40% polskich kierowców jest gotowych na zakup samochodu elektrycznego

Już 40% polskich kierowców byłoby zainteresowanych zakupem samochodu elektrycznego, gdyby jego cena i klasa były takie same jak preferowanego samochodu z napędem spalinowym – wynika z raportu firmy doradczej PwC „Czym i jak chcą jeździć Polacy? Trendy w branży motoryzacyjnej”. Nadal jedynie co piąta osoba korzysta z rozwiązań typu ride sharing, choć kolejne 36% nie wyklucza tego w najbliższej przyszłości.

Globalny wynik sprzedaży nowych samochodów osobowych i dostawczych na koniec 2017 roku może być lepszy o 2,9% w porównaniu do 2016. Głównym motorem napędowym wzrostu będą rynki rozwijające się, z Chinami na czele. Z kolei w 2018 r. łącznie na świecie z fabryk ma wyjechać 100 mln samochodów (wzrost o ponad 7 mln pojazdów w stosunku do 2016 roku). Jeżeli chodzi o rynek polski w 2018 roku sprzedanych zostanie ponad 490 tysięcy nowych pojazdów, co oznacza wzrost o 6% w stosunku do roku 2017.

„Patrząc na prognozy rozwoju rynku można odnieść wrażenie, że aktualna oferta jest wystarczająco bogata i w przyszłości głównym kryterium przewagi będzie poziom zaawansowania technologicznego tak w zakresie dodatkowych funkcji, ułatwień, rozwiązań chmurowych, jak i alternatywnych źródeł napędu. Coraz bardziej skomplikowane systemy elektroniczne oraz stale rosnący poziom integracji z urządzeniami mobilnymi, stawiają strategiczne wyzwanie dla koncernowych działów badawczo-rozwojowych. Nowe technologie wymagają znaczących nakładów inwestycyjnych, reorganizacji tych działów, niejednokrotnie są również katalizatorem dla fuzji i przejęć” – mówi Piotr Michalczyk, partner w PwC, lider zespołu doradztwa dla branży motoryzacyjnej.


Elektromobilność

Z badania przeprowadzonego na potrzeby raportu PwC „Czym i jak chcą jeździć Polacy? Trendy w branży motoryzacyjnej” wynika, że 40% polskich kierowców jest gotowa na zakup samochodu elektrycznego, pod warunkiem, że jego cena, klasa i marka byłyby takie same, jak preferowanego auta z napędem spalinowym. 64% respondentów zadeklarowało, że za nowy samochód elektryczny byłoby w stanie zapłacić do 70 tys. zł, a 7,3% ankietowanych rozważyłaby zakup pojazdu używanego. Badani, dla których auto spalinowe obecnie wydaje się bardziej atrakcyjną opcją, rozważyliby zmianę zdania na korzyść auta elektrycznego pod warunkiem zwiększenia pojemność jego akumulatora, niższej ceny zakupu oraz niższych kosztów użytkowania.

„Elektromobilność w Polsce pozostaje obecnie obszarem niszowym. Aby stała się powszechna potrzebna jest współpraca samorządów, dostawców samochodów oraz infrastruktury. Zyskujący na sile trend ‘od posiadania do mobilności’ oraz deklaracje producentów ukazujące wzrost znaczenia samochodów elektrycznych w ich ofercie mogą przyspieszyć rozwój elektromobilności, szczególnie w dużych miastach. Jednak fakt, iż nadal ponad 60% pojazdów Polsce to samochody używane, może sprawiać, że elektromobilność będzie rozwijać się w różnym tempie” – mówi Anna Szczeblewska, dyrektor w zespole doradztwa dla branży motoryzacyjnej.


Samochód w sieci połączeń

Autorzy raportu podkreślają, że trendem wyraźnie widocznym na rynku motoryzacyjnym jest stale rosnąca liczba aplikacji adresowanych do kierowców. Według prognoz PwC do 2022 roku dwa na trzy samochody będą wyposażone w pakiet aplikacji online wspomagających podróż. W tym czasie wartość rynku samochodu połączonego ze smartfonem (ang. connected car) na świecie może się potroić, osiągając poziom 155,9 mld dol. (wobec spodziewanej wartości rynku w 2017 roku mającej wynieść 52,5 mld dol.).

W opinii polskich kierowców rozwiązania integrujące smartfon oraz samochód będą wpływać na bezpieczeństwo samochodu (59% wskazań), poprawę komfortu jazdy (59%), zwiększenie płynności ruchu w miastach (58%), a także poprawę bezpieczeństwa jazdy (55%). Równocześnie ankietowani dostrzegli potencjalne zagrożenia – 55% uznało, że aplikacje mogą doprowadzać do rozproszenia uwagi prowadzących, natomiast 43% obawia się, że integracja samochodów i smartfonów może ułatwiać kradzież pojazdów. Co ciekawe 37% badanych kierowców w Polsce zgodziłaby się na przesyłanie informacji z nawigacji GPS do ubezpieczyciela, gdyby pozwoliłoby to lepiej dopasować ofertę ubezpieczeniową do ich stylu jazdy.


Współdzielenie czy posiadanie

Jak wynika z danych zebranych w raporcie PwC obecnie z rozwiązań typu ride sharing (współdzielenie podróży) korzysta 19% badanych, a 36% jeszcze tego nie robi, ale planuje w przyszłości. Ich zdaniem najważniejsze zalety tego rozwiązania stanowią cena, dostępność oraz wygoda korzystania. Jednak stosunkowo duża grupa (44%) deklaruje, że z nich nie korzysta i nie ma tego w planach. 

Na pytanie czy ankietowani byliby skłonni zrezygnować z kupna własnego pojazdu na rzecz alternatywnych rozwiązań, 54% respondentów stwierdziło, że nie odeszłoby od posiadania własnego samochodu. 21% byłoby skłonnych zrezygnować z takiej własności na rzecz ulepszonego transportu miejskiego, 14% miejskiego współdzielenia skuterów lub rowerów, 12% miejskiego współdzielenia samochodów, zaś 9% współdzielenia samochodów w swoim biurze (ang. fleet sharing). 

 


O raporcie „Czym i jak chcą jeździć Polacy? Trendy w branży motoryzacyjnej”

Raport powstał na podstawie badania przeprowadzonego na grupie 1000 internautów, którzy w dniu badania mieli ukończone 18 lat i deklarowali korzystanie z samochodu. Badanie zostało zrealizowane metodą wspomaganych komputerowo wywiadów, przy pomocy strony internetowej (CAWI).

 

Skontaktuj się z nami

Jakub Kurasz
Dyrektor, Lider ds. Komunikacji, PwC Poland
Tel.: +48 601 289 381
Email

Michał Gołębiewski
Młodszy Menedżer ds. PR
Tel.: +48 519 504 245
Email

Obserwuj nas