Wyniki raportu pokazują, jak dobrze polskie firmy rodzinne opanowały zdolność radzenia sobie z kryzysem. Pandemia COVID, zakłócenia w łańcuchach dostaw, wojna w Ukrainie czy wysoka inflacja - krótko mówiąc: funkcjonujemy w trudnym, zmiennym i wymagającym otoczeniu. Sukces firm rodzinnych oraz sukces nas wszystkich, jako przedsiębiorców, zależy od wielu czynników, ale jego fundamentem bez wątpienia jest zaufanie i jakość relacji, które tworzymy na co dzień z naszymi klientami, pracownikami, inwestorami oraz dostawcami.
Zapraszam do zapoznania się z raportem,
Krzysztof Sieczkowski
Partner, Lider Praktyki Polskich Firm Prywatnych, PwC Polska
W porównaniu z poprzednimi latami wzrosty gospodarcze oraz inflacji w Polsce są większe i znacznie przewyższają średnią globalną.
Pomimo trudnych warunków ekonomicznych, polskie firmy rodzinne odnotowały dobre wyniki finansowe w ostatnim roku obrotowym. Ich kondycja finansowa przedstawia się bardziej optymistycznie w porównaniu do średniej globalnej – różnica wynosi aż 17 punktów procentowych.
88% polskich firm, które wzięły udział w badaniu Family Business Survey, przewiduje w najbliższych latach wzrost (w 2021 roku takiego zdania było 83% przedsiębiorstw).
Odsetek firm, które odnotowały wzrost/spadek sprzedaży w ostatnim roku obrotowym
Dwucyfrowy wzrost: 68%
Jednocyfrowy wzrost: 20%
Dwucyfrowy wzrost: 43%
Jednocyfrowy wzrost: 28%
22 maja 2023 roku wchodzi w życie ustawa o fundacji rodzinnej.
To przełomowy krok dla grupy ponad 830 tysięcy firm rodzinnych w Polsce. Fundacja rodzinna umożliwia bowiem zapewnienie wielopokoleniowej trwałości biznesu, bez konieczności sięgania po rozwiązania zagraniczne.
Tylko jedna piąta firm wyznaczyła osobę lub zespół do spraw różnorodności i włączania (poniżej średniej globalnej).
Polski biznes rodzinny wskazuje na duże zaawansowanie w zakresie dostosowania się do zmieniającego się otoczenia. Tymczasem wiele firm rodzinnych przyznaje, że kwestie związane z ESG i różnorodnością nie są obecnie ich priorytetem.
Jeśli chodzi o zaufanie, klienci są nadal uznawani za najważniejszych, a na kolejnych miejscach plasują się członkowie rodziny i pracownicy.
40% badanych firm uważa, że zaufanie ze strony dostawców ma kluczowe znaczenie (nieco mniej niż średnia globalna).
Większość respondentów wskazuje, że w ich organizacji istnieje jasny podział ról i panuje przekonanie, że firma jest raczej otwarta na zmiany.
Jednak tylko 35% z nich jest zdania, że ma solidne kompetencje cyfrowe (poniżej średniej globalnej).
Partner, Lider Praktyki Polskich Firm Prywatnych, PwC Polska
Tel.: +48 502 184 829
Starszy specjalista ds. marketingu, komunikacji i rozwoju biznesu, PwC Polska
Tel.: +48 519 507 660