szczebli zarządczych firm na całym świecie.
O badaniu Digital IQ
Od 2007 r. PwC przeprowadza badanie Digital IQ, którego podstawowym celem jest znalezienie odpowiedzi na pytanie: jakie działania powinni podjąć liderzy firm, aby mieć pewność, że inwestycje w technologie cyfrowe przyniosą oczekiwane korzyści. Na podstawie przeprowadzonych analiz powstaje tzw. Indeks Digital IQ, który ocenia sprawność działania przedsiębiorstw na rzecz maksymalizacji korzyści z inwestycji w digital. W tegorocznym badaniu PwC udział wzięło prawie 2 000 osób ze szczebli zarządczych firm na całym świecie.