Jak zaprojektować optymalną sieć aftersales w branży automotive?

26/03/18

Customer experience w świetle rosnącej konkurencji na rynku motoryzacyjnym staje się kluczowym czynnikiem w procesie sprzedaży samochodów

Importerzy i sieci dealerskie poszukują, w związku z tym różnych rozwiązań, które umożliwią im zwiększenie satysfakcji Klientów i tym samym możliwości poprawy swoich wyników. Jedną z metod która może im w tym pomóc, jest  zaprojektowanie sieci aftersales, która będzie najlepiej dopasowana do potrzeb Klientów. Aby stworzyć  optymalną sieć , Importer powinien poszukać odpowiedzi na kilka kluczowych pytań:

  1. Jak dużo warsztatów potrzebuję, aby zapewnić wymaganą dostępność usług moim Klientom?
  2. Jaki powinien być format tych punktów: małe, duże i co to tak na prawdę znaczy?
  3. Jaka będzie docelowa rentowność mojej sieci?
  4. Czy powinienem dopuścić obsługę samochodów innych marek? A jeżeli tak to w jakim zakresie, bym mógł na tym skorzystać?
  5. Gdzie moje punkty powinny być zlokalizowane?

Szukając odpowiedzi na powyższe pytania należy wziąć pod uwagę istniejące możliwości i ograniczenia

Do najważniejszych z nich należą:

  1. Ile samochodów mojej marki będzie jeździć po polskich drogach w przyszłości?
    To ta liczba zdecyduje o potencjalnej wielkości rynku w przyszłości. Warto zadać sobie pytanie czy prognozy sprzedażowe są najlepszym źródłem informacji.  Warto również pomyśleć jak na tą wielkość wpłynie import samochodów używanych.
  2. Jaka będzie struktura wiekowa samochodów w przyszłości?
    Statystyki pokazują, że lojalność Klientów w stosunku do punktów ASO znacząco maleje wraz z upływem czasu. Już dziś warto założyć maksymalny wiek samochodów, powyżej którego samochody nie powiększają rynku dostępnego dla importera.
  3. Jak będzie zmieniał się udział usług świadczonych przez ASO w stosunku do reszty rynku?
    To lojalność Klientów i ich skłonność do skorzystania z oferty ASO zdecyduje jak dużą część rynku zdobędzie importer. O tej lojalności decyduje nie tylko wiek, ale również rosnąca złożoność produkowanych pojazdów oraz możliwe źródła finansowania usług aftersales.
  4. Jak będzie kształtowała się struktura właścicielska samochodów: duże floty, średnie i małe floty, mikro przedsiębiorstwa i klienci indywidualni?
    To struktura właścicielska w dużej mierze decyduje o gotowości do korzystania z usług ASO. Zrozumienie zmian w tej strukturze umożliwia poprawne zwymiarowanie rynku w przyszłości i dostosowanie do niej nie tylko samej sieci, ale również oferowanych produktów.
  5. Jaka będzie wartość rezydualna samochodów w przyszłości?
    Spadająca wartość rezydualna pojazdów w połączeniu ze zmianami na rynku ubezpieczeniowym sprawiają, że finansowanie usług aftersales staje się trudniejsze zwłaszcza dla samochodów starszych. W efekcie dalszemu zmniejszeniu ulega maksymalny wiek samochodów, które mogą trafić do ASO.

Powyższe rozważania pozwalają na określenie wielkości rynku usług Aftersales dostępnego dla danego importera czy sieci dealerskiej. Żeby jednak odpowiedzieć na pytanie gdzie i jakiej wielkości powinny być moje punkty należy zmierzyć z szeregiem kolejnych wyzwań:

  1. Od czego zależy ilość napraw i/lub sprzedaży części realizowanych na danym obszarze
    Skąd wziąć wiarygodne dane dotyczące ilości napraw w danym obszarze. Zarówno dane pochodzące z ASO jak i z GUS czy Policji obarczone są pewnym błędem. W Polsce brakuje jednego wiarygodnego źródła takich informacji. Kluczem do sukcesu jest umiejętne połączenie danych częściowych i wyciągnięcie odpowiednich wniosków.
  2. Myśląc o lokalizacji punktów naprawczych warto znaleźć kompromis pomiędzy dostępnością dla Klienta, kosztami logistyki a odpornością na wahania popytu. Wahania popytu należy rozumieć zarówno jako możliwość obsłużenia zwiększonego popytu, jak również „przetrwania” okresów o mniejszym zapotrzebowaniu na usługi/produkty aftersales.
  3. Ostatecznie warto przeanalizować dochodowość poszczególnych formatów ASO aby wyznaczyć jaki wolumen napraw należy do nich skierować aby zapewnić im wymaganą rentowność.

Dopiero znalezienie odpowiedzi na powyższe pytania poparte zastosowaniem nowoczesnych narzędzi do modelowania umożliwia zaprojektowanie sieci aftersales optymalnej z perspektywy bieżących i przyszłych wymagań rynku. W efekcie skuteczne zaprojektowanie sieci aftersales wymaga połączonego wysiłku ekspertów branżowych, finansowych oraz ekspertów od modelowania przestrzennego sieci.

Skontaktuj się z nami

Piotr Michalczyk

Piotr Michalczyk

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 294

Marcin Bagiński

Marcin Bagiński

Starszy Menedżer, PwC Polska

Tel.: +48 519 506 761

Obserwuj nas