Jak się przygotować do wdrożenia nowego systemu IT?

Udane wdrożenie systemów IT powinno realizować cele biznesowe firmy oraz gwarantować dostosowanie do obowiązujących regulacji i bezpieczeństwo danych

Projekt wdrożenia nowego systemu IT jest przedsięwzięciem znacznie odbiegającym od codziennej specyfiki i skali działalności firmy. Wyzwania pojawiają się jeszcze przed rozpoczęciem wdrożenia. Na tym etapie należy zastanowić się, jakie mamy wymagania funkcjonalne i wymagania niefunkcjonalne wobec systemu, a w konsekwencji wybrać system, który najlepiej będzie wspierać naszą działalność. Należy także zdecydować, czy wdrożenie przeprowadzić własnymi siłami, czy też powierzyć je zewnętrznemu dostawcy.

O co zadbać na etapie wdrożenia? 

Na etapie wdrożenia konieczne jest zapewnienie, że wszystkie kluczowe wymagania zostaną spełnione, i należy mieć na uwadze nie tylko typowe wymagania biznesu, ale także wymagania prawne, regulacyjne i raportowe. 

Nie można również zapomnieć o bezpieczeństwie systemu, zarówno od strony technicznej, jak i poprzez odpowiednie nadanie uprawnień i rozdział obowiązków.

 

Jak wdrażać systemy, których sami nie wybraliśmy?

Decyzja o wdrożeniu nowego systemu IT może również zostać podjęta poza firmą, np. na poziomie spółki matki. W takim przypadku mamy do czynienia z tzw. „roll-out”, czyli wdrożeniem rozwiązania wcześniej wstępnie przygotowanego. Takie podejście z jednej strony jest ułatwieniem – wiele wstępnych decyzji jest już podjętych, system i dostawca są już wybrani, z drugiej strony stawia wiele nowych wyzwań. Z perspektywy lokalnego przedsiębiorstwa logika działania systemu jest najczęściej nieznana, a czas wdrożenia kompletnego rozwiązania jest zwykle dużo krótszy niż w przypadku wdrożeń „od zera” (ang. green field). Pomimo wielu pytań i presji czasu, nadal konieczne jest zapewnienie, że globalny wzorzec rozwiązania (ang. template) spełni lokalne wymagania biznesowe i prawne.

Skontaktuj się z nami

Obserwuj nas