Strategia ESG

Skuteczny plan zrównoważonego rozwoju

Strategie ESG stają się nieodłącznym elementem sukcesu każdej innowacyjnej organizacji. Kładąc nacisk na aspekty środowiskowe, społeczne i zarządcze, strategia ESG staje się istotnym narzędziem zarządzania ryzykiem oraz budowania pozytywnego wizerunku firmy.

Zapytaj o strategię ESG dla Twojej organizacji

Nasze wsparcie we wdrożeniu strategii ESG

Kompleksowe wsparcie Państwa firmy w procesie tworzenia strategii ESG, strategii dekarbonizacji wraz z przygotowaniem procesu.

Rozwiązania technologiczne z zakresu raportowania ESG - ESG Management Solution, oraz zarządzania łańcuchem dostaw - Sustainable Value Chain Checker.

Atestacja raportów zrównoważonego rozwoju. Realizujemy usługi atestacji zarówno dla swoich obecnych klientów audytowych, jak również pozostałych spółek.

Szkolenia z obszaru ESG pozwalające poszerzyć wiedzę pracowników, zrozumieć nowe wymogi w zakresie sprawozdawczości, wskazać korzyści z wdrożenia strategii ESG oraz ustalić optymalny sposób wdrożenia założonych celów w spółce.

Wsparcie w raportowaniu ESG zgodnie z wymogami dyrektywy CSRD, uwzględniającym wszystkie obszary dyrektywy: ustalenie i mierzenie KPIs ESG, analiza prawna stosowania i zakresu raportowania, dialog z interesariuszami, analiza istotności.

Kto jest objęty regulacją?

Podejście rynku do wdrażania ESG w firmach ewoluowało w ostatnich latach, odzwierciedlając zmieniające się oczekiwania interesariuszy, obowiązki wynikające z pojawiających się regulacji oraz rosnącą świadomość społeczną dotyczącą zrównoważonego rozwoju. Wdrażanie strategii ESG stało się istotnym elementem strategii biznesowych, a podejście rynku można scharakteryzować przez kilka kluczowych tendencji.


Źródła:

1. Zielone Finanse po Polsku, PwC, 2024
2. 27th Annual Global CEO Survey
3. PwC Global Investor Survey 2023
4. 27th Annual Global CEO Survey

Korzyści płynące z posiadania strategii ESG zgodnej z dyrektywą CSRD

Dyrektywa CSRD zmienia założenia strategii ESG

Unijna dyrektywa CSRD dotyczy nie tylko ujawniania danych niefinansowych, ale przede wszystkim jest traktowana jako motor napędzający zmiany w obszarze zrównoważonego rozwoju. Wprowadzenie dyrektywy pozwala wywierać presję na przedsiębiorców aby dokonywali coraz to odważniejszych zmian w budowaniu swojej strategii w obszarze zrównoważonego rozwoju. Do momentu opublikowania planów dotyczących wprowadzenia dyrektywy, niewielu dyrektorów rozważało podejmowanie strategicznych decyzji, które miałyby na celu przeciwdziałanie zmianom klimatu i dbanie o środowisko czy też społeczeństwo. Od stycznia 2024 stan ten prawdopodobnie stopniowo będzie ulegać zmianie za sprawą wejścia w życie CSRD oraz standardów ESRS. 

Standard ESRS 2 „Ujawnienia ogólne” to obowiązkowy standard, który określa 12 wymogów dotyczących ujawniania informacji w obszarach takich jak: zarządzanie, strategia, czy ryzyka i szanse. W ramach tego standardu przedsiębiorstwa będą musiały opisać swój model biznesowy oraz strategię z uwzględnieniem ich odporności na ryzyka ESG. Sam fakt konieczności zaraportowania strategii może stanowić silny impuls dla przedsiębiorstw do kompleksowego podejścia do tego tematu i wdrożenia holistycznej strategii ESG przedsiębiorstwa. Dzięki dyrektywie CSRD oraz standardom ESRS strategia zrównoważonego rozwoju stanie się integralną częścią ogólnej strategii firmy.


Transformacja biznesu w kierunku zrównoważonym - wyzwania, na które mamy rozwiązanie

Transformacja biznesu w kierunku zrównoważonym stanowi duże wyzwanie w dzisiejszym, globalnym systemie gospodarczym. Firmy starając się dostosować do coraz bardziej wymagających standardów mierzą się z szeregiem trudności. Wśród nich wyróżnić można złożoność standardów raportowania, konieczność zmiany kultury korporacyjnej, rolę i zaangażowanie interesariusz firmy oraz efektywne zarządzanie ryzykiem ESG.

Czytaj więcej >>

Czytaj więcej >>

Czytaj więcej >>

Czytaj więcej >>

< Back

< Back
[+] Read More

Nasze doświadczenie

Wyzwanie klienta

Zostaliśmy zaangażowani przez wiodącą firmę z sektora mieszkaniowego do przygotowania strategii biznesowej integrującej elementy zrównoważonego rozwoju oraz planu transformacji w kierunku budownictwa zrównoważonego - zeroemisyjnego. Wyzwaniem dla klienta było zidentyfikowanie luk w obszarze ESG (regulacje, rynek i konkurencja, najlepsze praktyki), przygotowanie planu mającego na celu ich wypełnienie, zmapowanie obszarów ESG w spółce, oraz ustrukturyzowanie ich w spójną całość. Końcowym etapem tej części projektu było przygotowanie kompleksowej strategii ESG oraz strategii dekarbonizacji przedsiębiorstwa. Wymienione działania miały na celu dążenie do osiągnięcia pozycji lidera w branży w obszarze ESG, a także przygotowanie spółki do spełnienia wymogów dyrektywy CSRD.


Nasze rozwiązanie

Zaproponowaliśmy kompleksowe rozwiązanie, dostosowane do specyfiki branży w której działa klient. Wsparcie uwzględniało przeprowadzenie serii szkoleń ESG, ocenę dojrzałości spółki w obszarze ESG, przygotowanie spółki i wsparcie w opracowaniu strategii ESG, a także pomoc w odpowiedniej komunikacji tych działań (zarówno wewnętrznej, jak również zewnętrznej). 

W ramach przygotowania planu komunikacji przedsiębiorstwa przeprowadziliśmy następujące działania:

  • ustalenie priorytetów kluczowych interesariuszy i strategiczna ocena podejścia do komunikacji;

  • identyfikacja indywidualnych potrzeb związanych z komunikacją w obszarze ESG i odpowiednie dostosowanie planu komunikacji i zaangażowania;

  • wdrożenie indywidualnego planu komunikacji i zaangażowania związanego z obszarem ESG oraz regularna weryfikacja skuteczności.


Korzyści dla klienta

  • Przygotowaliśmy raport podsumowujący dojrzałość spółki w obszarze ESG, dzięki któremu klient zyskał jasny obraz spółki - również w odniesieniu do rynku - oraz rekomendacje dotyczące zidentyfikowanych luk w obszarze ESG, które posłużą za doskonałą bazę definiującą kolejne kroki w ramach procesu transformacji spółki.
  • Dzięki przeprowadzonym warsztatom strategicznym z Zarządem oraz grupą roboczą ds. ESG po stronie klienta, wypracowaliśmy przy aktywnym udziale pracowników spółki odpowiedni poziom ambicji w obszarze ESG. Warsztaty i liczne rozmowy z klientem pozwoliły zrozumieć wagę znaczenia strategii ESG dla przyszłej działalności spółki oraz opracować optymalne cele i wskaźniki ich realizacji.
  • Mapa drogowa wdrożenia strategii ESG pozwoliła spółce odpowiednio zaplanować zasoby i zabezpieczyć środki na osiągnięcie zakładanych w strategii celów.
  • Nasze prace obejmowały również opracowanie graficzne dokumentu strategii w dwóch wersjach - zewnętrznej na potrzeby komunikacji z interesariuszami zewnętrznymi oraz wewnętrznej, rozszerzonej o operacyjne wytyczne wdrożeniowe, na potrzeby operacjonalizacji strategii w spółce.
  • Dzięki strategii dekarbonizacji spółka poznała skalę i źródła swoich emisji we wszystkich 3. zakresach oraz uzyskała kompleksowy plan ich redukcji.
  • Przygotowanie kluczowych wytycznych i założeń do opracowania strategii ESG to jeden z najważniejszych kroków przybliżających spółkę do spełnienia wymogów dyrektywy CSRD.

Wyzwanie klienta

Zostaliśmy zaangażowani przez wiodącą firmę z sektora drzewnego do przeprowadzenia kompleksowej transformacji przedsiębiorstwa w kierunku zrównoważonym, w tym analizy dojrzałości spółki oraz przygotowania strategii zrównoważonego rozwoju. Wyzwaniem dla klienta było zbadanie własnej dojrzałości w obszarze ESG wraz z identyfikacją luk (regulacje, rynek i konkurencja, najlepsze praktyki), poszerzenie wiedzy pracowników na temat zrównoważonego rozwoju oraz przygotowanie planu transformacji adresującego zidentyfikowane luki a także najlepsze praktyki rynkowe. Końcowym etapem projektu było przygotowanie kompleksowej strategii ESG oraz strategii komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. Wymienione działania miały na celu dążenie do osiągnięcia pozycji lidera w branży w obszarze ESG, a także przygotowanie spółki do spełnienia wymogów dyrektywy CSRD.


Nasze rozwiązanie

Zaproponowaliśmy kompleksowe rozwiązanie, dostosowane do specyfiki branży, w której działa klient. Wsparcie uwzględniało przeprowadzenie Akademii ESG, w ramach której pracownicy spółki otrzymali kluczową wiedzę z zakresu zrównoważonego rozwoju. Kolejnym etapem była ocena dojrzałości spółki w obszarze ESG wraz z porównaniem do liderów sektora (na szczeblu krajowym i międzynarodowym), analiza istotności wpływu, ryzyk i szans oraz warsztaty strategiczne. Zadania te pozwoliły określić ambicje spółki w obszarze ESG i wybrać stosowne cele i mierniki do strategii ESG. Podczas prac nad dokumentem strategii zespół przeprowadził dokładne badanie rynku i konkurencji w celu wypracowania optymalnych rozwiązań strategicznych odpowiadających między innymi na aktualne trendy rynkowe. Zwieńczeniem projektu było wsparcie w przygotowaniu strategii komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej przedsiębiorstwa w obszarze zrównoważonego rozwoju.

Pierwszy etap prac dotyczący poszerzenia wiedzy z zakresu ESG u pracowników spółki uwzględniał: 

  • ankietę pracowniczą sprawdzającą poziom wiedzy i oczekiwań względem obszaru ESG;
  • przeprowadzenie serii spotkań szkoleniowych w ramach Akademii ESG w celu zrozumienia pojęć w kontekście aktualnych wyzwań społeczno - środowiskowych;
  • przedstawienie szerokiego spektrum ryzyk i szans związanych z ESG oraz rolą pracownika w transformacji spółki w obszarze ESG;

Kolejny etap zakładał przeprowadzenie analizy stanu obecnego (dojrzałości) spółki w obszarze ESG. Na prace tego etapu składały się:

  • przegląd danych związanych z obszarem ESG dostępnych dla spółki i ocena zgodności z obowiązującymi regulacjami;
  • identyfikacja obszarów potencjalnie zagrażających środowisku lub wszelkich innych istotnych kwestii BHP, społecznych, jak również kwestii związanych z zarządzaniem i ładem korporacyjnym;
  • rozmowy i wywiady dotyczące obszaru ESG z interesariuszami wewnętrznymi;
  • przegląd publicznie dostępnych informacji dotyczących zrównoważonego rozwoju i kwestii ESG;
  • przegląd istniejących polityk i dobrych praktyk w obszarze zrównoważonego rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem sektora; 
  • przeprowadzenie analizy porównawczej z wybranymi firmami (3 spółki) z sektora drzewnego pod kątem dobrych praktyk ESG.

W celu wypracowania strategii przeprowadziliśmy warsztaty z Zarządem i kluczowymi pracownikami zaangażowanymi w projekt po stronie klienta tworzącymi grupę roboczą ds. ESG. Celem warsztatu było przedstawienie wyników analizy obszarów istotnych oraz wypracowanie opcji strategicznych.

Całościowy proces tworzenia strategii ESG składał się z następujących elementów:

  • analiza podwójnej istotności wraz z analizą interesariuszy;
  • opracowanie i omówienie opcji strategicznych;
  • wybór spójnych rozwiązań strategicznych, które podsumowują ambicje dotyczące obszarów zdefiniowanych jako istotne;
  • dopasowanie celów do celów nadrzędnych z ekosystemu ESG  (Cele Zrównoważonego Rozwoju, Europejski Zielony Ład);
  • przygotowanie propozycji założeń strategicznych wraz z miernikami i konkretnymi zadaniami do wdrożenia oraz propozycja stosownych KPIs;
  • opracowanie etapów wdrożenia i wartości docelowych KPIs dla każdego celu (mapa drogowa);
  • warsztat strategiczny celem przedyskutowania założonych celów, czasu ich realizacji oraz działań jakie podejmie spółka;

W ramach przygotowania planu komunikacji przedsiębiorstwa przeprowadziliśmy następujące działania:

  • ustalenie priorytetów kluczowych interesariuszy i strategiczna ocena podejścia do komunikacji;
  • identyfikacja indywidualnych potrzeb związanych z komunikacją w obszarze ESG i odpowiednie dostosowanie planu komunikacji i zaangażowania;
  • wdrożenie indywidualnego planu komunikacji i zaangażowania związanego z obszarem ESG oraz regularna weryfikacja skuteczności;


Korzyści dla klienta

  • Dzięki Akademii ESG pracownicy spółki zyskali wiedzę z zakresu ESG niezbędną do późniejszej operacjonalizacji strategii zrównoważonego rozwoju. 
  • Przygotowaliśmy raport podsumowujący dojrzałość spółki w obszarze ESG, dzięki któremu klient zyskał jasny obraz spółki - również w odniesieniu do rynku - oraz rekomendacje dotyczące zidentyfikowanych luk w obszarze ESG, które posłużą za doskonałą bazę definiującą kolejne kroki w ramach procesu transformacji spółki.
  • Spółka otrzymała dostosowaną do jej potrzeb listę kwestii istotnych potwierdzoną przez jej interesariuszy, a także zestaw wskaźników pozwalających monitorować postęp w osiąganiu zamierzonych celów
  • Dzięki przeprowadzonym warsztatom strategicznym z Zarządem oraz grupą roboczą ds. ESG po stronie klienta, wypracowaliśmy przy aktywnym udziale pracowników spółki odpowiedni poziom ambicji w obszarze ESG. Warsztaty i liczne rozmowy z klientem pozwoliły zrozumieć wagę znaczenia strategii ESG dla przyszłej działalności spółki oraz opracować optymalne cele i wskaźniki ich realizacji.

 

  • Mapa drogowa wdrożenia strategii ESG pozwoliła spółce odpowiednio zaplanować zasoby i zabezpieczyć środki na osiągnięcie zakładanych w strategii celów. Przygotowane zostały także formalne dokumenty (karty KPI) stanowiące część procesu wyznaczania celów i oceny rocznej. 
  • Nasze prace obejmowały również przygotowanie planu komunikacji, dzięki któremu spółka może efektywnie informować interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych o podejmowanych działaniach oraz statusie realizowanych celów. 
  • Przygotowanie kluczowych wytycznych i założeń do opracowania strategii ESG to jeden z kluczowych kroków przybliżający spółkę do spełnienia wymogów dyrektywy CSRD.

 

Zapytaj o strategię ESG dla Twojej organizacji

We unite expertise and tech so you can outthink, outpace and outperform
See how
Obserwuj nas