Raport o stanie polskich metropolii: Kraków dogania stolicę

  • Press Release
  • 15 Lip 2025

W roku 2024 Kraków należy do polskich metropolii o najwyższym i stosunkowo równomiernym poziomie rozwoju 7 kapitałów. W ciągu dekady 2004-14 Kraków odnotowywał umiarkowane tempo ich średniego wzrostu - 2,6% wobec przeciętnej 3,1%. W kolejnej dekadzie 2014-24 było to z kolei jedno z najwyższych temp wzrostu spośród wszystkich badanych metropolii - 4,0% wobec przeciętnej 3,7%. Dzięki takiemu przyspieszeniu rozwoju kapitałów, Kraków znacząco zmniejszył dystans dzielący go od Warszawy i osiągnął lepsze zrównoważenie kapitałów rozwojowych - wynika z 5. edycji “Raportu o stanie polskich metropolii” autorstwa PwC Polska.

Pobierz raport

Minione 20 lat to okres członkostwa Polski w Unii Europejskiej, a także największego sukcesu gospodarczego w historii naszego kraju. Dzięki należącej do najwyższych w Europie dynamice rozwoju gospodarczego, przeciętny PKB na głowę mieszkańca Polski podniósł się z 51% średniej UE-27 w roku 2003 do 77% średniej UE-27 w roku 2023. Przeciętne tempo wzrostu PKB na głowę mieszkańca 12 polskich metropolii było wyższe niż w skali całego kraju. O ile w roku 2003 tylko PKB na głowę mieszkańca Warszawy i Katowic przekraczał średnią w metropoliach Unii Europejskiej, to w roku 2023 sytuacja taka występowała już w 6 polskich metropoliach, a PKB na głowę mieszkańca przeciętnej polskiej metropolii zwiększył się z 65% do 102% średniej dla metropolii UE-27.

W ciągu dwóch dekad od wstąpienia Polski do UE Kraków zrealizował ponad 420 projektów inwestycyjnych i nieinwestycyjnych o łącznej wartości prawie 10 mld zł, z czego ponad 5 mld zł pochodziło z funduszy unijnych. Przemiana, jaką Kraków przeszedł w tym czasie, była możliwa m.in. dzięki wdrażaniu polityki spójności. Właściwie nie ma takiej dziedziny, w której nie dokonałaby się wyraźna jakościowa zmiana.

"Środki unijne znacząco wsparły działania w zakresie ochrony środowiska, budowy dróg i rozwoju transportu, rewitalizacji, wspierania przedsiębiorczości, wzmacniania tkanki społecznej i zaangażowania obywatelskiego, ochrony zdrowia, edukacji, kultury, turystyki czy sportu. Dzisiaj wszyscy jesteśmy beneficjentami zmian, które zaszły w tych obszarach. Ale jednocześnie wiemy, że nie możemy na tym poprzestać, ponieważ po pierwsze nadchodzą nowe wyzwania, a po drugie te, które już znamy, domagają się od nas jeszcze skuteczniejszej odpowiedzi. Dlatego inwestujemy m.in. w zieloną transformację, w tym adaptację miasta do zmian klimatu, w budowę zintegrowanego, nowoczesnego systemu transportowego, z metrem jako jego częścią, w wypracowanie nowych funkcji dla obszarów, którym w dotychczasowej dyskusji o rozwoju miasta nie poświęcano zbyt wiele uwagi, a które na to zasługują, ponieważ mogą stać się siłą napędową dla nowej gospodarki, w tym nowoczesnego przemysłu. Wzmacnianie atrakcyjności inwestycyjnej miasta, dywersyfikacja potencjału gospodarczego, zrównoważenie finansów, sprawne pozyskiwanie środków zewnętrznych zapewni miastu stabilny rozwój i możliwość realizowania ambitnych, innowacyjnych projektów”

– mówi Aleksander Miszalski, Prezydent Krakowa.

Łączny zasób kapitałów rozwojowych Krakowa, mierzony powierzchnią przedstawionych na wykresie siedmiokątów, zwiększył się ze 100 w roku 2004, do 166 w roku 2014, a następnie do 371 w roku 2024 (łącznie wzrósł więc 3,7 razy). Z punktu widzenia równomierności rozwoju kapitałów, w roku 2004 zbyt słabo rozwinięte w stosunku do pozostałych były kapitały: Atrakcyjności Inwestycyjnej, Techniczny i Infrastrukturalny, a także Źródeł Finansowania. Do roku 2014 nastąpiła wyraźna poprawa w zakresie większości kapitałów, z wyjątkiem Instytucjonalno-Demokratycznego, a szczególnie silnie wzrósł kapitał Kultury i Wizerunku. W ciągu dekady 2014-24 nastąpił znaczący postęp we wszystkich dziedzinach.

W ciągu dekady 2004-14 kapitały rozwojowe Krakowa zwiększały się przeciętnie w tempie 2,6% średniorocznie, natomiast w dekadzie 2014-24 tempo to zwiększyło się do 4,0% średniorocznie. W ciągu dekady 2004-14 w Krakowie najsilniej wzrastał kapitał Techniczny i Infrastrukturalny, a nieco wolniej Kultury i Wizerunku oraz Źródeł Finansowania. W ciągu dekady 2014-24 nastąpiła pożądana zmiana: najszybciej rozwijały się kapitały Atrakcyjności Inwestycyjnej oraz Instytucjonalno-Demokratyczny, a także stanowiący o sile miasta kapitał Ludzki i Społeczny, nieco wolniej pozostałe. Odnotowany w obu dekadach, systematyczny postęp w zakresie kapitału Jakości Życia zredukował dystans wobec innych miast. Nieco wolniejszy był za to postęp w zakresie rozwoju kapitału Źródeł Finansowania, co może mieć przełożenie na przyszły rozwój.

W Krakowie, niedługo po objęciu urzędu prezydenta przez Aleksandra Miszalskiego, w ramach poszerzania spektrum narzędzi partycypacyjnych, angażujących mieszkańców w dialog oraz współdecydowanie o kierunkach rozwoju miasta i zmian, od których zależy komfort życia w najbliższym otoczeniu, wprowadzono całkiem nową inicjatywę pn. Ławka Dialogu. Są to otwarte spotkania mieszkańców z prezydentem, władzami miasta i urzędnikami, organizowane w poszczególnych dzielnicach, na które każdy może przyjść, by zabrać głos, zadać pytanie lub przedstawić problem, z którym boryka się na co dzień. Zgłaszane podczas tych spotkań postulaty są następnie analizowane przez miejskie wydziały i jednostki, a relacje z dyskusji oraz odpowiedzi na pytania i problemy publikowane są na bieżąco na miejskiej stronie internetowej. Projekt doczekał się już kilkunastu odsłon oraz jednej ogólnomiejskiej – przeprowadzonej w formie on-line – i został bardzo dobrze przyjęty. To pomysł na wzmocnienie komunikacji na linii miasto – mieszkańcy, tworzenie miasta bardziej obywatelskiego, słuchającego mieszkańców, którzy najlepiej rozumieją specyfikę swojego sąsiedztwa i znają jego bolączki.

“Kraków to jedno z tych miast, które dobrze wykorzystały ostatnią dekadę. Kluczowa była nie tylko skala wzrostu, ale też jego struktura. Poprawa objęła zarówno twarde aspekty, jak infrastruktura czy dostępność usług, jak i bardziej miękkie - jakość instytucji, aktywność obywatelska, kapitał społeczny. Warto zwrócić uwagę, że to nie jest odosobniony przypadek. W wielu polskich metropoliach widać dojrzalsze podejście do zarządzania rozwojem: miasta uczą się projektować zmiany w oparciu o dane, szukają współpracy z mieszkańcami, wdrażają innowacje miejskie. W efekcie polskie miasta dziś nie tylko dynamiczne się rozwijają, ale są też coraz bardziej świadome swojej roli”

- mówi Dionizy Smoleń, partner PwC Polska, lider zespołu usług dla sektora publicznego.

Populacja większości polskich obszarów metropolitalnych w latach 2004-2022 wzrosła, poza łódzkim i górnośląsko-zagłębiowskim, choć zazwyczaj wzrost ludności w samych metropoliach był wolniejszy niż na pozostałej części obszaru metropolitalnego. Jednocześnie znacząco zwiększył się odsetek imigrantów osiedlających się, czasowo lub na stałe, na terenie polskich obszarów metropolitalnych. W roku 2021, a więc przed napływem fali uchodźców z Ukrainy, szacunkowy udział imigrantów w ludności 12 metropolii wynikający z danych Narodowego Spisu Powszechnego 2021 sięgał od 6 do 18%. Wzrost odsetka imigrantów wspierał rozwój demograficzny polskich metropolii.

Jednym z kluczowych czynników rozwoju gospodarczego i społecznego polskich metropolii był rozwój kapitału ludzkiego. Miarą tego rozwoju jest wzrost poziomu wykształcenia ludności. Według danych Narodowych Spisów Powszechnych z lat 2002 i 2021, przeciętny odsetek osób z wyższym wykształceniem w polskich metropoliach wzrósł w latach 2002-21 z 19% do 38%, a więc dwukrotnie.

Stan środowiska naturalnego, w tym zwłaszcza silne zanieczyszczenie powietrza, jest stałym przedmiotem troski w większości polskich metropolii. Poprawie sytuacji sprzyjały podejmowane działania na rzecz ochrony środowiska, w tym zwłaszcza ograniczenia emisji niskiej związanej z ogrzewaniem domów, szkodził jej natomiast rosnący ruch samochodowy. W badanym okresie nastąpiła wyraźna poprawa sytuacji, co pokazuje znaczne (średnio o 40%) zmniejszenie średniorocznego stężenia pyłu zawieszonego PM2,5 pomiędzy rokiem 2010 a 2023. Sytuacja metropolii jest zróżnicowana, a najlepszą jakość powietrza odnotowują miasta północnej części kraju.

“Ostatnie dwie dekady to okres bezprecedensowego rozwoju polskich metropolii. Zjawisko, które zaczęło się wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej, miało nie tylko charakter inwestycyjny, ale przede wszystkim strukturalny. Wzrost kapitału ludzkiego, poprawa jakości instytucji, rosnąca atrakcyjność inwestycyjna, to wszystko pozwoliło naszym metropoliom w relatywnie krótkim czasie zbliżyć się do standardów europejskich. W roku 2003 tylko dwa miasta przekraczały unijną średnią pod względem PKB na mieszkańca, dziś jest ich sześć, a przeciętna dla polskich metropolii przewyższa średnią unijną. To silny sygnał, że proces doganiania Europy Zachodniej dokonuje się na naszych oczach”

- mówi prof. Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC Polska.
Pozostałe polskie metropolie także realizują wiele działań wartych naśladowania:
  • Trójmiasto wprowadziło nowoczesny system rowerów miejskich Mevo z dużym udziałem rowerów elektrycznych, działający w 16 gminach Trójmiasta 

  • Szczecin uruchomił platformę online do zgłaszania i głosowania na projekty w ramach Budżetu Obywatelskiego

  • Bydgoszcz rozwija platformę BO, łącząc ją z edukacją mieszkańców. Miasto tłumaczy zasady, promuje dobre projekty i uczy, jak skutecznie działać lokalnie 

  • Poznań CityLab to przestrzeń testowania innowacyjnych technologii w mieście, tworzona we współpracy z uczelniami i biznesem

  • Białostocki Park Naukowo-Technologiczny wspiera rozwój miasta jako nowoczesnego ośrodka wspierającego przedsiębiorczość, tworząc przestrzeń współpracy między nauką a biznesem 

  • Warszawa jako pierwsze miasto w Polsce zorganizowała panel obywatelski nt. polityki klimatycznej, oddając głos losowo wybranym mieszkańcom. Rekomendacje panelu zostały przyjęte do realizacji jako metoda na współdecydowanie

  • Łódzkie EC1 to przykład rewitalizacji, która trwa i dojrzewa razem z miastem. Dawna elektrociepłownia przekształcana jest stopniowo w nowoczesne centrum nauki, sztuki i kultury – bez niszczenia przemysłowego dziedzictwa 

  • Centrum Informacji Miejskich na Politechnice Wrocławskiej integruje różne dziedziny nauki, wspierając rozwój nowoczesnych rozwiązań dla miast przyszłości min. zrównoważonym planowaniu przestrzennym, inteligentnych budynkach oraz zeroemisyjnym transporcie

  • Lublin stworzył Urban Lab jako przestrzeń, w której młodzi mieszkańcy współtworzą miasto. Projekt wzmacnia kapitał społeczny, promuje partycypację i wspiera innowacje społeczne 

  • Rzeszów wdrożył projekt oparty na otwartych danych i IoT, które pozwalają na efektywne zarządzanie przestrzenią miejską za pomocą technologii, takich jak monitoring jakości powietrza, zarządzanie ruchem czy systemy parkowania

  • Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia uruchomiła platformę Open Data, udostępniając publiczne dane z gmin metropolii. Projekt umożliwia tworzenie aplikacji ułatwiających życie mieszkańcom, takich jak narzędzia do planowania podróży czy monitorowania jakości powietrza 

  • Katowicki projekt rewitalizacji dawnej Kopalni „Wieczorek” na Nikiszowcu ma na celu stworzenie przestrzeni dla branży gamingowej i technologicznej. Inwestycja obejmuje laboratoria, studia e-sportowe oraz telewizyjne, wspierając rozwój innowacji i przyciągając inwestorów krajowych i Zagranicznych.


O badaniu

Lista objętych badaniem metropolii rozszerzyła się z 7 w roku 2006, poprzez 11 w roku 2010, do 12 w kolejnych latach. W celu porównania wzrostu kapitałów w czasie doszacowaliśmy, na podstawie uproszczonej metodologii, wartości kapitałów dla lat 2006 i 2010 dla metropolii nieobjętych wówczas badaniem. Pomiar potencjału rozwojowego polskich metropolii bazuje na autorskiej metodzie 7 kapitałów. Zakłada ona, że dla harmonijnego rozwoju niezbędne jest jednoczesne posiadanie wielu różnorodnych zasobów. Analiza PwC prowadzona jest nieprzerwanie w cyklach 4 lub 5-letnich od 2006 r., a zachowanie ugruntowanej i spójnej metodologii zapewnia porównywalność poszczególnych edycji, pomimo że dobór szczegółowych wskaźników na przestrzeni lat ulega pewnym zmianom. Różnice te wynikają głównie ze zmian zachodzących w społeczeństwie i gospodarce.

7 kapitałów:
  • Kapitał Instytucjonalno-Demokratyczny (KID) obrazuje sprawność funkcjonowania instytucji miejskich oraz aktywność społeczeństwa obywatelskiego 

  • Kapitał Techniczny i Infrastrukturalny (KTI) pokazuje infrastrukturę miasta: mieszkania, transport, dostępność nowoczesnych usług i mediów

  • Kapitał Kultury i Wizerunku (KKW) pokazuje, czy miasto jest postrzegane jako miejsce interesujące i atrakcyjne kulturowo

  • Kapitał Jakości życia (KJZ) odnosi się do warunków życia, jakie oferuje miasto: stan środowiska, opiekę zdrowotną, edukację, stan bezpieczeństwa, ruch uliczny

  • Kapitał źródeł Finansowania (KZF) wskazuje, w jakim stopniu miasto jest w stanie znaleźć środki pieniężne niezbędne do sfinansowania rozwoju 

  • Kapitał Atrakcyjności Inwestycyjnej (KAI) pokazuje, jak silnym magnesem jest miasto dla przyciągania krajowych i zagranicznych inwestorów

  • Kapitał Ludzki i Społeczny (KLS) określa jakość zasobów ludzkich: wiedzę i kwalifikacje, strukturę demograficzną, aktywność społeczną, prorynkowe nastawienie zachęcające do aktywności gospodarczej, otwartość.

Skontaktuj się z nami

Jakub Kurasz

Jakub Kurasz

Head of Communications, PwC Polska

Tel.: +48 601 289 381

Piotr Kołomycki

Piotr Kołomycki

Ekspert ds. PR, PwC Polska

Tel.: +48 519 506 606

Mikołaj Mikuszewski

Mikołaj Mikuszewski

Specjalista ds. PR, PwC Polska

Tel.: +48 519 505 900

Obserwuj nas