Projekt wdrożenia nowego systemu IT jest przedsięwzięciem znacznie odbiegającym od codziennej specyfiki i skali działalności firmy. Wyzwania pojawiają się jeszcze przed rozpoczęciem wdrożenia. Na tym etapie należy zastanowić się, jakie mamy wymagania funkcjonalne i wymagania niefunkcjonalne wobec systemu, a w konsekwencji wybrać system, który najlepiej będzie wspierać naszą działalność. Należy także zdecydować, czy wdrożenie przeprowadzić własnymi siłami, czy też powierzyć je zewnętrznemu dostawcy.
Na etapie wdrożenia konieczne jest zapewnienie, że wszystkie kluczowe wymagania zostaną spełnione, i należy mieć na uwadze nie tylko typowe wymagania biznesu, ale także wymagania prawne, regulacyjne i raportowe.
Nie można również zapomnieć o bezpieczeństwie systemu, zarówno od strony technicznej, jak i poprzez odpowiednie nadanie uprawnień i rozdział obowiązków.
Decyzja o wdrożeniu nowego systemu IT może również zostać podjęta poza firmą, np. na poziomie spółki matki. W takim przypadku mamy do czynienia z tzw. „roll-out”, czyli wdrożeniem rozwiązania wcześniej wstępnie przygotowanego. Takie podejście z jednej strony jest ułatwieniem – wiele wstępnych decyzji jest już podjętych, system i dostawca są już wybrani, z drugiej strony stawia wiele nowych wyzwań. Z perspektywy lokalnego przedsiębiorstwa logika działania systemu jest najczęściej nieznana, a czas wdrożenia kompletnego rozwiązania jest zwykle dużo krótszy niż w przypadku wdrożeń „od zera” (ang. green field). Pomimo wielu pytań i presji czasu, nadal konieczne jest zapewnienie, że globalny wzorzec rozwiązania (ang. template) spełni lokalne wymagania biznesowe i prawne.