Priorytetem pracodawców na najbliższe lata powinna być przemyślana strategia zarządzania ludźmi uwzględniająca włączanie pracowników w dyskusję na temat transformacji cyfrowej, zmian technologicznych oraz procesu wdrażania tych zmian w firmach
Nowe technologie mogą znacząco usprawnić funkcjonowanie działów HR – począwszy od procesów rekrutacji na zarządzaniu talentami kończąc. Już po raz czwarty PwC przeprowadziło badanie w celu prześledzenia zmian w podejściu firm do rozwiązań technologicznych wspierających zarządzanie zasobami ludzkimi.
W tegorocznej edycji przyjrzeliśmy się, w jaki sposób wdrażane są rozwiązania chmurowe w przedsiębiorstwach oraz jak priorytetyzuje się aplikacje analityczne w celu usprawnienia pracy działów HR. Wyniki badania pokazują, że firmy przenoszą swoje procesy związane z zasobami ludzkimi do chmury i robią to w rekordowym tempie. Dwa lata temu 68% organizacji lokowało co najmniej jeden proces zarządzania zasobami ludzkimi w chmurze. W 2017 r. wskaźnik ten wzrósł do 73%. Z firm, które wciąż korzystają z aplikacji lokalnych (hostowanych w budynku firmy) w celu zarządzania kluczowymi procesami HR, blisko 1/3 aktywnie planuje ich przeniesienie do chmury w ciągu następnych 12-18 miesięcy.
Zmiany w podejściu do narzędzi analitycznych HR
Poprosiliśmy o wskazanie najważniejszych potrzeb w zakresie wsparcia technologii HR, planowanych wdrożeń, aktualizacji oraz analityki zasobów ludzkich. Firmy, którym zależy na rozwoju możliwości analitycznych, poszukują narzędzi umożliwiających:
- zastosowanie koncepcji „big data” w odniesieniu do kwestii związanych z HR,
- wykorzystanie danych umieszczonych w chmurze w celu wsparcia zdolności w zakresie analityki predykcyjnej,
- lepszą sprawozdawczość, nieograniczającą się do raportów z działalności i raportów zgodności,
- kompilowanie danych ze źródeł zewnętrznych,
- wybór relewantnych mierników oraz kluczowych wskaźników wydajności oraz ich wizualizację przy pomocy łatwych w użyciu tablic,
- zwiększenie wykorzystania analityki HR (np. raporty strategiczne, tablice itp.) przez partnerów biznesowych HR oraz liderów.
Aplikacje analityczne pozwolą na połączenie uczenia maszynowego z analityką, umożliwiając wykorzystanie coraz większej ilości nieustrukturyzowanych danych.