{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
Odpowiedzi na to pytanie może być wiele. Doświadczony zespół testerów oprogramowania może wyróżnić kilka głównych przyczyn takiej sytuacji:
Jednym z przykładów, gdzie możemy zaobserwować brak porozumienia na linii zespół QA - klient jest etap wyceny testów. Jak wiadomo wycena jest bardzo istotną i nieodłączną częścią procesu testowego – często na tym etapie okazuje się czy projekt w ogóle ma szansę na realizację. Jeżeli klient nie zaakceptuje kosztorysu, a doświadczenie pokazuje, że kalkulacje i oczekiwania obydwu stron często się rozmijają, projekt może w ogóle nie dojść do skutku.
Sama wycena testów jest przeprowadzana na podstawie doświadczenia, dostępnych informacji, najlepszych praktyk i metod. Podczas szacowania, zespół testowy stara się precyzyjnie określić czas na wszystkie czynności testowe, a także koszt każdej z nich. Z drugiej strony znajduje się klient, który nie zawsze jest świadomy, bo też nie musi być, ile rzeczy składa się na taką wycenę – z tego też wynikają późniejsze nieporozumienia.
Dlatego też należy podkreślić, że obcinanie budżetu przeznaczonego na testy to z reguły tylko pozorne oszczędności. Koszt wykrycia błędu na etapie testów, a nawet jeszcze wcześniej – na etapie analizy, jest dużo mniejszy niż koszt wykrycia błędu na etapie użytkowania. I nie mówimy tu tylko o koszcie jego naprawy. Nie zapominajmy o utraconych klientach końcowych, którzy nie wrócą już do źle działającej strony czy aplikacji.
Co zrobić, żeby takich sytuacji było jak najmniej? Odpowiedź jest prosta – współpracować z dobrym kierownikiem testów. Dobry kierownik testów dobierze najlepsze metody do konkretnych potrzeb klienta, zaplanuje optymalny proces testowy i zapewni, że na produkcji będzie jakość a nie jakoś.
W zależności od sytuacji możemy wyróżnić kilka uniwersalnych rozwiązań:
Oczywiście w idealnym świecie kod pisany przez deweloperów byłby bezbłędny, integracje bezproblemowe, a migracje danych niezauważalne. Wiemy, że taki świat nie istnieje, dlatego dobra współpraca i komunikacja może przynieść ogromne korzyści dla obydwu stron: