70 mld złotych wynoszą przychody całego sektora modowego w Polsce - firmy krajowych przedsiębiorców generują około 73% tej kwoty
7% dochodów Polacy przeznaczają na zakupy produktów w sektorze modowym, czyli kwotę przekraczającą przeciętne wydatki na zdrowie
81% Polaków odwiedza centra handlowe głównie w celu zakupów modowych (odzież, obuwie, dodatki)
6,1 mld złotych polski sektor modowy rocznie wydaje na najem powierzchni handlowych w Polsce
308 tys. osób pracuje dla sektora modowego w samym sektorze oraz w branżach współpracujących
Między 13,3 a 16,0 mld złotych rocznie wpływa z branży do budżetu państwa z tytułu różnych zobowiązań publiczno-prawnych
1,5 mld złotych sektor modowy wydaje co roku na usługi w branży logistycznej w Polsce
luka gotówkowa w branży modowej
Już w scenariuszu umiarkowanego spadku, który jest najbardziej pozytywnym wśród rozważanych widać, w jak ciężkiej sytuacji jest branża. Miesiąc izolacji społeczeństwa i wpływ izolacji na redukcję generowanych przychodów powoduje utratę płynności. Nawet po otrzymaniu pakietu pomocowego w kwocie bliskiej 400 mln złotych, branży brakuje 10,9 mld złotych.
luka gotówkowa w branży modowej
W tym scenariuszu, żeby utrzymać płynność finansową i obronić się przed upadkiem, branża modowa potrzebuje pozyskać zewnętrzne wsparcie w wysokości 16,1 mld złotych przy uwzględnieniu tarczy antykryzysowej. Wsparcie zaproponowane w jej ramach wynosi w tym wariancie 1,1 mld złotych. Zestawienie tych dwóch wartości pokazuje realną lukę gotówkową w wysokości przeszło 17 mld złotych.
luka gotówkowa w branży modowej
W wariancie najbardziej negatywnym branża potrzebować będzie dodatkowo nie mniej niż 32 mld złotych ponad otrzymane 2,3 mld w ramach tarczy antykryzysowej. W związku z bardzo powolnym wzrostem sprzedaży, w kolejnych miesiącach po okresie projekcji, mogą również wystąpić czasowe niedobory gotówki w branży.
Szacowana wartość przychodów firm sektora modowego w Polsce w 2019 roku wyniosła 70,2 mld złotych, z czego 51,5 mld to przychody branży odzieżowo-obuwniczej, a 18,7 mld branży akcesoryjno-galanteryjnej.
Polski sektor modowy to przede wszystkim firmy rodzime - ich udział rynkowy szacowany jest na 73%, co odpowiada 51,8 mld złotych. Polskie firmy modowe są niezwykle silnie powiązane z innymi sektorami gospodarki, tworząc ekosystem producentów, projektantów, osób fizycznych wielu profesji oraz małych, średnich i dużych przedsiębiorców.
W zależności od tego jak długotrwały będzie przestój związany z pandemią skala wpływu jego problemów będzie inna. Możemy doświadczyć:
Dla powszechnych odbiorców - polska moda, stała się przystępnym produktem, który estetycznie i jakościowo nie odbiega, a często nawet przewyższa, propozycje światowych liderów.
Dla najbardziej wymagających klientów polscy projektanci okazali się doskonałym sposobem ekspresji własnego wizerunku, o czym może świadczyć zainteresowanie modą alternatywną (autorskie kolekcje młodych polskich marek). W przekonaniu współczesnych konsumentów metka "Made in Poland" to powód do dumy - obietnica rzetelności i odpowiedzialności, również tej za miejsca pracy.
Dotychczasowy rozwój tej branży świadczy o polskiej kreatywności i wzmacnia społeczne przekonanie o tym, że rodzimi producenci bez żadnych kompleksów - a w najlepszym stylu - potrafią podbijać świat, czego przykładem są m.in. międzynarodowe sukcesy wiodących polskich marek.
Marta Marczak, dyrektor w zespole strategii marek, PwC Polska
Nie podejmując się próby gospodarczej analizy scenariuszowej konsekwencji przedłużającej się epidemii, na bazie danych historycznych można oszacować, że branża modowa odpowiada w Polsce za wpływy do budżetu państwa w przedziale od 13,3 do 16,0 mld złotych, na które składają się:
- prof. Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC w Polsce