Maleje szara strefa w Polsce, ale dalsze zmiany w prawie konieczne

Podejmowane w ostatnich latach działania rządu, mające na celu zmniejszenie szarej strefy na wartym ponad 100 mld zł rynku paliw, odniosły pożądane skutki - twierdzą autorzy raportu „Walka z szarą strefą. Wpływ regulacji na branżę paliw płynnych”, przygotowanego przez Global Compact Network Poland, Polską Organizację Przemysłu i Handlu Naftowego przy współpracy z PwC, partnerem merytorycznym 3. edycji Programu „Przeciwdziałanie Szarej Strefie 2014-2020”.  W wyniku intensywnych zmian legislacyjnych, które rozpoczęły się w 2016 roku, rozmiar szarej strefy na rynku paliw płynnych zmniejszył się do rozmiaru znanego z krajów Europy Zachodniej.
 

  • Zmiany te są efektem trzech wprowadzonych pakietów: energetycznego, paliwowego oraz transportowego. Eksperci branżowi, przedstawiciele firm paliwowych oraz urzędy centralne przyznają, że najważniejszym skutkiem wprowadzenia pakietów (szczególnie pakietu paliwowego) jest ukrócenie oszustw na podatku VAT.
  • Aby szara strefa nie uległa ponownemu wzrostowi należy dokonać dalszych zmian. Modyfikacje te powinny obejmować zarówno dalsze działania legislacyjne jak i działania czysto techniczne – na poziomie administracyjnym.

Branża paliwowa była szczególnie dotknięta przez szarą strefę. Celem naszego wspólnego raportu z POPiHN oraz PwC jest podsumowanie wyników walki organów państwowych z szarą strefą w branży paliw płynnych, próba oceny kondycji branży po wprowadzeniu wszystkich reform oraz analiza, co uległo zmianie oraz jakie działania regulacyjne oraz operacyjne przyniosły najlepsze rezultaty. To w niej dokonywano spektakularnych, wielomiliardowych wyłudzeń podatkowych, które każdego roku uszczuplały Skarb Państwa. Skala oszustw oraz problematyka walki z szarą strefą spowodowały, iż polski rząd musiał aktywnie przeciwdziałać wyłudzeniom w branży paliw.

Kamil Wyszkowski, dyrektor generalny Global Compact Network Poland

W ciągu zaledwie dwóch lat udało się rządowi ograniczyć skalę wyłudzeń VAT na paliwie poprzez wdrożenie pakietu paliwowego, zmniejszyć liczbę fikcyjnych firm otrzymujących koncesje na import paliw w celu ich późniejszego wykorzystania niezgodnie z celem za pomocą pakietu energetycznego czy też stworzyć system śledzenia transportów paliwa i innych towarów wrażliwych utworzony na mocy pakietu transportowego.

Przyjęte w ostatnich dwóch latach rozwiązania prawne, a także intensyfikacja działań kontrolnych, przyniosły oczekiwane przez branżę efekty. Należy jednak pamiętać o tym, że obrót paliwami jest na tyle atrakcyjny dla przestępców, że na pewno będą starali się znaleźć nowe metody działania. Dlatego też widzimy potrzebę uszczelnienia rynku poprzez nowelizację Prawa energetycznego i sprecyzowanie niektórych definicji, digitalizację baz danych, gromadzonych przez poszczególne urzędy, stworzenie elektronicznej bazy danych o rynku, wreszcie podjęcie prac nad Prawem naftowym. Liczymy też na to, że wymiar sprawiedliwości będzie w stanie doprowadzić do rzeczywistego ukarania osób, dopuszczających się oszustw w obrocie paliwami.

Leszek Wieciech, prezes i dyrektor generalny Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego

Do dalszych działań legislacyjnych rekomendowanych przez autorów raportu oraz ekspertów branżowych należy dalsze uszczelnianie pakietów: energetycznego, paliwowego oraz transportowego, jak również bardziej kompleksowe podejście do regulacji rynku, na przykład w postaci Prawa Naftowego.

Szara strefa w Polsce zmniejszyła się do rozmiarów obserwowanych w innych krajach Europy, a wpływy podatkowe w opisywanym obszarze wzrosły w roku 2017 o ponad 15% w porównaniu do roku poprzedniego. Taki roczny wzrost wpływów podatkowych na rynku paliw pokazuje skalę dotychczasowej szarej strefy w tych gałęziach gospodarki. Straty dla budżetu państwa wjazdu tylko jednej nielegalnej cysterny do Polski to ok. 50 tys. zł. Składają się na to straty z VAT, niższej akcyzy i braku opłaty paliwowej. Dbanie o to, aby szara strefa nie wróciła, to polska racja stanu.

Tomasz Kassel, partner w PwC

Skontaktuj się z nami

Tomasz  Kassel

Tomasz Kassel

Partner zarzadzający, Tax, Legal and People (TLP), PwC Polska

Tel.: +48 502 184 846

Jakub Kurasz

Jakub Kurasz

Head of Communications, PwC Polska

Tel.: +48 601 289 381

Obserwuj nas