Równocześnie, coraz wyższe wymagania techniczne oraz szeroki wzrost możliwości na rynkach rozwijających się, wymagają od producentów znacznych oraz ciągłych nakładów inwestycyjnych i zmian organizacyjnych celem dopasowania się do dynamiki rynku.
W długim okresie na rynku chińskim, największym z rynków rozwijających się, oczekiwany jest wzrost produkcji do poziomu przekraczającego 35 milionów pojazdów rocznie. Po dłuższym kryzysie znaczący potencjał odbudowy parku pojazdów wykazują również rynki takie, jak: Rosja, Brazylia czy Tajlandia.
Rynki rozwinięte natomiast są bliskie nasycenia wolumenem. USA zwiększa krajowe możliwości produkcyjne, jednak głównie celem zastąpienia części rynku pojazdów importowanych. W Europie, podobnie jak na świecie, wyższy potencjał wykazują kraje rozwijające się, tj. państwa wschodnie. Jednak w całym regionie głównym motorem wzrostu będzie potrzeba wymiany parku pojazdów na nowocześniejszy, bardziej ekonomiczny i ekologiczny.
Zmiany w branży motoryzacyjnej wskazują, że gorączka technologiczna na dobre zagościła również na tym rynku. Rozwój technologii jest źródłem wkraczania nowych podmiotów na rynek motoryzacyjny, w tym firm technologicznych dostarczających rozwiązania łączności (connectivity) w celu umożliwienia wprowadzenia autonomicznych pojazdów w najbliższej przyszłości, ale także platform współdzielenia samochodów i podróży (car-sharing, ride-sharing) oraz dostawców innych usług transportowych.
Można odnieść wrażenie, że tradycyjna oferta jest wystarczająco nasycona i w przyszłości głównym kryterium przewagi będzie zaawansowanie technologiczne zarówno w zakresie dodatkowych funkcji, ułatwień, rozwiązań chmurowych, jak i alternatywnych źródeł napędu.
Źródło: PwC Autofacts® 2017 Q1 Forecast Release
Według prognoz w kolejnych latach głównym rodzajem napędu wykorzystywanym w samochodach nadal będą silniki benzynowe jednakże ich udział będzie systematycznie spadał. Podobną sytuację będzie można odnotować w przypadku pojazdów napędzanych silnikiem Diesla. Zmniejszenie udziału pojazdów napędzanych tymi rodzajami paliwa zostanie zastąpione wzrostem udziału pojazdów napędzanych alternatywnymi źródłami energii.
Coraz więcej producentów samochodów dostrzega potrzebę posiadania w swojej ofercie pojazdów zasilanych alternatywnymi źródłami napędu. W roku 2016, podobnie jak w latach poprzednich, prym wiodą napędy hybrydowe. Pomimo istniejącego potencjału wzrostu trzeba jednak traktować ten rodzaj napędu, jako rozwiązanie tymczasowe do momentu, w którym technologia oraz infrastruktura pozwolą na wykorzystanie samochodów elektrycznych w codziennym użytku. Wynika to z wyraźnie ograniczonych korzyści hybryd, zarówno pod względem ekonomicznym jak i ekologicznym, jakie dają w porównaniu do nowoczesnych turbodoładowanych silników benzynowych.
W obliczu walki z globalnym ociepleniem, jak i coraz bardziej rygorystycznych standardów dotyczących emisji spalin, producenci będą zmuszeni do inwestowania w silniki elektryczne.
Analiza powstała na potrzeby Rocznika PZPM: Raport branży motoryzacyjnej 2017/18, na podstawie raportów: PwC Autofacts® 2017 Forecast Release. Pełna wersja artykułu dostępna jest w roczniku PZPM na stronie 195.